Test postojů k práci
Název metody (lokální): | Test postojů k práci |
Zkratka metody (lokální): | AHA |
Autoři adaptace lokalizace: | Assessment Systems International |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Assessment Systems International, Sokolovská 131/86, 186 00 Praha 8 – Karlín |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2019 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Attitudes to work |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | AHA |
Původní autoři metody: | K. D. Kubinger; J. Ebenhöh |
Rok vydání původní metody: | 1997 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | |||
X | Psychologie organizace | ||||
O | Dopravní psychologie | ||||
O | Forenzní psychologie | ||||
X | Poradenství pro volbu povolání | ||||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | ||||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | ||||
Zaměření metody: | Objektivní test osobnosti měřící rysy a chování, vhodný zejména do výběrových situací. Test obsahuje tři různé subtesty k měření kognitivního stylu impulzivity/reflexivity a motivace včetně aspirační úrovně, výkonové motivace a frustrační tolerance. | ||||
Psychologická doména: | O | GMA | |||
O | Struktura inteligence | ||||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | ||||
X | Osobnost - rys | ||||
O | Osobnost - typ | ||||
O | Osobnost - stav | ||||
X | Osobnost - dynamika | ||||
O | Hodnoty a motivace | ||||
O | Zájmy | ||||
O | Situační modely chování | ||||
O | Postoje | ||||
O | Skupinové procesy | ||||
O | Agregované skupinové jevy | ||||
O | Manuální zručnost | ||||
Popis metody: |
Subtest Porovnávání povrchů obsahuje 20 položek. Každá položka ukazuje dva obrazce a respondent má v limitu 30 sekund určit, který z obrazců má větší povrch (může také zvolit možnost „nemohu se rozhodnout“). Výsledkem jsou tři skóry: přesnost, rozhodnost a impulzivita/reflexivita. Subtest Kódování symbolů má měřit aspirační úroveň, diskrepanci mezi skutečným a očekávaným výkonem, frustrační toleranci a výkonovou úroveň. Subtest sestává z 5 sérií podnětů a na vyřešení každé série má respondent 50 sekund. U každé položky má respondent za úkol prohlédnout si několik párů abstraktních symbolů a pak ze sady symbolů zvolit ten, který tvoří pár se samostatným symbolem uprostřed obrazovky. Navíc je jeho úkolem předvídat vlastní úspěšnost v další sérii.Subtest Diferenciace mezi obrazci má měřit výkonovou motivaci. Každá položka obsahuje šest řad jednoduchých geometrických obrazců a v každé řadě má respondent identifikovat obrazec, který se od ostatních liší. Respondent má pracovat co nejrychleji a tak dlouho, jak bude chtít, ale maximální časový limit je 30 minut. | ||||
Forma administrace: | O | Tužka - papír | |||
O | Manuální manipulace | ||||
X | Na lokální stanici PC | ||||
O | On-line | ||||
Způsob administrace: | X | Individuální | |||
X | Skupinová | ||||
Délka administrace: | Administrace: 41 - 60 minut | ||||
Vyhodnocení: Automatické/okamžité | |||||
Interpretace: 5–15 minut|- | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky /okamžitě | ||||
Normy: |
Test obsahuje údaje z několika normativních vzorků. Jedná se o dva rakouské vzorky (N = 807 a N = 314), vzorek rumunský (N = 314), maďarský (N = 84) a polský (N = 351). Všechny vzorky jsou popsány z hlediska věku, pohlaví a vzdělání, ale pouze první rakouský vzorek a vzorek polský obsahují specifické normy podle věku, pohlaví, nebo vzdělání a jsou založeny na kvótním výběru. Dále je uvedeno, že druhý rakouský vzorek se skládal ze „studentů“ a „pracovníků továrny“, rumunský vzorek z „dospělých osob“ a maďarský vzorek z uchazečů o práci v oblasti personalistiky (zejm. na manažerské pozice). Dále je uvedeno, že první rakouský vzorek byl získán v letech 2000–2015, rumunský v letech 2008–2012 a polský v letech 2016–2018 (u zbylých tato informace chybí). Vzhledem k uváděnému časovému rozmezí je pravděpdobné že sběrů dat proběhlo několik a některé normy vznikly kombinací mnoha sběrů. Podrobnější informace o způsobu získávání respondentů nebo charakteristikách samotných respondentů (např. z hlediska pracovního zařazení) manuál neobsahuje. Úplně chybí normy pro českou populaci. | ||||
Doporučené standardní skóry: |
Percentily | ||||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | |||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | ||||
O | A | ||||
X | B | ||||
O | C | ||||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
X | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | X | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Test je součástí tzv. Vídeňského testového systému (VTS), což je prostředí pro administraci různých psychologických testů. Bez VTS nelze AHA zakoupit a používat jej. Existují dva druhy implementace VTS možňující následně vložit jako modul AHA či další testy vytvořené pro VTS: (1) lokální instalace na jednom počítači; (2) server obsluhujícím několik PC/klientů, kdy je nutné zakoupit jednu licenci pro server a několik klientských licencí. Server může být lokální, nebo je možné si u vydavatele testu pronajmout si server vzdálený. Součástí dodávky je elektronický manuál, který ovšem postrádá dostatečné psychometrické údaje. Pro VTS existuje několik licenčních přístupů. Může jít o počet administrací (jakýchkoliv vložených metod) či časovou licenci. | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Manuál uvádí korelace s některými škálami Big Five. Extraverze koreluje s impulzivností/reflexivností. Frustrační tolerance koreluje se Svědomitostí a Otevřeností vůči zkušenosti. Skóry testu diferencují mezi spolupracovníky a pracovníky v zácviku dle jejich úspěšnosti. Faktorová struktura dotazníku byla analyzována pomocí analýzy hlavních komponent (PCA). | |
Reliabilita: |
Informace nejsou dostupné. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Minimálním požadavkem pro administraci a vyhodnocení testu je funkční počítač se systémem Windows a s klávesnicí, myší a monitorem. Lokální instalace na jednom počítači (na rozdíl od serverového řešení) nevyžaduje na jednom počítači připojení k internetu, ale neumožňuje testovat větší množství osob najednou. | |
Zdroje: |
|