Test pozornosti d2

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Verze z 7. 12. 2021, 10:16, kterou vytvořil Choupr00 (diskuse | příspěvky) (Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Test pozornosti d2}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Test pozornosti d2…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Základní informace
Název metody (lokální): Test pozornosti d2
Zkratka metody (lokální): d2
Autoři adaptace lokalizace: Karel Balcar
Lokální vydavatel/ distributor metody: Hogrefe - Testcentrum, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2000
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Test d2 Aufmerksamkeits-Belastung-Test (The d2 Test of Attention)
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): d2, test d2
Původní autoři metody: Rolf Brickenkamp, Eric Zillmer
Rok vydání původní metody: 1962
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Výkonový test věnovaný pozornosti, koncentraci pozornosti, pečlivosti a pracovnímu tempu. Původně určen k hodnocení výkonnosti řidičů. V českém vydání je určen pro probandy ve věkovém rozmězí 9-59 let.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: pozornost, selektivní pozornost, rychlost vnímání
O Osobnost - rys
O Osobnost - typ
O Osobnost - stav
O Osobnost - dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Škrtací seznam obsahující 658 písmen (položek) rozdělených do 14 řádků (tedy 47 písmen či položek na řádek). Test d2 měří tempo a pečlivost pracovního výkonu při rozlišování podobných vizuálních podnětů (při diskriminaci detailů) a umožňuje tak posouzení individuálního výkonu pozornosti. Test d2 je možné administrovat jak individuálně, tak skupinově. Administrace sama pak probíhá formou tužka-papír. V neposlední řadě je možné provést jednorázové on-line testování. Počítačový program předkládá po zacvičení uchazeči řady písmen d nebo b, které jsou doplněny různým počtem čar nad nebo pod písmenem. Úkolem uchazeče je v běžícím časovém limitu vyhledat všechna písmena d s dvěma čarami (bez ohledu na jejich rozložení). Program sleduje časový limit v jednotlivých řadách písmen (20 sekund), pokud uchazeč nezpracuje celou řadu v limitu, posune jej na další řadu. V průběhu administrace soustředí uchazeč pozornost na opakující se podněty, proto lze vyhodnotit taktéž stabilitu koncentrace. Získané hodnoty lze interpretovat na celkem 6 škálách: Celkový počet je součet všech položek, které proband v testu prošel. Hrubý skór chyby vyjadřuje součet všech chybných výkonů. Rozlišují se přitom dva typy chyb - opomenutí (správná položka není zaškrtnuta) a záměna (zaškrtnutí nesprávné položky). Procento chyb představuje podíl chybných výkonů na celkovém počtu. Celkový výkon je součtem všech položek, které proband v testu prošel mínus celkový počet chyb. Fluktuační rozpětí představuje rozdíl mezi řádkou (či řádkami) s největším a nejmenším počtem zpracovaných položek. Výkon soustředění značí počet správně škrtnutých položek, od nichž odečteme chybu záměny.


Forma administrace: X Tužka - papír
O Manuální manipulace
X Na lokální stanici PC
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Administrace testu dle informací uvedených v manuálu trvá 8 minut (se zácvikem v HTS 10 minut).
Vyhodnocení: Tužka-papír 10 minut, HTS bezprostředně.
Interpretace: 10 minut.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: 20 minut.

Normy:

Normy, ze kterých vychází české vydání Testu d2 z roku 2000, byly vytvořeny na standardizačním vzorku o více jak 6000 osob. Jedná se o normy převzaté z německého vydání metody. Probandi přitom byli vybíráni z německých zemí jako Bavorsko, Brémy, Dolní Sasko atd. Standardizační vzorek dle autorů představuje reprezentativní výběr obecné populace, byť způsob výběru osob do vzorku nespecifikují.

Doporučené standardní skóry:

Percentil. Test má dvě skórovací šablony, pomáhající examinátorovi spočítat počet označených znaků a počty chyb (opomenutí a nesprávného výběru čili záměny). Skórování může provádět asistent, avšak interpretaci má provádět odborně psycholog.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
X Uživatel připravuje dle definované struktury
X Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Ve verzi tužka-papír obsahuje set manuál, 50 kusů záznamových archů a skórovací šablony. Verze tužka-papír vyžaduje zpracování výstupní zprávy psychologem. Test d2 je k dispozici také V rámci HTS5, tato verze má k dispozici výstupní zprávu.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Validita metody je podložena rozsáhlým množstvím poznatků. Ty jsou výsledkem výzkumných studií například v oblastech klinické psychologie a psychiatrie, pedagogické psychologie, poradenství pro volbu povolání, psychologie práce, psychologie sportu a dopravní psychologie. Provedené výzkumy svědčí ve prospěch používání Testu d2 v mnoha rozmanitých případech jeho jsou klinické a empirické aplikace (Brickenkamp, Zillmer, & Balcar, 2000, s. 6). Skutečnost, že v českém vydání z roku 2000 chybí část věnovaná výzkumu, patrně nejvíce dopadá právě na část validity. Zatímco důkazy o obsahové validitě jsou předkládány a argumentovány (např. i s ohledem na ekologickou validitu měření), důkazům o konstruktové a prediktivní validitě je věnováno relativně málo pozornosti. Pokud jde o konstruktovou validitu, autor českého překladu deklaruje, že výsledky v Testu d2 významně korelují s jinými testy měřícími pozornost. Opírá se přitom o americkou publikaci testu d2 (Brickenkamp & Zillmer, 1998) avšak konkrétní parametry (např. o jaké metody měření pozornosti se jedná, jaká byla síla vztahu atd.) neuvádí. Přímo v manuálu je pak uvedena série studií zjišťujících míru souvislosti mezi výsledky v Testu d2 a v Hamburském Wechslerově inteligenčním testu pro dospělé (HAWIE) a Testu inteligence nezávislého na kultuře (CTF). V prvním případě jsou výsledky dále popisovány dle subvzorků, které tvořili pacienti trpící různými psychiatrickými onemocněními (např. Rauchfleisch cit. dle Brickenkamp, Zillmer, & Balcar, 2000). Ve druhém případě se jedná o skupinu studentů (Hellwig cit. dle Brickenkamp, Zillmer, & Balcar, 2000). V obou případech pak byla zjištěna – z hlediska mediánové hodnoty korelací – spíše slabá souvislost mezi výsledky v Testu d2 a v uvedených testech inteligence. Tuto skutečnost lze chápat jako určitý důkaz o divergentní validitě. Jinými slovy, na základě hodnot těchto korelací lze říci, že Test d2 měří něco jiného než inteligenci (dle těchto nástrojů měření). Důkazům o konvergentní validitě není v manuálu věnován prostor. V případě prediktivní validity byly srovnávány výkony v Testu d2 u dvou vzorků tvořených žáky základní školy. V případě prvního šlo o „motivované“ (N = 26) versus „nemotivované“ (N = 24) žáky, ve druhém případě se jednalo o žáky s „vysokou“ (N = 32) a „nízkou“ (N = 32) mírou sebekontroly. Celkově jde o slabou až střední sílu vztahu mezi výsledkem v Testu d2 a zvolenými kritérii.

     
Reliabilita:

Homogenita testových ukazatelů CP, CV, a VS vykazuje hodnoty r > 0,90. Koeficienty homogenity Ch% a Ch jsou o něco nižší. V sériích testů a retestů při různých časových intervalech (až po 40 měsíců) vykazují v Testu d2 ukazatele CP, CV a VS uspokojivou až dobrou stabilitu r > 0,70 (Brickenkamp, Zillmer, & Balcar, 2000, s. 6). V manuálu jsou uvedeny výsledky celé řady studií, které podávají důkazy o reliabilitě skrze koeficienty reliability, a to pro několik odlišných skupin respondentů. Mezi jiným jde o míru vnitřní konzistence vyjádřenou skrze Cronbachovo alfa, ale také KR-20, určení míry split-half reliability či ve smyslu stability v čase (po různě dlouhé době, od 5 hodin po 40 měsíců). Medián koeficientů v případě homogenity (kam autoři řadí první tři výše jmenované způsoby zjišťování reliability) dosahuje hodnot vyšších než 0,9 – a to i pro každý z těchto koeficientů zvlášť. V případě test-retestové validity – co by indikátoru stability v čase – se tato hodnota rovná 0,75. Velikosti výběrů vzorku v těchto studiích v nejednom případě převyšují počet 100 osob.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Základní program HTS. Každá administrace spotřebovává kredity, které je nutné dokupovat.


Zdroje:
  1. Brickenkamp, R., Zillmer, E., Balcar, K. (2000). Test pozornosti d2. Praha: Hogrefe-Tescentrum s.r.o.
  2. Brickenkamp, R., Zillmer, E. (1998). D2 – Test of attention. Seatle: Hogrefe & Huber.
  3. Gabrhel, V. (2014). Test pozornosti d2. Recenze metody. Testfórum, 4, 31-36.
  4. Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  5. Sieger, L., Ullrich, D., Bílek, P. (2017). Návrh softwaru pro snímání a vyhodnocení standardizovaného d2 testu pozornosti. Závěrečná zpráva. Praha: Univerzita obrany v Brně.