Kariérový kompas

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Základní informace
Název metody (lokální): Kariérový kompas
Zkratka metody (lokální): KAKO
Autoři adaptace lokalizace: Jaroslav Pustina, Tomáš Sedloň, Barbora Daňková, Eva Divišová, Mirka Švandová
Lokální vydavatel/ distributor metody: T&CC online s.r.o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2015
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Kariérový kompas
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): KAKO
Původní autoři metody: T&CC online s.r.o.
Rok vydání původní metody: 2006
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Kariérový kompas se zaměřuje na určení motivační struktury (profilu) uchazeče a jeho motivačních zdrojů. Tyto informace jsou získávány na základě konkrétních hodnot a postojů, které uchazeč zaujímá k dílčím aspektům práce a k odměně za tuto práci (Uživatelský manuál, 2015 & Seitl, 2015).

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
O Osobnost - rys
O Osobnost - typ
O Osobnost - stav
O Osobnost - dynamika
X Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Kariérový kompas je screeningová inventářová metoda, jež zjišťuje uchazečovu motivační strukturu (profil) pomocí 8 škál, ze kterých byly následně utvořeny 4 motivační profily. Mezi škály řadíme: uznání a pochvalu, spolupráci s druhými, obsah práce, osobní rozvoj, úspěšné výsledky, finance a odměnu, zodpovědnost a vliv a pracovní postup. Motivační profily vytvořené z uvedených škál jsou následující: týmový hráč, odborník, manažer a obchodník. Tyto profily sytí dvě hlavní škály a dvě pomocné. Zastoupení dílčích škál a motivačních profilů je po vykonání testu přehledně graficky znázorněno v závěrečném výstupu. Metoda obsahuje celkem 24 položek, každá z nich obsahuje 4 adjektiva určující míru důležitosti, kterou uchazeč přisuzuje každé z položek. Inventář je dělen na dvě části: v první části uchazeč udává, nakolik si myslí, že jsou dané položky potřebné, aby byl v práci spokojený. Druhá část inventáře je pak zaměřena na to, co uchazeči v práci nejvíce vadí. Obě části uchazeč hodnotí na škále 1-4, kde 1 odkazuje na nejvyšší míru. Inventář je dostupný v českém, slovenském a anglickém jazyce. Normy jsou však doposud dostupné pouze pro verzi v českém jazyce (Uživatelský manuál, 2015).


Forma administrace: O Tužka - papír
O Manuální manipulace
O Na lokální stanici PC
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 10-15 minut (vyplnění inventáře však není časově omezeno).
Vyhodnocení: Vyhodnocení probíhá automaticky on-line formou prostřednictvím T&CC online s.r.o.
Interpretace: Interpretace probíhá automaticky on-line formou prostřednictvím T&CC online s.r.o.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Výstupní zpráva je zhotovena a poskytována automaticky on-line formou prostřednictvím T&CC online s.r.o.

Normy:

Normy, které jsou aktuálně používány, byly získány elektronicky během administrace inventáře na vzorku 5168 dospělých české populace. Administrace inventáře byla používána během náboru, preselekci a rozvoji zaměstnanců. Tento vzorek byl členěn dle rodu, věku, vzdělání, pracovní pozice a kontaktu s klienty. Pracovní pozice se dále rozlišovala dle přítomnosti podřízených (konkrétně podle položek "mám podřízené" x "nemám podřízené"). Kontakt s klienty se pak posuzoval dle položek "jsem v kontaktu s klienty" x "nejsem v kontaktu s klienty"). Je však třeba zmínit, že výše uvedené demografické členění vzorku bylo počítáno pouze u 4421 respondentů, tedy konkrétně 86 % vzorku. Uživatelský manuál (2015, 62) dále uvádí zastoupení 59% žen (N=3055), 27% mužů (N=1419) a 13% bez příslušné identifikace (N=694). Věkové rozhraní bylo stanoveno na základě nejčastějšího věkového dělení zaměstnanců podle firemních průzkumů a rovněž dle tzv. "životního cyklu" zaměstanců. Cyklus definuje zaměstnance do 30 let jako talenty, kteří mají potenciál pro dovednostní a případně znalostní růst. Kategorie věkového rozhraní 30-45 let zahrnuje zaměstnance, pro které je typický kariérní růst a ukotvování dovedností a znalostí z předchozí kategorie. Kategorie nad 45 let je charakterizovaná zkušeností, praxí, zralostí a schopností předávat své poznatky dál. Dle Uživatelského manuálu (tamtéž) bylo věkové zastoupení nejvyšší u kategorie do 29 let, kde činilo 44% (N=2298). Kategorie 30-44 let zahrnuje 32% vzorku (N=1643). Kategorie nad 45 let zahrnuje 10% vzorku (N=534). Kategorie bez příslušné identifikace tvoří 13% vzorku (N=693). Demografický údaj vzdělání je dle Uživatelského manuálu (2015, 63) nejvíce zastoupen v kategorii střední odborné vzdělání, kde činí 29% (N=1499 z toho je 1338 s maturitou). V těsném závěsu se nachází kategorie vysokoškolské vzdělání, které tvoří 28% vzorku (N=1436). Jako další kategorii v pořadí řadíme středoškolské vzdělání, které zastupuje 24% vzorku (N=1238). Základní vzdělání je zastoupeno 5% (N=262), postgraduální vzdělání pak činí 1% vzorku (N=40). Kategorie bez příslušné identifikace zahrnuje 13% vzorku (N=693). Předposlední údaj určující uchazečovu pozici dělíme na kategorie "mám podřízené", která zahrnuje 15% vzorku (N=767), "nemám podřízené" zahrnující 71% vzorku (N=3656) a kategorii bez identifikace, jež tvoří 14% vzorku (N=745). Poslední údaj o kontaktu s klienty zahrnuje 46% vzorku těch, kteří jsou v přímém kontaktu s klienty (N=2378), 40% vzorku těch, kteří nejsou v přímém kontaktu s klienty (N=2043) a nakonec 14% vzorku bez identifikace (N=747).

Doporučené standardní skóry:

Výstupní zpráva obsahuje grafické znázornění, kde jsou výsledky znázorněny v percentilech.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): X       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Kariérový kompas je on-line metoda, kterou lze zakoupit na web. stránkách T&CC online s.r.o - uchazeči je zaslán odkaz s přístupem k inventáři (Uživatelský manuál, 2015). Na webových stránkách je k dispozici Uživatelský manuál (2015) metody, který obsahuje (mimo jiné) metodologickou část s psychometrickými parametry metody. Dále je zde k dispozici ukázka individuálního i skupinového výstupu testování. Manuál včetně ukázky výstupů jek dispozici zdarma.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Kariérový kompas slouží zejména pro personální využití, validita je proto nejsilnější ve věkovém rozmezí 20-55 let (tzn. v pracující populaci se SŠ a VŠ vzděláním). Uživatelský manuál (2015) uvádí validitu vůči obchodním výsledkům. Konkrétně byla předmětem měření korelace mezi profilem obchodník a úspěšností jednotlivých obchodníků, stejně tak jako korelace mezi týmž profilem a hodnocením přímého nadřízeného daného obchodníka. Celkem 316 respondentů (konkrétně kandidátů na obchodní pozici) vyplnilo Kariérový kompas (testování probíhalo v roce 2012 po dobu 9 měsíců). 174 z nich bylo následně monitorováno po nástupu na obchodní pracovní pozice. V centru zájmu bylo sledování spokojenosti přímého nadřízeného a výkonnosti daného zaměstnance. Studie obsahuje data těch zaměstnanců, kteří na své pozici působili minimálně 4 měsíce, 65% z 174 působilo na své pozici déle než 8 měsíců. Korelace profilu obchodník a úspěšnost obchodníků činila 0,31 s hladinou významnosti 0,01. Korelace profilu obchodníka s jeho hodnocením nadřízeného činila 0, 25 na hladině významnosti 0, 01. Dle Uživatelského manuálu (2015, 71-72) byly významné korelace škál metody s výkonem výše zmíněných obchodních zástupců, kteří byli zároveň pozitivně hodnocení svým nadřízeným (poznámka - úspěšnost byla hodnocena na základě velikosti objemu smluv za měsíc). Korelace škály úspěšné výsledky a objemu smluv měsíčně činila 0, 36**. Korelace škály uznání a pochvala a objemu smluv měsíčně činila -0,29**. Korelace škály spolupráce s druhými a objemu smluv měsíčně byla -0,31*. Korelace škály obsah práce a objemu smluv měsíčně byla -0,33*. Kombinace těchto škál a objemu smluv měsíčně tvořila korelaci o hodnotě 0,51. Významné korelace škál metody s výkonem výše zmíněných obchodních zástupců, kteří byli negativně hodnocení svým nadřízeným jsou následující: korelace škály obsah práce a objemu smluv měsíčně byla -0,35*. Korelace škály spolupráce s druhými a objemu smluv měsíčně byla -0,31**. Škála finance a odměna a objem smluv měsíčně měly korelaci 0,34*. Kombinace těchto škál a objemu smluv měsíčně tvořila korelaci o hodnotě 0,46. Prediktivní validita Kariérového kompasu byla dle Uživatelského manuálu (2015, 72-73) rovněž testována vůči hodnocení kompetencí v Development centru (dále jen DC). DC absolvovalo celkem 177 zaměstnanců. Korelace byly zjištěny mezi škálami Kariérového kompasu a pěti manažerskými dovednostmi: škála osobního rozvoje koreluje s prioritizací -0,27*. Korelace škály obsah práce koreluje se zákaznickým přístupem 0,22*. Korelace škály zodpovědnost a prioritizace činí 0,32*. Korelace škály úspěšné výsledky a schopnost prosadit se činí -0,07*. Finance korelují se zákaznickým přístupem -0,21*. Korelace stability a spolupráce činí 0, 26*. Korelace stability a analytického myšlení je 0,36*. Korelace škály situačnost a spolupráce je -0,24*. Korelace škály situačnost a analytické myšlení činí -0,38*. Korelace škály konvergence a zákaznický přístup činí 0,30*. Korelace konvergence a prioritizace je 0,29*. Na druhou stranu škála divergence koreluje se zákanickým přísupem 0,30* a s prioritizací 0,29. Při zkoumání validity Kariérového kompasu byla provedena i další šetření zkoumající konvergentní validitu. Konkrétně se jednalo o a) konvergentní validitu Kariérového kompasu a Multifaktorového osobnostního profilu b) konvergentní validitu Kariérového kompasu a Dotazníku zvládání zátěže a c) konvergentní validitu Kariérového kompasu a dotazníku Manažerský styl. Závěrem je třeba zmínit poslední zkoumaný typ validity Kariérového kompasu - validita diskriminační. Tato validita byla zkoumána na testech Abstraktního myšlení a Verbální zdatnosti.

     
Reliabilita:

Hodnoty reliability vyjádřené Cronbachovou alfa byly pro osm faktorů následující: osobní rozvoj = 0,61; obsah práce = 0,61; zodpovědnost = 0,61; pracovní postup = 0,82; úspěšné výsledky = 0,53; finance a odměna = 0,90; uznání a pochvala = 0,63; spolupráce s druhými = 0,70. Nejvyšší hodnoty tedy dosahuje faktor finance a odměna, nejnižší hodnoty (pod hodnotu 0,6) dosahuje faktor úspěšné výsledky.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou žádné zvláštní požadavky pro použití Kariérového kompasu (Seitl, 2015).


Zdroje:
  1. Pustina, J., Sedloň, T., Daňková, B., Divišová, E., & Švandová, M. (2015). Kariérový kompas - uživatelský manuál. Praha: T&CC online s.r.o. Získáno z https://www.tcconline.cz/online-dotazniky-karierovy-kompas/.
  2. Seitl, M. (2015). # Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  3. T&CC online s.r.o. (2011). Kariérový kompas. Dostupné z T&CC online: https://www.tcconline.cz/online-dotazniky-karierovy-kompas.
  4. T&CC s.r.o. Kdo jsme (nedat.). Dostupné z https://www.tcc.cz/o-nas/kdo-jsme.