Woodcock-Johnson IV Testy kognitivních schopností
Název metody (lokální): | Woodcock-Johnson IV Testy kognitivních schopností |
Zkratka metody (lokální): | WJ IV COG |
Autoři adaptace lokalizace: | Anton Furman, Lenka Krejčová, Jiří Laciga, Tomáš Urbánek, Monika Víchová |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Propsyco, s.r.o. |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2019 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Woodcock-Johnson IV Psycho-Educational Battery |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | WJ IV COG |
Původní autoři metody: | Fredrick A. Schrank, Kevin S. McGrew, Nancy Matherová |
Rok vydání původní metody: | 2014 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
X | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Test kognitivních schopností, Test mluveného jazyka a Test školních dovedností společně tvoří komplexní systém pro měření obecné inteligence (g), jednotlivých kognitivních schopností, mluveného jazyka a školních dovedností, napříč širokým věkovým spektrem. Test byl vyvinut v souladu s CHC teorií. | |||
Psychologická doména: | X | GMA | ||
X | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
O | Osobnost - rys | |||
O | Osobnost - typ | |||
O | Osobnost - stav | |||
O | Osobnost - dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Teoretickým základem metody je model inteligence CHC. Základní baterie a rozšiřující baterie obsahují dohromady 18 subtestů ve dvou testových knihách: standardní baterii (subtesty 1—10) a rozšířenou baterii (subtesty 11—18). Standardní baterie měří 3 kompozity obecné inteligence - obecnou intelektovou schopnost (GIA), stručnou intelektovou schopnost (BIA) a fluidní-krystalickou inteligenci (Gf-Gc kompozita). Dále 3 široké schopnosti CHC teorie (porozumění, fluidní uvažování, krátkodobá pracovní paměť) a jeden klinický cluster (kognitivní efektivnost). Rozšiřující baterie obsahuje dále 4 široké schopnosti CHC teorie (kognitivní rychlost zpracování, zpracování sluchových a zrakových informací, vybavení z dlouhodobé paměti), 2 rozšiřující verze širokých schopností CHC teorie (fluidní uvažování, krátkodobá pracovní paměť), 3 úzké schopnosti CHC teorie (rychlost zpracování, kvantitativní uvažování, číselné dovednosti), rozšířenou verzi kognitivní efektivnosti a 6 školních schopností. | |||
Forma administrace: | X | Tužka - papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální stanici PC | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
O | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Stand. verze (prvních deset testů): 75-90 min, stand. plus rozšíř.: 150 - 180 min, zkrácená verze (prvních sedm testů): 45-60 min. | |||
Vyhodnocení: 20 minut. | ||||
Interpretace: 20 minut. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: 20 minut. | ||||
Normy: |
Složení normového souboru bylo naplánováno tak, aby byly určité věkové skupiny (děti a adolescenti) nadreprezentovány tak, aby bylo možné přesněji odhadnout jejich statistické charakteristiky. Nejde tedy o reprezentativní výběr z české populace, ale jsou v něm zastoupeny všechny důležité věkové skupiny (17 kategorií, 2 - 80 let), skupiny podle vzdělání rodičů (ZŠ nebo vyučení, maturita, VŠ, chybí) a vzdělání respondentů (ZŠ nebo vyučení, maturita, VŠ, chybí). Zastoupení mužů a žen v jednotlivých věkových skupinách je přibližně rovnoměrné. Rozsah souboru N = 936, muži: 479, ženy: 457. Věk 2,0-2: 24, 3,0-4: 44, 5,0-6: 64, 7,0-8: 57, 9,0-10: 48, 11,0-12: 62, 13,0-14: 60, 15,0-16: 61, 17,0-18: 64, 19,0-20: 60, 21,0-25: 42, 26,0-30: 46, 31,0-40: 93, 41,0-50: 90, 51,0-60: 60, 61,0-70: 42, 71,0-80: 19. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Věkový ekvivalent, standardní skóre, percentily, index relativní výkonnosti. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
O | B | |||
X | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
X | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | O | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
X | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
X | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Dvě sady testů k administraci na stojáncích (Standardní/Rozšířená baterie), záznamový sešit (40 kusů), pracovní sešit (40 kusů), vyhodnocovací šablony, příručku pro examinátora, tašku. Soubor zvukových nahrávek dostupný ke stažení. Technický manuál je dostupný k volnému stažení v pdf. | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Důkazy o obsahové validitě byly v originální verzi založeny na zevrubném popisu CHC teorie; použití více různých testů k měření každé z širokých domén schopností CHC; využití Raschova modelu k zajištění toho, že každý test představuje jednodimenzionální škálu měřicí jedinou úzkou schopnost; zahrnutí položek v rozpětí pokrývajícím zpracování na nízké úrovni až k vysokofunkčnímu myšlení a usuzování; přizvání panelu expertů ke zhodnocení obsahu testu; a práci recenzentů, jejichž úkolem bylo identifikovat položky, které byly potenciálně zkreslené v neprospěch žen, postižených osob a kulturních či jazykových menšin. Empirické posouzení obsahové validity bylo postaveno na multidimenzionálním škálování. Posouzení validity české adaptace testu WJ IV bylo provedeno pomocí analýzy hlavních komponent (PCA, s kolmou rotací varimax), shlukové analýzy (hierarchic¬kého shlukování) a multidimenzionálního škálování. Výpočty byly realizovány v programovacím jazyku R (R Core Team, 2019). Pro účely těchto analýz byl výzkumný soubor rozdělen na 4 podskupiny, a to jednak dle teoretických kritérií, vycházejících z údajů uvedených v původním technickém manuálu, a jednak s ohledem na to, aby počet osob v každé podskupině umožňoval provedení výše zmíněných analýz. Tímto způsobem vznikly věkové skupiny od 0 do 6,5 let (tj. cca do doby, než se děti naučí číst), od 6,5 do 18 let (nezletilí), od 18 do 55 let (dospělí) a od 55 let výše (po inspekci „růstu“). Test WJ IV COG byl administrován vybraným klinickým skupinám k rozšíření údajů o validitě také na vzorku lidí s konkrétními klinickými obtížemi (úzkost, deprese a schizofrenie). Sběr dat proběhl v psychiatrických nemocnicích a léčebnách v České republice, ale také mimo klinická zařízení. Po konzultaci s klinickým psychologem/psychiatrem byli zahrnuti respondenti s kýženou klinickou diagnózou klasifikovanou podle MKN-10, kteří se přihlásili k účasti na výzkumu dobrovolně. Důkazy o externí validitě zahrnují souběžnou validitu WJ IV s jinými bateriemi k měření inteligence. Vztah originální verze WJ IV COG k jiným nástrojům měření inteligence byl prověřován v pěti studiích, které se zaměřovaly na následující nástroje: Wechslerova inteligenční škála pro děti, 4. vydání (WISC-IV) (Wechsler, 2003), Wechslerova inteligenční škála pro dospělé, 4. vydání (WAIS-IV) (Wechsler, 2008), Wechslerova škála inteligence pro předškolní a školní děti, 3. vydání (WPPSI-III) (Wechsler, 2002), Kaufmanova baterie pro vyšetření dětí, 2. vydání (KABC-II) (Kaufman a Kaufman, 2004a), Inteligenční škála Stanford-Binet, 5. vydání (SB-5) (Roid, 2003a) a Škála diferenciálních schopností, 2. vydání (DAS-II) (Elliott, 2007). V českém prostředí nebyla obdobná souběžná validizace zatím provedena. | |
Reliabilita: |
Statistiky reliability byly vypočteny pro všechny testy z baterie WJ IV, a to ve všech věkových skupinách, v nichž má být test používán. Výpočty reliability zahrnovaly všechna data ze standardizačního vzorku ze všech věkových kohort. Reliabilita ve smyslu vnitřní konzistence pro všechny testy bez rychlostní složky a subtestů s dichotomicky skórovanými položkami byla vypočtena přístupem split-half. Vzniklé koeficienty byly následně korigovány vzhledem k finální délce testu podle Spearman-Brownova vzorce. Pro testy s vícebodovým skórováním byla reliabilita odvozena z informací poskytnutých Raschovým modelem. Příloha technického manuálu uvádí koeficienty reliability a standardní chyby měření (SEM) pro všechny testy WJ IV ve všech 15 věkových kohortách. Tabulky zahrnují také průměry W škál a směrodatné odchylky všech testů. Z přehledu mediánů je zřejmé, že všech 18 reportovaných mediánů je vyšších než 0,90. U všech rychlostních testů byla provedena testová-retestová studie. Respondentům ve třech různých věkových skupinách byla administrována standardizační verze testů s rychlostní složkou, následovaná administrací té stejné formy po uplynutí jednoho dne. Interval opakovaného testování byl záměrně co nejvíce zkrácen, aby minimalizoval možnosti změn v testových skórech podmíněné změnami momentálního stavu respondenta či úrovně jeho latentního rysu. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Nejsou. | |
Zdroje: |
|