Authentic Leadership Questionnaire
Název metody (lokální): | Authentic Leadership Questionnaire |
Zkratka metody (lokální): | ALQ |
Autoři adaptace lokalizace: | Bruce J. Avolio, William L. Gardner, Fred O. Walumbwa |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Mind Garden |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2018 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Authentic Leadership Questionnaire |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | ALQ |
Původní autoři metody: | Bruce J. Avolio, William L. Gardner, Fred O. Walumbwa |
Rok vydání původní metody: | 2007 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
O | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Dotazník ALQ je určen k měření autenticity vedoucího jako klíčové vlastnosti leadera. Je to nástroj, který měří autentické vůdčí chování jednotlivce. Cílem je zkvalitnění práce vedoucího pracovníka i poskytnutí zpětné vazby, kterou může získat skrze hodnocení podřízenými. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
X | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
X | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
X | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
ALQ je dotazník o šestnácti položkách. Vychází ze čtyřsložkového modelu autentického vedení (Gardner, Avolio, Luthans, May, & Walumbwa, 2005), podle kterého se autentičtí vůdci projevují opravdovou touhu porozumět vlastnímu vedení, aby mohli sloužit druhým efektivněji (George, 2003). Na základě modelu Gardnera a Walumbwa (2005) je definováno autentické vedení jako „vzor chování vůdce, který čerpá a podporuje pozitivní psychologické schopnosti a pozitivní etické klima, jež podporuje větší sebeuvědomění, zvnitřněnou morální perspektivu, vyvážené zpracování informací a vztahovou transparentnost na straně vedoucích pracujících se svými podřízenými; podporuje pozitivní sebevědomí k rozvoji“ (2008, s. 94). Dotazník je tedy inventářem, který popisuje tvrzením / jednoduchou větou chování, názory a postoje jednotlivce. Respondent hodnotí tvrzení na škále Likertova typu. Dotazník ALQ má dvě varianty: Jednotlivých 16 položek dotazníku tvoří čtyři škály: transparentnost, etické/morální, vyvážené zpracování, sebeuvědomění. Transparentnost měří, jak se lídr prezentuje ostatním. Vedoucí s transparentností ukazuje velkou míru otevřenosti a prezentuje své autentické já ostatním, sdílí své skutečné myšlenky a pocity. Přitom lídr propaguje autentický vztah, který je selektivním procesem sebeodhalování a rozvíjí vzájemnou důvěru. Etická/morální škála odráží morální standardy a chování lídra. Je to v podstatě forma seberegulace, vedená vnitřními mravními normami a hodnotami, které jsou v rozporu s vnějšími standardy (např. z vlastní sociální skupiny nebo organizace práce). Etické/morální chování ukazuje rozhodování a jednání v souladu se zvnitřenými hodnotami. Vyvážené zpracování: Vedoucí, který objektivně analyzuje všechna relevantní data, než dojde k rozhodnutí, má dobrý smysl pro vyvážené zpracování. Tento vůdce také vyžaduje názory, které zpochybňují vlastní hluboce zastávané pozice. Vedoucí s vyváženým zpracováním zvažuje různé otázky spravedlivě a na základě toho se objektivně rozhoduje. Sebeuvědomění měří lídrovu znalost svých vlastních silných a slabých stránek, omezení a toho, jak se na něj dívají ostatní. Využívá interakce s ostatními i se svým širším okolím. Jednotlivé položky dotazníku (varianta Self-sebehodnocení respondenta): 1. Říkám přesně to, co si myslím. Jednotlivé položky dotazníku, zařazené do 4 škál: Transparentnost: 1, 2, 3, 4, 5; Všechny položky jsou psané ve formě inventáře – tvrzení o sobě oznamovací větou v první osobě (ve variantě Rater/Hodnotitel ve třetí osobě). Respondent u každé položky volí, zda toto tvrzení vystihuje hodnocenou osobu:
vůbec ne – jednou za čas – někdy – dost často – často, pokud ne vždy. | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální stanici PC | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 10–15 minut
Online administrace ALQ prostřednictvím systému MindGarden zahrnuje následující možnosti: 1) Zpráva více hodnotitelů. Zahrnuje online hodnocení plus zprávu, která interpretuje a porovnává hodnocení jednotlivce s jeho sebehodnocením. 2) Individuální zpráva. Zahrnuje online sebehodnocení plus zprávu, která interpretuje individuální skór ALQ. 3) Skupinová zpráva: Multi-rater. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrný ALQ skór více hodnotitelů pro skupinu účastníků. 4) Skupinová zpráva: Vlastní forma. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrný ALQ Self Form skór pro skupinu účastníků. 5) Skupinová zpráva: Formulář hodnotitele. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměr. Hodnoticí formulář ALQ hodnotí skupinu účastníků. | |||
Vyhodnocení: V případě online verze bezprostředně po administraci, v případě verze tužka-papír 5 minut. | ||||
Interpretace: U verze tužka-papír s využitím manuálu 20 minut, v případě online verze okamžitě. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě verze tužka-papír není údaj dostupný, v případě online verze okamžitě. | ||||
Normy: |
Celkem 3 normativní skupiny jsou převzaty od Walumbwa (et al. 2008). V prvním vzorku bylo 178 studentů MBA – dospělých dálkových studentů při zaměstnání. Průměrný věk účastníků 26 let (SO = 7,23) s průměrem 3,44 let (S0 = 3,17) s praxí; 56% účastníků byly ženy. Ve druhém vzorku bylo 236 dospělých dálkových studentů s prací na plný úvazek, průměrný věk 24,49 let (SO = 5,92) s průměrem 3,28 let (SO = 2,55), s praxí; 48% byly ženy. Ve třetím vzorku bylo 478 dospělých pracujících z 11 různých amerických nadnárodních společností působících v Keni; přibližně 98% respondentů uvedlo, že jsou Afričani. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Jako hrubý skór se doporučuje průměr bodování jednotlivých položek (0 až 4). | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | X | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
X | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
X | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Dotazník lze objednat a zakoupit v papírové formě na internetové adrese: https://www.mindgarden.com/69-authenticleadership-questionnaire Soubor PDF ke stažení obsahuje jednu kopii dotazníku ALQ (všechny formuláře), bodovací klíče a povolení reprodukovat/spravovat ALQ až do zakoupeného množství. K dispozici je dotazník i v českém jazyce, manuál jen v anglickém. Manuál je k dispozici za poplatek, zahrnuje podrobnosti o spolehlivosti, platnosti, bodování atd. a kopii formuláře ALQ pouze pro kontrolu. Dále je možné zakoupit individuální či hromadné administrace online. | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Validita a reliabilita z původní studie: V raných validačních studiích ALQ Walumbwa et al. (2008) zkoumali tři různé modely: JEDNOFAKTOROVÝ MODEL, ve kterém všech 16 položek měřilo jeden vyšší faktor autenticity lídra; MODEL PRVNÍHO FAKTORU, do kterého se načítají všechny měřené položky odpovídající čtyřem škálám, a MODEL DRUHÉHO FAKTORU, ve kterém se u všech 16 položek měřily jejich příslušné škály, přičemž tyto čtyři škály zahrnovaly vyšší řád autentického faktoru vedení. Druhofaktorový model je podstatně spolehlivější než jednofaktorový a prvofaktorový model (viz. reliabilita).
Validita ALQ byla podpořena několika studiemi, které navazovaly na původní práci (Walumbwa et al., 2008). Pomocí konfirmační faktorové analýzy Clapp-Smith, Vogelgesang a Avey (2009) shledali uspokojivou ALQ faktorově-analytickou shodu. Caza, Bagozzi, Woolley, Levy a Caza (2010) dále potvrdili ALQ pomocí studie pracujících dospělých na Novém Zélandu. Studie Cazy a kol. poskytuje další podporu pro validitu ALQ v odlišném kulturním prostředí, čímž se přidává k původním výsledkům validace Walumbra et al. (2008) pro populaci Číny a USA. Nedávná studie Lyubovnikovové, Legood, Turner a Mamakouka (2017) přidává další validační důkaz pro konstrukt vyššího řádu autentického vedení a ALQ. Lyubovnikova a kol. použili CFA, aby zjistili, zda je model vyššího řádu autentického vedení vhodnější než model autentického vedení prvního řádu.
spokojenost následovníků se svým nadřízeným, vnímaná efektivita týmu, psychologické vlastnictví, pracovní nasazení, uspokojení základních potřeb následovníka a pracovní nasazení (Peus, Wesche, Streicher, Braun & Frey, 2012; Leroy, Anseel, Gardner & Sels, 2015; Giallonardo, Wong & Iwasiw, 2010; Alok & Izrael, 2012). Studie Peuse et al. (2012) s více než 300 respondenty z široké škály profesí a pracovních zkušeností dokládá, že autentické vedení pozitivně ovlivňuje tři klíčové metriky: spokojenost respondentů se svými nadřízenými (β = 0,69, p < 0,001), organizační závazek podřízených (β = 0,52, p < 0,001) a nadstandartní úsilí podřízených (β = 0,51, p < 0,001). Leroy a kol. (2015) zkoumali více než 200 podřízených pracovníků a 30 vedoucích týmů ve 25 různých belgických servisních organizacích a zjistili, že autentické vedení pozitivně souvisí s uspokojením základních potřeb podřízeného pracovníka (ŷ = 0,54, p < 0,01). Giallonardo a kol. (2010) studovali účinky autentického vedení na vzorku 170 zdravotních sester (91,8 % žen) s tříletou a méněletou praxí a zjistili, že autentické vedení je prediktorem pracovní spokojenosti (β = 0,29, p < 0,01) a pracovního nasazení (β = 0,21, p < 0,01). A konečně studie Aloka a Izraele (2012) zkoumala účinky autentického vedení na organizační psychologii vlastnictví a pracovní angažovanosti na vzorku 117 pracovníků v Indii. Zjistili, že autentické vedení pozitivně ovlivňuje organizační psychické vlastnictví (β = 0,48, p < 0,01) a pracovní angažovanost (β = 0,56, p < 0,05). | |
Reliabilita: |
Reliabilita na souboru v USA vyjádřená Cronbachovou alfa dosahovala hodnot pro čytři škály dotazníku 0,76–0,92. Reliabilita na souboru v Číně vyjádřená Cronbachovou alfa dosahovala hodnot pro čytři škály dotazníku 0,72–0,79 (Walumbwa et al., 2008). | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Autoři zpřístupňují ALQ za minimální poplatek výzkumníkům, kteří splňují specifické podmínky – pouze pro použití v nekomerčním výzkumu. Licence pro výzkumníky není určena pro poradenství, školení a podobně; není určena pro použití za účelem dosažení zisku nebo pro jiné finanční nebo komerční účely. | |
Zdroje: |
|