Číselný obdélník
Název metody (lokální): | Číselný obdélník |
Zkratka metody (lokální): | ČO |
Autoři adaptace lokalizace: | - |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Psychodiagnostika Brno, s. r. o. |
Rok vydání aktuální verze metody: | 1971 (jedná se o rok vydání původní metody, neboť metoda nebyla znovu vydána) |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | - |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | - |
Původní autoři metody: | J. Doležal |
Rok vydání původní metody: | 1971 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Jde o výkonový neverbální test, který zjišťuje postřeh a pozornost. Ověřuje zejména selektivitu a distribuci pozornosti v podmínkách kladoucích vysoké nároky na tempo. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce: pozornost, pohotovost | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Probandovi je předložena tabulka ve tvaru obdélníku. V obdélníku jsou vypsána čísla různých velikostí (až do 100). Čísla jsou dvou barev a tvoří dvoubarevné dvojice – červené menší číslo je vždy přiřazeno k černému většímu číslu. Probandovi jsou postupně zadávány trojice černých čísel, která má v obdélníku v časovém limitu (50 s) vyhledat, a následně musí do záznamového archu zaznamenat přiřazená červená menší čísla. | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální PC stanici | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 18 minut. | |||
Vyhodnocení: Vyhodnocení dohromady s interpretací trvá 3 minuty. | ||||
Interpretace: Vyhodnocení dohromady s interpretací trvá 3 minuty. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Cca 5 minut. | ||||
Normy: |
Normy testu jsou založeny na populačním souboru N = 846. Vzorek byl rozdělen na tři skupiny: 1. skupina – N = 276, věk 15 let, skupinu tvoří absolventi venkovských a městských základních škol, jde o uchazeče o učňovský poměr v některých povoláních (např. brusič, elektrikář, zámečník…) a pro studium oboru soustružník (zakončené maturitou). 2. skupina – N = 385, věk 17 let, skupinu tvoří žáci druhých ročníků odborného učiliště několika strojírenských profesí. 3. skupina – N = 185, průměrný věk 29,8, věkové rozpětí 23–36 let, skupinu tvoří kvalifikovaní pracovníci strojírenských profesí s minimální praxí 3 roky v oboru. Normy náleží k původnímu vydání metody. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Metoda je interpretována pomocí percentilů, jež mohou dále sloužit jako podklad pro pomocnou pětistupňovou klasifikační stupnici. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | X | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | O | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Metoda obsahuje tento materiál: příručku, testový sešit (podnětové číselné pole – tabulka s obdélníkem) a záznamový arch (návod a úkoly na zácvik). Zprávu je nutné vytvořit na základě informací v příručce. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
KONSTRUKTOVÁ VALIDITA Autoři odkazují na distribuci hodnot (výsledků testu) a poukazují na jejich normální rozložení. Distribuce skórů ve všech třech skupinách je na první pohled normální, z toho důvodu bylo upuštěno od použití testu normality. Dalším z ověřovaných ukazatelů vnitřní validity je korelace testu ČO s jinými testy zaměřenými na optický postřeh. Pro tento účel byl využit korelační koeficient (Pearson-Bravais korelační koeficient). Autoři ověřovali korelaci mezi testem ČO a: - Skupinovým testem plošné představivosti (PFB); - Testem deskriptivní konstruktivní představivosti a technického porozumění (MS); - Bratislavským inteligenčním testem (OR); - Bourdonovým testem pozornosti (BO;) - Třemi subtesty pro sluchovou, číselnou a pojmovou paměť z Wechsler Memory Scale (PA). Korelace mezi testy ve třetí skupině, N = 185 (průměrný věk 29,8, věkové rozpětí 23–36 let, skupinu tvoří kvalifikovaní pracovníci strojírenských profesí s minimální praxí 3 roky v oboru). - ČO a PFB: r = 0,290 - ČO a MS: r = 0,391 - ČO a OR: r = 0,460 - ČO a PA: r = 0,308 - ČO a BO: r = 0,326
- ČO a PFB: r = 0,277 - ČO a MS: r = 0,260 - ČO a OR: r = 0,338 - ČO a PA: r = 0,199 - ČO a BO: r = 0,252
Zvoleným vnějším kritériem byla dosažená známka z odborného předmětu ve škole, celkový průměr známek a hodnocení žáků učiteli (škála hodnocení). Predikční validita se zkoumala na třech souborech: - Soubor A (N = 385): věk 17 let, skupinu tvoří žáci 2. ročníku odborného učiliště – několika strojírenských profesí (tento je totožný s druhou skupinou uvedenou v rámci norem); - Soubor B (N = 40): žáci pětiletého studia v oboru soustružník; - Soubor C (N = 25): žáci učebního oboru hutník a nástrojář.
Dosažené korelace s vnějším kritériem:
- srovnání testu ČO s odborným výcvikem: r = 0,273; - srovnání testu ČO s průměrem známek: r = 0,261; - srovnání testu ČO s hodnocením úspěšnosti mistry odborných předmětů: r = 0,211; - srovnání testu ČO s hodnocením úspěšnosti učiteli: r = 0,236.
- srovnání testu ČO s odborným výcvikem: r = 0,240 - srovnání testu ČO s průměrem známek: r = 0,352 Soubor C - srovnání testu ČO s odborným výcvikem: r = 0,286 - srovnání testu ČO s průměrem známek: r = 0,545 | |
Reliabilita: |
Reliabilita byla ověřována na třetí skupině osob (N = 185), průměrný věk 29,8, věkové rozpětí 23–36 let, skupinu tvoří kvalifikovaní pracovníci strojírenských profesí s minimální praxí 3 roky v oboru. SPLIT-HALF RELIABILITA Byl vypočítán korelační koeficient rozdělení testu na dvě náhodné poloviny, r = 0,785. Odhad vnitřní konzistence testu po úpravě pomocí Spearman-Brownova vzorce (r = 0,880) a podle vzorce Kuder-Richardsonova (r = 0,752). | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Velikost vyšetřované skupiny nemusí být omezená, nicméně je potřeba, aby všichni testovaní měli „volné lokty“. Při vyšetření více než 20 lidí musí mít administrátor pomocníka. Administrátor musí mít při administraci měřič času (např. stopky) a náhradní tužky. | |
Zdroje: |
|