Authentic Leadership Questionnaire
Název metody (lokální): | Authentic Leadership Questionnaire |
Zkratka metody (lokální): | ALQ |
Autoři adaptace lokalizace: | Bruce J. Avolio, William L. Gardner, Fred O. Walumbwa |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Mind Garden |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2018 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Authentic Leadership Questionnaire |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | ALQ |
Původní autoři metody: | Bruce J. Avolio, William L. Gardner, Fred O. Walumbwa |
Rok vydání původní metody: | 2007 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
O | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Dotazník ALQ je určen k měření autenticity vedoucího jako klíčové vlastnosti leadera. Je to nástroj, který měří autentické vůdčí chování jednotlivce. Cílem je zkvalitnění práce vedoucího pracovníka i poskytnutí zpětné vazby, kterou může získat skrze hodnocení podřízenými. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
X | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
X | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
X | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
ALQ je dotazník o šestnácti položkách. Vychází ze čtyřsložkového modelu autentického vedení (Gardner, Avolio, Luthans, May, & Walumbwa, 2005), podle kterého se autentičtí vůdci projevují opravdovou touhu porozumět vlastnímu vedení, aby mohli sloužit druhým efektivněji (George, 2003). Na základě modelu Gardnera a Walumbwa (2005) je definováno autentické vedení jako „vzor chování vůdce, který čerpá a podporuje pozitivní psychologické schopnosti a pozitivní etické klima, jež podporuje větší sebeuvědomění, zvnitřněnou morální perspektivu, vyvážené zpracování informací a vztahovou transparentnost na straně vedoucích pracujících se svými podřízenými; podporuje pozitivní sebevědomí k rozvoji“ (2008, s. 94). Dotazník je tedy inventářem, který popisuje tvrzením / jednoduchou větou chování, názory a postoje jednotlivce. Respondent hodnotí tvrzení na škále Likertova typu. Dotazník ALQ má dvě varianty: Jednotlivých 16 položek dotazníku tvoří čtyři škály: transparentnost, etické/morální, vyvážené zpracování, sebeuvědomění. Transparentnost měří, jak se lídr prezentuje ostatním. Vedoucí s transparentností ukazuje velkou míru otevřenosti a prezentuje své autentické já ostatním, sdílí své skutečné myšlenky a pocity. Přitom lídr propaguje autentický vztah, který je selektivním procesem sebeodhalování a rozvíjí vzájemnou důvěru. Etická/morální škála odráží morální standardy a chování lídra. Je to v podstatě forma seberegulace, vedená vnitřními mravními normami a hodnotami, které jsou v rozporu s vnějšími standardy (např. z vlastní sociální skupiny nebo organizace práce). Etické/morální chování ukazuje rozhodování a jednání v souladu se zvnitřenými hodnotami. Vyvážené zpracování: Vedoucí, který objektivně analyzuje všechna relevantní data, než dojde k rozhodnutí, má dobrý smysl pro vyvážené zpracování. Tento vůdce také vyžaduje názory, které zpochybňují vlastní hluboce zastávané pozice. Vedoucí s vyváženým zpracováním zvažuje různé otázky spravedlivě a na základě toho se objektivně rozhoduje. Sebeuvědomění měří lídrovu znalost svých vlastních silných a slabých stránek, omezení a toho, jak se na něj dívají ostatní. Využívá interakce s ostatními i se svým širším okolím. Jednotlivé položky dotazníku, zařazené do 4 škál: Transparentnost: 1, 2, 3, 4, 5; Všechny položky jsou psané ve formě inventáře – tvrzení o sobě oznamovací větou v první osobě (ve variantě Rater/Hodnotitel ve třetí osobě). Respondent u každé položky volí, zda toto tvrzení vystihuje hodnocenou osobu:
vůbec ne – jednou za čas – někdy – dost často – často, pokud ne vždy. | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální stanici PC | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 10–15 minut
Online administrace ALQ prostřednictvím systému MindGarden zahrnuje následující možnosti: 1) Zpráva více hodnotitelů. Zahrnuje online hodnocení plus zprávu, která interpretuje a porovnává hodnocení jednotlivce s jeho sebehodnocením. 2) Individuální zpráva. Zahrnuje online sebehodnocení plus zprávu, která interpretuje individuální skór ALQ. 3) Skupinová zpráva: Multi-rater. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrný ALQ skór více hodnotitelů pro skupinu účastníků. 4) Skupinová zpráva: Vlastní forma. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrný ALQ Self Form skór pro skupinu účastníků. 5) Skupinová zpráva: Formulář hodnotitele. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměr. Hodnoticí formulář ALQ hodnotí skupinu účastníků. | |||
Vyhodnocení: V případě online verze bezprostředně po administraci, v případě verze tužka-papír 5 minut. | ||||
Interpretace: U verze tužka-papír s využitím manuálu 20 minut, v případě online verze okamžitě. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě verze tužka-papír není údaj dostupný, v případě online verze okamžitě. | ||||
Normy: |
Celkem 3 normativní skupiny jsou převzaty od Walumbwa (et al. 2008). V prvním vzorku bylo 178 studentů MBA – dospělých dálkových studentů při zaměstnání. Průměrný věk účastníků 26 let (SO = 7,23) s průměrem 3,44 let (S0 = 3,17) s praxí; 56% účastníků byly ženy. Ve druhém vzorku bylo 236 dospělých dálkových studentů s prací na plný úvazek, průměrný věk 24,49 let (SO = 5,92) s průměrem 3,28 let (SO = 2,55), s praxí; 48% byly ženy. Ve třetím vzorku bylo 478 dospělých pracujících z 11 různých amerických nadnárodních společností působících v Keni; přibližně 98% respondentů uvedlo, že jsou Afričani. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Jako hrubý skór se doporučuje průměr bodování jednotlivých položek (0 až 4). | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | X | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
X | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
X | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Dotazník lze objednat a zakoupit v papírové formě na internetové adrese: https://www.mindgarden.com/69-authenticleadership-questionnaire Soubor PDF ke stažení obsahuje jednu kopii dotazníku ALQ (všechny formuláře), bodovací klíče a povolení reprodukovat/spravovat ALQ až do zakoupeného množství. K dispozici je dotazník i v českém jazyce, manuál jen v anglickém. Manuál je k dispozici za poplatek, zahrnuje podrobnosti o spolehlivosti, platnosti, bodování atd. a kopii formuláře ALQ pouze pro kontrolu. Dále je možné zakoupit individuální či hromadné administrace online. | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Validita a reliabilita z původní studie: V raných validačních studiích ALQ Walumbwa et al. (2008) zkoumali tři různé modely: JEDNOFAKTOROVÝ MODEL, ve kterém všech 16 položek měřilo jeden vyšší faktor autenticity lídra; MODEL PRVNÍHO FAKTORU, do kterého se načítají všechny měřené položky odpovídající čtyřem škálám, a MODEL DRUHÉHO FAKTORU, ve kterém se u všech 16 položek měřily jejich příslušné škály, přičemž tyto čtyři škály zahrnovaly vyšší řád autentického faktoru vedení. Druhofaktorový model je podstatně spolehlivější než jednofaktorový a prvofaktorový model (viz. reliabilita).
Validita ALQ byla podpořena několika studiemi, které navazovaly na původní práci (Walumbwa et al., 2008). Pomocí konfirmační faktorové analýzy Clapp-Smith, Vogelgesang a Avey (2009) shledali uspokojivou ALQ faktorově-analytickou shodu. Caza, Bagozzi, Woolley, Levy a Caza (2010) dále potvrdili ALQ pomocí studie pracujících dospělých na Novém Zélandu. Studie Cazy a kol. poskytuje další podporu pro validitu ALQ v odlišném kulturním prostředí, čímž se přidává k původním výsledkům validace Walumbra et al. (2008) pro populaci Číny a USA. Nedávná studie Lyubovnikovové, Legood, Turner a Mamakouka (2017) přidává další validační důkaz pro konstrukt vyššího řádu autentického vedení a ALQ. Lyubovnikova a kol. použili CFA, aby zjistili, zda je model vyššího řádu autentického vedení vhodnější než model autentického vedení prvního řádu.
Výzkum ukazuje, že autentické vedení souvisí s mnoha pozitivními výsledky: spokojenost následovníků se svým nadřízeným, vnímaná efektivita týmu, psychologické vlastnictví, pracovní nasazení, uspokojení základních potřeb následovníka a pracovní nasazení (Peus, Wesche, Streicher, Braun & Frey, 2012; Leroy, Anseel, Gardner & Sels, 2015; Giallonardo, Wong & Iwasiw, 2010; Alok & Izrael, 2012). Studie Peuse et al. (2012) s více než 300 respondenty z široké škály profesí a pracovních zkušeností dokládá, že autentické vedení pozitivně ovlivňuje tři klíčové metriky: spokojenost respondentů se svými nadřízenými (β = 0,69, p < 0,001), organizační závazek podřízených (β = 0,52, p < 0,001) a nadstandartní úsilí podřízených (β = 0,51, p < 0,001). Leroy a kol. (2015) zkoumali více než 200 podřízených pracovníků a 30 vedoucích týmů ve 25 různých belgických servisních organizacích a zjistili, že autentické vedení pozitivně souvisí s uspokojením základních potřeb podřízeného pracovníka (ŷ = 0,54, p < 0,01). Giallonardo a kol. (2010) studovali účinky autentického vedení na vzorku 170 zdravotních sester (91,8 % žen) s tříletou a méněletou praxí a zjistili, že autentické vedení je prediktorem pracovní spokojenosti (β = 0,29, p < 0,01) a pracovního nasazení (β = 0,21, p < 0,01). A konečně studie Aloka a Izraele (2012) zkoumala účinky autentického vedení na organizační psychologii vlastnictví a pracovní angažovanosti na vzorku 117 pracovníků v Indii. Zjistili, že autentické vedení pozitivně ovlivňuje organizační psychické vlastnictví (β = 0,48, p < 0,01) a pracovní angažovanost (β = 0,56, p < 0,05). | |
Reliabilita: |
Reliabilita na souboru v USA vyjádřená Cronbachovou alfa dosahovala hodnot pro čytři škály dotazníku 0,76–0,92. Reliabilita na souboru v Číně vyjádřená Cronbachovou alfa dosahovala hodnot pro čytři škály dotazníku 0,72–0,79 (Walumbwa et al., 2008). | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Autoři zpřístupňují ALQ za minimální poplatek výzkumníkům, kteří splňují specifické podmínky – pouze pro použití v nekomerčním výzkumu. Licence pro výzkumníky není určena pro poradenství, školení a podobně; není určena pro použití za účelem dosažení zisku nebo pro jiné finanční nebo komerční účely. | |
Zdroje: |
|