Analýza struktury inteligence
| Název metody (lokální): | Analýza struktury inteligence | 
| Zkratka metody (lokální): | ISA | 
| Autoři adaptace lokalizace: | I. Poledňová | 
| Lokální vydavatel/distributor metody: | Psychodiagnostika Brno, s. r. o. | 
| Rok vydání aktuální verze metody: | 2001 | 
| Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Inteligenz-Struktur-Analyse | 
| Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | ISA | 
| Autoři původní metody: | E. Fay, G. Trost, G. Gittler | 
| Rok vydání původní metody: | 1998 | 
| Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
| O | Psychologie organizace | |||
| X | Dopravní psychologie | |||
| O | Forenzní psychologie | |||
| X | Poradenství pro volbu povolání | |||
| O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
| O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
| Zaměření metody: | Výkonový test měřící strukturu obecné inteligence. Postihuje verbální a numerickou inteligenci, schopnost prostorového a figurálního vnímání, pozornost a vizuální paměť. | |||
| Psychologická doména: | X | GMA | ||
| X | Struktura inteligence | |||
| X | Specifické kognitivní funkce: pozornost, paměť | |||
| O | Osobnost – rys | |||
| O | Osobnost – typ | |||
| O | Osobnost – stav | |||
| O | Osobnost – dynamika | |||
| O | Hodnoty a motivace | |||
| O | Zájmy | |||
| O | Situační modely chování | |||
| O | Postoje | |||
| O | Skupinové procesy | |||
| O | Agregované skupinové jevy | |||
| O | Manuální zručnost | |||
| Popis metody: | Metoda je složena ze 177 úkolů rozdělených do 9 subtestů: doplňování vět (20 úloh, analýza významu a prověřování implikací o běžně známých skutečnostech), hledání společných znaků (20 úloh, verbální inteligence, cit pro jazyk apod.), zapamatování si výrobků (20 úloh, vizuální paměť), doplňování číselných řad (20 úloh, induktivně-úsudkové myšlení na základě číselných informací), odhadování vztahů (20 úloh, deduktivní myšlení, pochopení vztahů, pružnost apod.), rozpoznávání kostek (17 úloh, prostorová představivost), praktické počty (20 úloh, numerická inteligence, prakticko-matematické myšlení apod.), tvoření pojmů (20 úloh, verbálně-logické myšlení, schopnost verbální abstrakce apod.) a skládání figur (20 úloh, plošná představivost). Subtesty lze administrovat dohromady (zjištění celkového intelektu a struktury inteligence) či lze administrovat pouze určité z nich (například subtesty pro postihnutí verbální inteligence). | |||
| Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
| O | Manuální manipulace | |||
| X | Na lokální stanici PC | |||
| O | On-line | |||
| Způsob administrace: | X | Individuální | ||
| X | Skupinová | |||
| Délka administrace: | Administrace: cca 110 minut (čistý čas řešení obvykle cca 90 minut). | |||
| Vyhodnocení: U PC formy ihned, u formy tužka-papír v závislosti na administrátorovi dle manuálu. | ||||
| Interpretace: S využitím manuálu cca 15 minut. | ||||
| Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V PC formě administrátor obdrží bezprostředně po vyplnění soubor s výsledky, výstupní zprávu je možné dopracovat s využitím manuálu, cca 30 minut; u formy tužka-papír v závislosti na administrátorovi. | ||||
| Normy: | Normy ISA převzaty z původního vydání (normování ISA v letech 1997–1999); normy k dispozici pro: a) základní soubor (N = 3813); b) soubor diferenciovaný dle vzdělání: ZŠ studenti (N = 855), SŠ studenti (N = 1479), gymnazisti (N = 1479); c) soubor diferenciovaný dle věku: 14 let (N = 299), 15 let (N = 946), 16 let (N = 857), 17 let (N = 535), 18 let (N = 582), 19 let (N = 204), 20–24 let (N = 116), 25–29 let (N = 94), 30–39 let (N = 113), více než 40 let (N = 67). Normy ve vztahu k rodu nejsou dostupné. | |||
| Doporučené standardní skóry: | Percentily a T-skóry. | |||
| Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
| O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
| O | A | |||
| X | B | |||
| O | C | |||
| Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury | 
| X | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
| O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
| O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
| Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano | 
| O | Ne | |
| Formát výstupní zprávy: | O | Text | 
| X | Grafika | |
| O | Text a grafika | |
| Rozsah výstupní zprávy: | X | Velmi stručný | 
| O | Základní textové interpretace | |
| O | Podrobné textové interpretace | |
| Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista | 
| X | Klient | |
| O | Třetí strana bez kvalifikace | |
| O | Všechny zainteresované strany | |
| Forma dodání metody: | Pro formu tužka-papír: možnost zakoupit pracovní komplet (příručka vč. psychometrických parametrů, testový materiál, záznamové archy, skórovací šablona) či dokoupit sadu záznamových archů. Pro PC testování (program na CD s HW klíčem, neomezený počet testování). | |
| Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody | 
| X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
| O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
| O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
| Validita: | Konstruktová validita vypočtena:  | |
| Reliabilita: | Reliabilita získána na základním souboru N = 3813. Vnitřní konzistence vyjádřená Cronbachovou alfa pro celý test = .98; a Cronbachova alfa pro jednotlivé subškály: Doplňování vět (α = .78), Hledání společných znaků (α = .80), Doplňování číselných řad (α = .89), Odhalování vztahů (α = .86), Zapamatování si výrobků (α = .83), Rozpoznávání kostek (α = .81), Praktické počty (α = .86), Tvoření pojmů (α = .87), Skládání figur (α = .80). Test-retest reliabilita není dostupná. | |
| Zvláštní požadavky pro použití metody: | V případě PC formy nutný základní program WQUICK, do kterého se test vkládá jako modul. | |
| Zdroje: | 
 | |