Test pozornosti d2-R

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Verze z 23. 6. 2022, 10:58, kterou vytvořil 20027135 (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Základní informace
Název metody (lokální): Test pozornosti d2-R
Zkratka metody (lokální): d2-R
Autoři adaptace lokalizace: Simona Hoskovcová, Dana Černochová
Lokální vydavatel/distributor metody: Hogrefe – Testcentrum
Rok vydání aktuální verze metody: 2014
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Test d2 Aufmerksamkeits – Belastung – Test (resp. The d2 Test of attention)
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): Test d2
Autoři původní metody: R. Brickenkamp, D. Liepmann, L. Schmidt-Atzert
Rok vydání původní metody: 1962
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Test d2-R představuje standardizovanou inovaci tzv. zaškrtávacích testů. Test pozornosti d2-R představuje metodu k měření pozornosti, především pak ve smyslu pozornosti selektivní. Test dále měří tempo a pečlivost pracovního výkonu při rozlišování podobných vizuálních podnětů (při diskriminaci detailů).

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: pozornost, koncentrace pozornosti, tempo
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Test se skládá z jednoho listu, na kterém je celkem 798 znaků. Každý znak se skládá z písmen d nebo p a jedné až čtyř čárek. Celkem se vyskytuje 13 různých znaků, ze kterých tři (d se dvěma čárkami) představují relevantní znaky. Úkol spočívá v zaškrtnutí všech relevantních znaků (d se 2 čárkami) v testu. Znaky jsou uspořádané do 14 řádků po 57 znacích. Test se skládá ze tří různých řádků, které se opakují (řádek 1–3 = 4–6 atd). Každý blok skládající se ze tří řádků má 171 znaků. Z nich je 94 distraktorů a 77 relevantních znaků. Při plném a bezchybném zpracování by proband mohl zaškrtnout celkem 359 znaků. Test lze vyhodnotit na 6 škálách: výkon soustředění (VS), počet zpracovaných relevantních znaků (PRZ), přesnost při zpracování testu (Ch%), chyba způsobená opomenutím (Ch1), chyba způsobená záměnou (Ch2), záměna písmene (ZP), způsob práce při testu. Na základě těchto škál dopočítáváme finální skór.


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Průvodní instrukce k vyplnění zácvičných řádků trvá přibližně 5 minut. Následné vyplňování testu zabere 4 minuty a 40 sekund. Na zpracování každého řádku má proband 20 sekund. Celková doba administrace by se pak měla pohybovat okolo necelých 10 minut.
Vyhodnocení: Málo zběhlý vyhodnocovatel potřebuje v průměru 5 minut a 31 sekund na vyhodnocení. U původního testu se jednalo v průměru o 9 minut a 1 sekundu.
Interpretace: Cca 10 minut.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Cca 20 minut ve verzi tužka-papír. V HTS5 okamžitě.

Normy:

Nová standardizace proběhla od konce roku 2007 do léta 2008. Základem českých norem jsou výsledky souboru 4024 osob. Věkové rozložení populace bylo následovné: děti 9–10 let (N = 530), 11–12 let (N = 609), 13–14 let (N = 681), 15–16 let (N = 500), následovali lidé ve věku 17–19 let (N = 728), 20–39 let (N = 708), 40–60 let (N= 268). Přičemž poměr pohlaví je vyvážený, mužů je 50,7 % a žen 49,4 %. V rámci výkonu nebyly zjištěny signifikantní rozdíly mezi pohlavími. Signifikantní rozdíly mezi pohlavími se neprojevily ani ve VS, PRZ nebo Ch % (dvoustranný T-test). Do spodní věkové kategorie spadají žáci základních škol, následně se jedná především o studenty gymnázií. Osoby, které již nenavštěvují vzdělávací instituce – 69 % zúčastněných dokončilo středoškolské vzdělání. Vzdělání s maturitou uvedlo 24 %, základní vzdělání pouze 6 %. Normy jsou vytvořeny pro věkovou populaci od 9 do 60 let.

Doporučené standardní skóry:

Hrubé skóry převedené na percentily.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Pokud se jedná o formu testu d2-R ve formě tužka-papír, lze zakoupit úplný testový soubor, jehož součástí je příručka vč. psychometrických parametrů, záznamové archy, testový materiál, skórovací šablona. Následně lze také dokoupit jednotlivé komponenty zvlášť. Tato verze neobsahuje výstupní zprávu – vyhodnocení, interpretaci a přípravu výstupní zprávy provádí psycholog. V rámci platformy HTS5 lze zakoupit buď jednorázové testování včetně vyhodnocení, nebo lze testování kupovat prostřednictvím kreditů, které představují počet testování. V takovém případě je nutné mít zakoupenou licenci pro HTS5. Varianta metody pro HTS5 poskytuje bezprostřední vyhodnocení a výstupní zprávu s grafem a textovým komentářem.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Kriteriální validita formy tužka-papír s jinými testy měřícími soustředění (Revizní test, Test spojování čísel, Test rychlosti zpracování) je na úrovni r = 0,6 a vyšší. Pro formu testu v HTS5 pak dosahuje korelace hodnoty 0,5 (pro VS a rychlost práce) a hodnoty 0,4 (pro přesnost práce). Diskriminační validita pro VS a rychlosti práce s inteligenčními testy a testy měřícími reakční dobu je na úrovni r = 0,3 a nižší; pro přesnost práce pak r = 0,2.

     
Reliabilita:

Aktuální údaje o reliabilitě jsou k dispozici na základě analýzy vnitřní konzistence (N = 4024). Retestové studie jsou dále prováděny na menších souborech (N neuvedeno). Reliabilita vypočítaná pomocí Cronbachovy alfy se pohybuje pro jednotlivé skóry na velmi vysoké úrovni; pouze v případě Ch % jsou výsledky u mladších věkových skupin o něco nižší (0,80 %, resp. 0, 82). Co se týče vnitřní konzistence, zde se reliabilita pohybuje podle věkové skupiny u skórů VS a PRZ mezi 0,89 a 0,95. Pro Ch % jde o hodnotu 0,80 až 0,91. Retestová reliabilita při opakování testu po jednom a deseti dnech byla pro skór VS 0,94 (0,85), pro skór PRZ 0,91 (0,92) a pro 0,84 (0,47).

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

V případě online verze je nutné mít zakoupenou licenci HTS5, do které se kredity pro d2-R doplňují jako modul.


Zdroje:
  1. Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  2. Gabrhel, V.(2014). Test pozornosti d2: Recenze metody. TESTFÓRUM, 3(4), 31–36. https://doi.org/10.5817/TF2014-4-26
  3. Hoskovcová, S., & Černochová, D. (2014). d2-R: Test pozornosti d2. Revidovaná verze. Praha. Hogrefe – Testcentrum.