Test profesních zájmů
Název metody (lokální): | Test profesních zájmů |
Zkratka metody (lokální): | B-I-T II |
Autoři adaptace lokalizace: | Jasmin Muhić |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Hogrefe – Testcentrum |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2004 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Berufs-Interessen-Test II |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | B-I-T II |
Autoři původní metody: | Martin Irle, Wolfgang Allehoff |
Rok vydání původní metody: | 1984 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | B-I-T II je dotazník zaznamenávající projevy zájmů v různých oblastech, jako jsou technická znalost, umělecká znalost, potravinářství, obchodnická povolání, úřednická povolání, sociální péče a výchova atd., za účelem stanovení vhodného povolání, profese. Má poskytnout podklady k posuzování oblastí pracovní činnosti s minimalizací vlivu rozdílných školních znalostí a různého vzdělání, je diagnosticky použitelný k odhadu pracovních zájmů absolventů základních škol. Měl by být testem zjišťujícím profesní preference, nikoliv preference vědomostní či preference orientované na volný čas. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
X | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
B-I-T II je klasifikujícím testem, samotný dotazník obsahuje dvě paralelní formy testu, každá forma obsahuje 81 položek. Formy se odlišují ve způsobu, kterým vedou k přemýšlení o vlastních zájmech a přednostech. První forma se ještě dělí na dvě varianty otázek (forma AA a forma AB) „s nucenou volbou“, které jsou založeny na principu volby nejvhodnější a nejméně vhodné činnosti vždy ze čtyř nabízených. Druhá forma, také se dvěma variantami otázek (forma BA a forma BB), „s volnou volbou“, obsahuje 81 činností, kdy ke každé činnosti je pětibodová škála, na které proband volí své preference. Činnosti v obou formách AA a BA jsou identické, stejně tak i ve formách AB a BB. Každá forma obsahuje 9 oblastí zájmů, přičemž každá oblast zahrnuje 9 činností. | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální PC stanici | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Formy AA a AB 20–40 minut, formy BA a BB zhruba polovinu času dosaženého u formy AA a AB. Test je bez časového limitu a výše uvedené časy jsou tedy pouze orientační. | |||
Vyhodnocení: V příručce není uvedeno, nicméně na základě popsaných úkonů v příručce cca 20 minut. | ||||
Interpretace: Interpretace na základě zanesení hrubých skórů do tabulek rozdělených podle pohlaví. Časová náročnost není v příručce uvedena, avšak dle odhadu na základě získaných informací cca 10 minut. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Diagnostické závěry vyvozené z výsledků by se probandům měly prezentovat, doložit a prodiskutovat, a to i v případě, že je zadavatelem testování třetí osoba. | ||||
Normy: |
Pro tento test nejsou dosud stanoveny české normy, ale používají se původní normy německé. Normy jsou rozděleny podle pohlaví pro jednotlivé formy testu. Normy byly získány ze všech spolkových zemí Německa s výjimkou Bavorska. Na celkovém souboru byly popsány parametry norem podle typu škol/tříd a pohlaví. Formy: AA (ženy = 535, muži = 560), AB (ženy = 488, muži =5 40), BA (ženy = 634, muži = 551), BB (ženy = 556, muži = 536). | |||
Doporučené standardní skóry: |
Percentily. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
X | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
X | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | O | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | X | Text |
O | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
X | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
X | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Testovou metodu je možné si zakoupit v sadě, která obsahuje příručku, 10 ks záznamových listů od každé formy (AA, AB, BA, BB) a skórovací šablony. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Informace nejsou dostupné. | |
Reliabilita: |
Informace nejsou dostupné. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Autoři apelují na držitele testu, aby s ním zacházeli dle pokynů a dbali na to, aby se test nedostal do rukou „laikům“. Popřípadě aby nebyl používán pro jiné účely než pro ty, které jsou stanoveny autory. | |
Zdroje: |
|