Multimotivační mřížka

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Verze z 19. 1. 2023, 15:29, kterou vytvořil 20015837 (diskuse | příspěvky) (Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Multimotivační mřížka}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Multimotiva…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Základní informace
Název metody (lokální): Multimotivační mřížka
Zkratka metody (lokální): MMG / T-230
Autoři adaptace lokalizace: Ladislav Koubek
Lokální vydavatel/distributor metody: Psychodiagnostika Brno, s.r.o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2010
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Multi-Motiv-Gitter für Anschluss, Leistung und Macht
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): MMG
Autoři původní metody: Heinz-Dieter Schmalt, Kurt Sokolowski, Thomas A.Langens
Rok vydání původní metody: 2000
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Multimotivační mřížka je dotazník, jehož cílem je poznat strukturu motivačního potenciálu. Zachycuje tři motivační tendence - afiliace, výkon a moc s komponentami očekávaní a strachu.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
X Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Multimotivační mřížka, operacionalizující konstrukt D. McClellanda, je semiprojektivní metoda. Měří implicitní motivy afiliace, výkonu a moci a jejich komponenty očekávaní a strachu. Obsahuje celkem 6 škál: očekávání afiliace, očekávání úspěchu, očekávání kontroly, strach z odmítnutí, strach z neúspěchu, strach ze ztráty kontroly. Každá škála je měřena 12 položkami. Podnětový materiál se skládá ze 14 obrázků lidí v různých běžných situacích. Ke každé obrázkové situaci jsou vztažena tvrzení, která zahrnují motivy odrážející typické emoce, kognici, jednání a očekávání. Proband je instruován k tomu, aby se zamyslel nad situací a vybral, zda se výpovědi pod obrázkem podle jeho názoru hodí k situaci, či nikoli. Některé z výpovědí jsou relevantní k motivu výkonu, jiné k motivu afiliace a jiné k motivu moci. Dále MMG obsahuje výpovědi, které jsou záměrně matoucí a nepatří k žádnému motivu. Výstupem měření MMG je skór v rozmezí 0 – 12 pro každou komponentu motivace. Tento skór lze převést na percentil.


Forma administrace: X Tužka – papír
O Manuální manipulace
X Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Cca 15 minut.
Vyhodnocení: Cca 5 minut, v PC verzi bezprostředně.
Interpretace: V manuálu metody není uvedeno. Časový odhad 7 minut, v PC verzi bezprostředně.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V manuálu metody není uvedeno. Časový odhad 15 minut. V PC verzi je možné využít export jako oporu pro přípravu zpětné vazby.

Normy:

Metoda nemá české normy, jedná se pouze o český překlad.

Doporučené standardní skóry:

S pomocí vyhodnocovací šablony administrátor zaznamenává do tabulky hrubé skóry a jejich součet pro příslušných 6 škál. Skóry jednotlivých motivů je dále možné interpretovat dle standardizovaných percentilů a T-skórů a vytvořit elementární grafické znázornění na ose.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
X Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Verze tužka-papír, pracovní komplet: 1 příručka, 50 ks testových sešitů, šablona pro vyhodnocení. Lze koupit i 1 sadu, která obsahuje 50 ks testových sešitů. Verze pro PC (Psychosoft), kterou je možné použít opakovaně. Dvě verze: buď automatický výpočet hrubých a standardizovaných skórů tužka-papír administrovaného testu (administrátor zadává data do systému ručně), anebo celková administrace na PC včetně podnětového materiálu.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Konstruktová validita byla ověřována na vzorku N = 94 s pomocí osobnostního dotazníku Personality Research Form (PRF), který také měří motivy afiliace, moci a výkonu. Na základě korelace mezi odpovídajícími dimenzemi MMG a PRF mezi r = 0,22 a r = 0,23 při p < 0,05 autoři považují požadavek konvergence za splněný, nízké korelace vysvětlují tím, že PRF pravděpodobně měří motivy více na základě vědomého sebehodnocení, tj. explicitně. Kriteriální validita nebyla ověřována.

     
Reliabilita:

Autoři metody uvádí test-retest reliabilitu a vnitřní konzistenci MMG pro německý vzorek. Vnitřní konzistence byla odhadnuta pomocí Cronbachovy alfa pro jednotlivé dimenze na dvou separátních vzorcích (N1 = 280; N2 = 1216). V obou případech byly vypočteny hodnoty Cronbachovy alfa mezi 0,61 (Očekávání afiliace) a 0,72 (Očekávání kontroly, Strach z odmítnutí). K výpočtu test-retest reliability byla probandům (N = 97) předložena MMG podruhé, s časovým odstupem 40 minut. Hodnoty korelace variují pro jednotlivé dimenze mezi r=0,77 a r= 0,92.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou uvedeny.


Zdroje:
  1. Psycho Soft System (n.d.). Získáno 1. prosinec 2022, z http://www.psychosoft.cz/QMmg.aspx
  2. Psychodiagnostika s.r.o. (n.d.). Multimotivačí mřížka – MMG. Získáno 24. listopad 2022, z http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/Katalog_popis.asp?kod=681&ZozArg=1&Kateg=2
  3. Sokolowski, K., Schmalt, H.-D., Langens, T. A., & Puca, R. M. (2000). Assessing Achievement, Affiliation, and Power Motives All at Once: The Multi-Motive Grid (MMG). Journal of Personality Assessment, 74(1), 126–145. https://doi.org/10.1207/S15327752JPA740109
  4. Tichá, M. (2021). Multimotivační mřížka – Recenze metody. TESTFÓRUM, 9(14), 41–50. https://doi.org/10.5817/TF2021-14-14666