Inventář dopravně relevantních vlastností osobnosti

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Verze z 20. 1. 2023, 15:29, kterou vytvořil 20015837 (diskuse | příspěvky) (Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Inventář dopravně relevantních vlastností osobnosti}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název meto…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Základní informace
Název metody (lokální): Inventář dopravně relevantních vlastností osobnosti (zkrácená verze)
Zkratka metody (lokální): TVP
Autoři adaptace lokalizace: Adéla Rudá, Dana Černochová
Lokální vydavatel/distributor metody: Hogrefe – Testcentrum, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2016
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Test zur Erfassung verkehrsrelevanter Persönlichkeitsmerkmale
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): TVP
Autoři původní metody: B. Spicher, K. D. Hänsgen
Rok vydání původní metody: 2003
Popis metody
Oborová klasifikace: O       Psychologie práce
O Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
O Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Sebeposuzovací dotazník určený k diagnostice v dopravní psychologii. Je založen na pětifaktorové teorii osobnosti. Zjišťuje osobnostní vlastnosti relevantní pro posouzení psychické způsobilosti k řízení vozidla. Výsledkem jsou dva profily, situačně nezávislý a dopravně specifický. Výhodou je možnost tvorby hypotéz pro konfrontaci v dg rozhovoru.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Metoda obsahuje 7 škál: extraverzi, emocionální stabilitu, svědomitost, otevřenost, přívětivost, bagatelizaci a doplňkovou (reaktanci). Oproti původní verzi jsou zde odstraněny 2 škály, které se týkaly užívání alkoholu a zdravotního stavu. Každá ze škál v dotazníku je hodnocena situačně nezávisle a dopravně specificky, což pomáhá předejít zkreslení například kvůli sociální desirabilitě. Pod uvedené škály spadají také subškály, například pod extraverzi temperament, pod svědomitost potřeba plánovat atd. Test obsahuje 129 položek (výroků), u kterých testovaná osoba na 4 stupňové škále vyjadřuje, jak moc ji daný výrok vystihuje. Položky se vztahují buď k situačně nezávislým faktorům, nebo dopravně specifickým. Pokud je metoda použita pro jiné než dopravně-psychologické vyšetření, k výsledkům dopravně specifického profilu se nepřihlíží.


Forma administrace: X Tužka – papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Cca 15 minut.
Vyhodnocení: Informace není dostupná (součástí testové metody je vyhodnocovací arch). V online verzi je vyhodnocení k dispozici bezprostředně po administraci.
Interpretace: Informace není dostupná (pomůcka k interpretaci je součástí příručky). V online verzi je interpretace k dispozici bezprostředně po administraci.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná (vzhledem k dostupnosti předpřipraveného testového profilu v papírové podobě, se stručným popisem škál, je možné výsledek přehledně graficky znázornit). V online verzi je zpětná vazba k dispozici bezprostředně po administraci.

Normy:

Data pro české normy byla získána na souboru N = 1128 ve věku 19 - 76 let (M = 40,96; SD = 13,17), z čehož bylo 104 žen a 1024 mužů. Normy byly vytvořeny jednak pro celkový soubor, jednak pro skupiny 19 - 24 let (N = 150) a 25 - 76 let (N = 964) a také pro muže a ženy zvlášť. U souboru žen a mladší skupiny je třeba brát normy pouze orientačně z důvodu malého vzorku. Původní švýcarské normy byly získány na jiném typu vzorku a v českém prostředí se neužívají. Vzdělání a jiné proměnné v normách nehrají roli.

Doporučené standardní skóry:

Staniny

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
X Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Metodu lze objednat ve fyzické podobě, která obsahuje příručku, inventáře, vyhodnocovací listy, testové profily a záznamové listy. Je také možné zakoupit online verzi ve formě kreditů do HTS5, která umožňuje bezprostřední vyhodnocení, interpretaci a export výstupní zprávy.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Validizační studie byly provedeny jak pro původní švýcarské vydání, tak pro adaptované české vydání. Zdůrazněna je zejména kriteriální validita, jako kritérium bylo využito rizikové řízení. Definice kritéria je popsána v manuálu, byť není zcela zřetelné, jaká data byla pro navazující analýzy s kritériem využita ze švýcarského a jaká z českého souboru. Při hodnocení výsledků je brána v potaz škála bagatelizace, která reflektuje míru sociální desirability, situační nezávislost a dopravní specifičnost. Právě zhodnocení bagatelizace, situační nezávislosti a dopravní specifičnosti vedlo k rozdělení souboru na více podskupin, ve kterých je validita TVP řešena zvlášť. Hlavní otázkou v jednotlivých skupinách je, zda dokáže TVP správně rozlišit mezi rizikovými a nerizikovými řidiči. Pro konkrétní hodnoty odkazujeme na manuál metody, nicméně souhrnně lze konstatovat, že dílčí škály TVP mohou sloužit jako podpůrný nástroj při rozlišení rizikovosti řidičů.

     
Reliabilita:

Vnitřní konzistence škál, vyjádřená Cronbachovou alfa, se nachází mezi 0,64 a 0,83 u původního švýcarského vzorku (N = 520), u českého (N = 1128) se pohybuje mezi 0,64 a 0,87. Test-retest reliabilita, ověřovaná na menším souboru švýcarských studentů (N = 52) s odstupem 4 týdnů vykazuje hodnoty mezi 0,68 a 0,88.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou stanoveny.


Zdroje:
  1. Rudá, A., & Černochová, D. (2016). TVP - Inventář dopravně relevantních vlastností osobnosti. Hogrefe – Testcentrum.
  2. Schneiderová, K. (2020). Chování řidiče motocyklu a pětifaktorový model osobnosti. Rigorózní práce. Univerzita Palackého, Filozofická fakulta