Inventář dopravně relevantních vlastností osobnosti
| Název metody (lokální): | Inventář dopravně relevantních vlastností osobnosti (zkrácená verze) |
| Zkratka metody (lokální): | TVP |
| Autoři adaptace lokalizace: | Adéla Rudá, Dana Černochová |
| Lokální vydavatel/distributor metody: | Hogrefe – Testcentrum, s. r. o. |
| Rok vydání aktuální verze metody: | 2016 |
| Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Test zur Erfassung verkehrsrelevanter Persönlichkeitsmerkmale |
| Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | TVP |
| Autoři původní metody: | B. Spicher, K. D. Hänsgen |
| Rok vydání původní metody: | 2003 |
| Oborová klasifikace: | O | Psychologie práce | ||
| O | Psychologie organizace | |||
| X | Dopravní psychologie | |||
| O | Forenzní psychologie | |||
| O | Poradenství pro volbu povolání | |||
| O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
| O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
| Zaměření metody: | Sebeposuzovací dotazník určený k diagnostice v dopravní psychologii. Je založen na pětifaktorové teorii osobnosti. Zjišťuje osobnostní vlastnosti relevantní pro posouzení psychické způsobilosti k řízení vozidla. Výsledkem jsou dva profily, situačně nezávislý a dopravně specifický. Výhodou je možnost tvorby hypotéz pro konfrontaci v dg rozhovoru. | |||
| Psychologická doména: | O | GMA | ||
| O | Struktura inteligence | |||
| O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
| X | Osobnost – rys | |||
| O | Osobnost – typ | |||
| O | Osobnost – stav | |||
| O | Osobnost – dynamika | |||
| O | Hodnoty a motivace | |||
| O | Zájmy | |||
| O | Situační modely chování | |||
| O | Postoje | |||
| O | Skupinové procesy | |||
| O | Agregované skupinové jevy | |||
| O | Manuální zručnost | |||
| Popis metody: |
Metoda obsahuje 7 škál: extraverzi, emocionální stabilitu, svědomitost, otevřenost, přívětivost, bagatelizaci a doplňkovou (reaktanci). Oproti původní verzi jsou zde odstraněny 2 škály, které se týkaly užívání alkoholu a zdravotního stavu. Každá ze škál v dotazníku je hodnocena situačně nezávisle a dopravně specificky, což pomáhá předejít zkreslení například kvůli sociální desirabilitě. Pod uvedené škály spadají také subškály, například pod extraverzi temperament, pod svědomitost potřeba plánovat atd. Test obsahuje 129 položek (výroků), u kterých testovaná osoba na 4 stupňové škále vyjadřuje, jak moc ji daný výrok vystihuje. Položky se vztahují buď k situačně nezávislým faktorům, nebo dopravně specifickým. Pokud je metoda použita pro jiné než dopravně-psychologické vyšetření, k výsledkům dopravně specifického profilu se nepřihlíží. | |||
| Forma administrace: | X | Tužka – papír | ||
| O | Manuální manipulace | |||
| O | Na lokální PC stanici | |||
| X | On-line | |||
| Způsob administrace: | X | Individuální | ||
| X | Skupinová | |||
| Délka administrace: | Administrace: Cca 15 minut. | |||
| Vyhodnocení: Informace není dostupná (součástí testové metody je vyhodnocovací arch). V online verzi je vyhodnocení k dispozici bezprostředně po administraci. | ||||
| Interpretace: Informace není dostupná (pomůcka k interpretaci je součástí příručky). V online verzi je interpretace k dispozici bezprostředně po administraci. | ||||
| Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná (vzhledem k dostupnosti předpřipraveného testového profilu v papírové podobě, se stručným popisem škál, je možné výsledek přehledně graficky znázornit). V online verzi je zpětná vazba k dispozici bezprostředně po administraci. | ||||
| Normy: |
Data pro české normy byla získána na souboru N = 1128 ve věku 19 - 76 let (M = 40,96; SD = 13,17), z čehož bylo 104 žen a 1024 mužů. Normy byly vytvořeny jednak pro celkový soubor, jednak pro skupiny 19 - 24 let (N = 150) a 25 - 76 let (N = 964) a také pro muže a ženy zvlášť. U souboru žen a mladší skupiny je třeba brát normy pouze orientačně z důvodu malého vzorku. Původní švýcarské normy byly získány na jiném typu vzorku a v českém prostředí se neužívají. Vzdělání a jiné proměnné v normách nehrají roli. | |||
| Doporučené standardní skóry: |
Staniny | |||
| Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
| O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
| O | A | |||
| X | B | |||
| O | C | |||
| Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
| X | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
| O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
| X | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
| Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
| O | Ne | |
| Formát výstupní zprávy: | O | Text |
| O | Grafika | |
| X | Text a grafika | |
| Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
| X | Základní textové interpretace | |
| O | Podrobné textové interpretace | |
| Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
| O | Klient | |
| O | Třetí strana bez kvalifikace | |
| X | Všechny zainteresované strany | |
| Forma dodání metody: |
Metodu lze objednat ve fyzické podobě, která obsahuje příručku, inventáře, vyhodnocovací listy, testové profily a záznamové listy. Je také možné zakoupit online verzi ve formě kreditů do HTS5, která umožňuje bezprostřední vyhodnocení, interpretaci a export výstupní zprávy. | |
| Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
| X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
| X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
| O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
| Validita: |
Validizační studie byly provedeny jak pro původní švýcarské vydání, tak pro adaptované české vydání. Zdůrazněna je zejména kriteriální validita, jako kritérium bylo využito rizikové řízení. Definice kritéria je popsána v manuálu, byť není zcela zřetelné, jaká data byla pro navazující analýzy s kritériem využita ze švýcarského a jaká z českého souboru. Při hodnocení výsledků je brána v potaz škála bagatelizace, která reflektuje míru sociální desirability, situační nezávislost a dopravní specifičnost. Právě zhodnocení bagatelizace, situační nezávislosti a dopravní specifičnosti vedlo k rozdělení souboru na více podskupin, ve kterých je validita TVP řešena zvlášť. Hlavní otázkou v jednotlivých skupinách je, zda dokáže TVP správně rozlišit mezi rizikovými a nerizikovými řidiči. Pro konkrétní hodnoty odkazujeme na manuál metody, nicméně souhrnně lze konstatovat, že dílčí škály TVP mohou sloužit jako podpůrný nástroj při rozlišení rizikovosti řidičů. | |
| Reliabilita: |
Vnitřní konzistence škál, vyjádřená Cronbachovou alfa, se nachází mezi 0,64 a 0,83 u původního švýcarského vzorku (N = 520), u českého (N = 1128) se pohybuje mezi 0,64 a 0,87. Test-retest reliabilita, ověřovaná na menším souboru švýcarských studentů (N = 52) s odstupem 4 týdnů vykazuje hodnoty mezi 0,68 a 0,88. | |
| Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Nejsou stanoveny. | |
| Zdroje: |
| |