Verbální zdatnost: Porovnání verzí
Řádek 193: | Řádek 193: | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | ||
# Plechatá, A. (nedat.). Test verbální zdatnosti. Uživatelský manuál. Získáno 9.10.2021 z https://www.tcconline.cz/wp-content/uploads/files/VZ_manual.pdf | # Plechatá, A. (nedat.). Test verbální zdatnosti. Uživatelský manuál. Získáno 9.10.2021 z https://www.tcconline.cz/wp-content/uploads/files/VZ_manual.pdf | ||
− | + | ||
− | |||
|} | |} | ||
[[Kategorie:Metody]] | [[Kategorie:Metody]] |
Verze z 10. 11. 2021, 09:27
Název metody (lokální): | Verbální zdatnost |
Zkratka metody (lokální): | - |
Autoři adaptace lokalizace: | Adéla Plechatá |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | TCC online s.r.o. Vlkova 841/46, Žižkov (Praha 3), 130 00 Praha |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2020 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Verbální zdatnost Basic |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | - |
Původní autoři metody: | Adéla Plechatá |
Rok vydání původní metody: | 2017 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | ..... | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
X | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
O | Osobnost - rys | |||
O | Osobnost - typ | |||
O | Osobnost - stav | |||
O | Osobnost - dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Test kombinuje různé typy úloh a má 4 základní škály - analýza, zobecnění, slovní zásoba a pohotovost pod časovým tlakem. Test má celkem 83 položek. Úlohy mají zvýšující se obtížnost. Analýza - měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je nálezt slovo z nabízených čtyř možností se stejným vztahem, jako má zadaná dvojice slov. Subtest se skládá z 30 úloh. Zobecnění - měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je vybrat dvě slova, která mají nejbližším nadřazeným pojmem nebo jsou spjata vztahem jako zadaná pětice slov. Subtest se skládá z 22 úloh. Slovní zásoba - měří krystalickou verbální inteligenci. Úkolem je vybrat z nabídnutých čtyř možností slovo s nejbližsím shodným významem k zadanému slovu. Subtest se skládá z 22 úloh. Pohotovost pod časových tlakem - měří tzv. kapacitu myšlení spojenou s verbální krystalickou inteligencí. Na respondenta je vytvářen časový tlak, po 30 vteřinách dojde k upozornění na spotřebovaný čas. Subtest se skládá z 9 úloh. Test má slovenskou a anglickou ajyzkovou mutaci včetně výstupní zprávy, normy jsou ale pouze české. | |||
Forma administrace: | O | Tužka - papír | ||
X | Manuální manipulace | |||
X | Na lokální stanici PC | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 25 - 30 minut | |||
Vyhodnocení: automatické vyhodnocení ihned po vyplnění testu | ||||
Interpretace: automatická interpretace - probíhá online | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: automatická zpětná vazba ihned po vyplnění testu | ||||
Normy: |
Normy byly vytvořeny na souboru, který byl tvořen 179 členy dospělé pracující populace. Data norem jsou platná k 10.7.2020. Soubor byl rozdělen na základě věku, pohlaví, vzdělání, pozice a kontaktu s klienty. Věk - N = 81 do 29 let, N = 60 od 30 - 44 let, N = 21 nad 45 let, N = 17 - nevyplněno. Pohlaví - N = 82 - ženy, N = 79 - muži, N = 18 - nevyplněno. Vzdělání - N = 34 - středoškolské, N = 18 - střední odborné s maturitou, N = 100 - vysokoškolské, N = 8 - postgraduální, N = 19 - nevyplněno. Pozice - N = 33 - mám podřízené, N = 112 - nemám podřízené, N = 34 - nevyplněno. Kontakt s klienty - N = 52 - jsem v přímém kontaktu s klienty, N = 92 - nejsem v přímém kontaktu s klienty, N = 35 - nevyplněno. | |||
Doporučené standardní skóry: |
percentily | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | X | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury | ||
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |||
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |||
X | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |||
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano | ||
O | Ne | |||
Formát výstupní zprávy: | O | Text | ||
O | Grafika | |||
X | Text a grafika | |||
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný | ||
X | Základní textové interpretace | |||
O | Podrobné textové interpretace | |||
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista | ||
X | Klient | |||
X | Třetí strana bez kvalifikace | |||
O | Všechny zainteresované strany | |||
Forma dodání metody: |
Jedná se o online odkazy. Manuál včetně psychometrických parametrů metody je dostupný online. | |||
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody | ||
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |||
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |||
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |||
Validita: |
Test byl součástí diskriminační validizační studie s Multifaktorovým osobnostním dotazníkem MOP. Oba dotazníky jsou na sobě ve většině škál nezávislé. Výjimky tvoří negativní korelace mezi introverzí—extraverzí a slovní zásobou, r= -0,272 (na hladině 0,05) a počtem správných odpovědí, r= -0,264 (na hladině 0,05), další negativní korelace je mezi spoluprací—průbojností a analýzou, r= -0,252 (na hladině 0,05). Pozitivní korelace sledujeme u cítění— myšlení a pohotovostí, r= 0,264 (na hladině 0,05) a uzavíráním—otevíráním a slovní zásobou, r= 0,245 (na hladině 0,05). Jiné informace nejsou dostupné, infromace o validitě nejsou úplné. | |||
Reliabilita: |
Cronbachova alfa pro celý test Verbální zdatnosti dosáhla hodnoty 0,88. | |||
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Nejsou zvláštní požadavky | |||
Zdroje: |
|