Verbální zdatnost: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Založena nová stránka s textem „{| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Verbální zdatnost |- | Zkratka metody (lokální): ||…“)
 
 
(Není zobrazeno 9 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.)
Řádek 4: Řádek 4:
 
|  Název metody (lokální):|| Verbální zdatnost   
 
|  Název metody (lokální):|| Verbální zdatnost   
 
|-  
 
|-  
| Zkratka metody (lokální): || ......
+
| Zkratka metody (lokální): ||
 
|-  
 
|-  
| Autoři adaptace lokalizace: || ......
+
| Autoři adaptace lokalizace: || Adéla Plechatá
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || ......
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || TCC online, s. r. o.
 
|-  
 
|-  
| Rok vydání aktuální verze metody: || ......
+
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2020
 
|-  
 
|-  
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || ......
+
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Verbální zdatnost Basic
 
|-  
 
|-  
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || ......
+
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): ||
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || ......
+
| Autoři původní metody: || Adéla Plechatá
 
|-  
 
|-  
| Rok vydání původní metody: || ......
+
| Rok vydání původní metody: || 2017
 
|}
 
|}
 
{|
 
{|
 
|+ style="text-align: left;" | '''Popis metody'''
 
|+ style="text-align: left;" | '''Popis metody'''
 
|-  
 
|-  
| width="20%" | Oborová klasifikace: || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Psychologie práce
+
| width="20%" | Oborová klasifikace: || width="5%" | X &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Psychologie práce
 
|-  
 
|-  
| || O || Psychologie organizace
+
| || X || Psychologie organizace
 
|-
 
|-
| || O || Dopravní psychologie
+
| || X || Dopravní psychologie
 
|-  
 
|-  
| || X || Forenzní psychologie
+
| || O || Forenzní psychologie
 
|-  
 
|-  
| || O || Poradenství pro volbu povolání
+
| || X || Poradenství pro volbu povolání
 
|-  
 
|-  
| || O || Poradenství pro profesní vzdělávání
+
| || X || Poradenství pro profesní vzdělávání
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Koučink a osobnostní rozvoj
 
| || O || Koučink a osobnostní rozvoj
Řádek 39: Řádek 39:
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | .....
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Jedná se o výkonový inteligenční test zaměřený na verbální schopnosti. Test měří fluidní i krystalickou inteligenci verbální oblasti. Test je komplexní a zaměřuje se na verbální obratnost, pohotovost, schopnost vyjadřování a na práci s psanými informacemi.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 45: Řádek 45:
 
| Psychologická doména: || O || GMA
 
| Psychologická doména: || O || GMA
 
|-  
 
|-  
| || O || Struktura inteligence
+
| || X || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - rys
+
| || O || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 74: Řádek 74:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
......
+
Test kombinuje různé typy úloh a má 4 základní škály – analýza, zobecnění, slovní zásoba a pohotovost pod časovým tlakem. Test má celkem 83 položek. Úlohy mají zvyšující se obtížnost.  
 +
 
 +
- Analýza – měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je nalézt slovo z nabízených čtyř možností se stejným vztahem, jako má zadaná dvojice slov. Subtest se skládá z 30 úloh.
 +
 
 +
- Zobecnění – měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je vybrat dvě slova, která mají nejbližší nadřazený pojem nebo jsou spjata vztahem jako zadaná pětice slov. Subtest se skládá z 22 úloh.
 +
 
 +
- Slovní zásoba – měří krystalickou verbální inteligenci. Úkolem je vybrat z nabídnutých čtyř možností slovo s nejbližším shodným významem k zadanému slovu. Subtest se skládá z 22 úloh.
 +
 
 +
- Pohotovost pod časových tlakem – měří tzv. kapacitu myšlení spojenou s verbální krystalickou inteligencí. Na respondenta je vytvářen časový tlak, po 30 vteřinách dojde k upozornění na spotřebovaný čas. Subtest se skládá z 9 úloh.
 +
 
 +
Test má slovenskou a anglickou jazykovou mutaci včetně výstupní zprávy, normy jsou ale pouze české.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || O || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || O || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || X || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
| || O || On-line
+
| || X || On-line
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| Způsob administrace: || O || Individuální
+
| Způsob administrace: || X || Individuální
 
|-
 
|-
| || O || Skupinová
+
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: ......
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 25–30 minut.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: ......
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Automatické vyhodnocení ihned po vyplnění testu.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace: ......
+
| || colspan="2" | Interpretace: Automatická interpretace – probíhá on-line.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: ......
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automatická zpětná vazba ihned po vyplnění testu.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
......
+
Normy byly vytvořeny na souboru, který byl obsahoval 179 členů dospělé pracující populace. Data norem jsou platná k 10. 7. 2020. Soubor byl rozdělen na základě věku, pohlaví, vzdělání, pozice a kontaktu s klienty. Věk: do 29 let (N = 81), 30–44 let (N = 60), nad 45 let (N = 21), nevyplněno (N = 17). Pohlaví: ženy (N = 82), muži (N = 79), nevyplněno (N = 18). Vzdělání: středoškolské (N = 34), střední odborné s maturitou (N = 18), vysokoškolské (N = 100),
 +
postgraduální (N = 8), nevyplněno (N = 19). Pozice: mám podřízené (N = 33), nemám podřízené (N = 112), nevyplněno (N = 34). Kontakt s klienty: jsem v přímém kontaktu s klienty (N = 52), nejsem v přímém kontaktu s klienty (N = 92), nevyplněno (N = 35).  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
......
+
Percentily.
 
|-  
 
|-  
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
+
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | X &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
|-  
 
|-  
 
| O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
 
| O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
Řádek 119: Řádek 130:
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 +
|}
 +
 +
{|
 
|+ style="text-align: left;" | '''Výstupní zpráva / zpětná vazba'''
 
|+ style="text-align: left;" | '''Výstupní zpráva / zpětná vazba'''
 
|-  
 
|-  
Řádek 127: Řádek 141:
 
| || O || Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
 
| || O || Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
 
|-  
 
|-  
| || O || Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
+
| || X || Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="2" | Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou:  || O || Ano
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="2" | Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou:  || X || Ano
 
|-  
 
|-  
 
| O || Ne
 
| O || Ne
Řádek 141: Řádek 155:
 
| O || Grafika
 
| O || Grafika
 
|-  
 
|-  
| O || Text a grafika
+
| X || Text a grafika
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 147: Řádek 161:
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="3" | Rozsah výstupní zprávy: || O || Velmi stručný &nbsp; &nbsp; &nbsp;
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="3" | Rozsah výstupní zprávy: || O || Velmi stručný &nbsp; &nbsp; &nbsp;
 
|-  
 
|-  
| O || Základní textové interpretace &nbsp; &nbsp; &nbsp;
+
| X || Základní textové interpretace &nbsp; &nbsp; &nbsp;
 
|-
 
|-
 
| O || Podrobné textové interpretace &nbsp; &nbsp;
 
| O || Podrobné textové interpretace &nbsp; &nbsp;
Řádek 153: Řádek 167:
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" |Příjemce zprávy: || O || Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" |Příjemce zprávy: || X || Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
 
|-  
 
|-  
| O || Klient
+
| X || Klient
 
|-  
 
|-  
| O || Třetí strana bez kvalifikace
+
| X || Třetí strana bez kvalifikace
 
|-  
 
|-  
 
| O || Všechny zainteresované strany
 
| O || Všechny zainteresované strany
Řádek 164: Řádek 178:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
......
+
Jedná se o on-line odkazy. Manuál včetně psychometrických parametrů metody je dostupný on-line.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 170: Řádek 184:
 
| O || Opakované při nákupu fyzického materiálu
 
| O || Opakované při nákupu fyzického materiálu
 
|-  
 
|-  
| O || Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
+
| X || Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
 
|-  
 
|-  
 
| O || Opakované při nákupu on-line vyhodnocení
 
| O || Opakované při nákupu on-line vyhodnocení
Řádek 177: Řádek 191:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
......
+
Test byl součástí diskriminační validizační studie s Multifaktorovým osobnostním dotazníkem MOP. Oba dotazníky jsou na sobě ve většině škál nezávislé. Výjimky tvoří negativní korelace mezi introverzí—extraverzí a slovní zásobou (r = -0,272, na hladině 0,05) a počtem správných odpovědí (r = -0,264, na hladině 0,05). Další negativní korelace je mezi spoluprací—průbojností a analýzou (r = -0,252, na hladině 0,05). Pozitivní korelace sledujeme u cítění—myšlení s pohotovostí (r = 0,264, na hladině 0,05) a u uzavírání—otevírání se slovní zásobou (r = 0,245, na hladině 0,05). Jiné informace nejsou dostupné, informace o validitě nejsou úplné.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
......
+
Cronbachova alfa pro celý test Verbální zdatnost dosáhla hodnoty 0,88.  
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
......
+
Nejsou.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# ....
+
# Plechatá, A. (nedatováno). ''Test verbální zdatnosti. Uživatelský manuál.'' Získáno 9. listopadu 2021 z: https://www.tcconline.cz/wp-content/uploads/files/VZ_manual.pdf
# ....
+
 
# ....
 
 
|}
 
|}
  
 
[[Kategorie:Metody]]
 
[[Kategorie:Metody]]
 +
[[Kategorie:Testy schopností]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:59

Základní informace
Název metody (lokální): Verbální zdatnost
Zkratka metody (lokální):
Autoři adaptace lokalizace: Adéla Plechatá
Lokální vydavatel/distributor metody: TCC online, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2020
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Verbální zdatnost Basic
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci):
Autoři původní metody: Adéla Plechatá
Rok vydání původní metody: 2017
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Jedná se o výkonový inteligenční test zaměřený na verbální schopnosti. Test měří fluidní i krystalickou inteligenci verbální oblasti. Test je komplexní a zaměřuje se na verbální obratnost, pohotovost, schopnost vyjadřování a na práci s psanými informacemi.

Psychologická doména: O GMA
X Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Test kombinuje různé typy úloh a má 4 základní škály – analýza, zobecnění, slovní zásoba a pohotovost pod časovým tlakem. Test má celkem 83 položek. Úlohy mají zvyšující se obtížnost.

- Analýza – měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je nalézt slovo z nabízených čtyř možností se stejným vztahem, jako má zadaná dvojice slov. Subtest se skládá z 30 úloh.

- Zobecnění – měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je vybrat dvě slova, která mají nejbližší nadřazený pojem nebo jsou spjata vztahem jako zadaná pětice slov. Subtest se skládá z 22 úloh.

- Slovní zásoba – měří krystalickou verbální inteligenci. Úkolem je vybrat z nabídnutých čtyř možností slovo s nejbližším shodným významem k zadanému slovu. Subtest se skládá z 22 úloh.

- Pohotovost pod časových tlakem – měří tzv. kapacitu myšlení spojenou s verbální krystalickou inteligencí. Na respondenta je vytvářen časový tlak, po 30 vteřinách dojde k upozornění na spotřebovaný čas. Subtest se skládá z 9 úloh.

Test má slovenskou a anglickou jazykovou mutaci včetně výstupní zprávy, normy jsou ale pouze české.


Forma administrace: O Tužka-papír
O Manuální manipulace
X Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 25–30 minut.
Vyhodnocení: Automatické vyhodnocení ihned po vyplnění testu.
Interpretace: Automatická interpretace – probíhá on-line.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automatická zpětná vazba ihned po vyplnění testu.

Normy:

Normy byly vytvořeny na souboru, který byl obsahoval 179 členů dospělé pracující populace. Data norem jsou platná k 10. 7. 2020. Soubor byl rozdělen na základě věku, pohlaví, vzdělání, pozice a kontaktu s klienty. Věk: do 29 let (N = 81), 30–44 let (N = 60), nad 45 let (N = 21), nevyplněno (N = 17). Pohlaví: ženy (N = 82), muži (N = 79), nevyplněno (N = 18). Vzdělání: středoškolské (N = 34), střední odborné s maturitou (N = 18), vysokoškolské (N = 100), postgraduální (N = 8), nevyplněno (N = 19). Pozice: mám podřízené (N = 33), nemám podřízené (N = 112), nevyplněno (N = 34). Kontakt s klienty: jsem v přímém kontaktu s klienty (N = 52), nejsem v přímém kontaktu s klienty (N = 92), nevyplněno (N = 35).

Doporučené standardní skóry:

Percentily.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): X       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
X Klient
X Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Jedná se o on-line odkazy. Manuál včetně psychometrických parametrů metody je dostupný on-line.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Test byl součástí diskriminační validizační studie s Multifaktorovým osobnostním dotazníkem MOP. Oba dotazníky jsou na sobě ve většině škál nezávislé. Výjimky tvoří negativní korelace mezi introverzí—extraverzí a slovní zásobou (r = -0,272, na hladině 0,05) a počtem správných odpovědí (r = -0,264, na hladině 0,05). Další negativní korelace je mezi spoluprací—průbojností a analýzou (r = -0,252, na hladině 0,05). Pozitivní korelace sledujeme u cítění—myšlení s pohotovostí (r = 0,264, na hladině 0,05) a u uzavírání—otevírání se slovní zásobou (r = 0,245, na hladině 0,05). Jiné informace nejsou dostupné, informace o validitě nejsou úplné.

     
Reliabilita:

Cronbachova alfa pro celý test Verbální zdatnost dosáhla hodnoty 0,88.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Plechatá, A. (nedatováno). Test verbální zdatnosti. Uživatelský manuál. Získáno 9. listopadu 2021 z: https://www.tcconline.cz/wp-content/uploads/files/VZ_manual.pdf