Škála interpersonální facilitace: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „{{DISPLAYTITLE: Škála interpersonální facilitace}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Šk…“) |
|||
Řádek 41: | Řádek 41: | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
− | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Metoda umožňuje měření jedné dimenze kontextuální pracovní výkonnosti zaměstnance hodnotitelem (nejčastěji nadřízeným nebo kolegou) v oblastech jako je efektivní komunikace, podpora spolupracovníků, pomoc druhým bez požádání atd. Výsledky popisují tendenci zaměstnance | + | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Metoda umožňuje měření jedné dimenze kontextuální pracovní výkonnosti zaměstnance hodnotitelem (nejčastěji nadřízeným nebo kolegou) v oblastech jako je efektivní komunikace, podpora spolupracovníků, pomoc druhým bez požádání atd. Výsledky popisují tendenci zaměstnance ke kontextuální pracovní výkonnosti - nápomocnému, ohleduplnému a kooperujícímu chování. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> | | colspan="3" | <hr> |
Verze z 3. 1. 2023, 16:38
Název metody (lokální): | Škála interpersonální facilitace |
Zkratka metody (lokální): | - |
Autoři adaptace lokalizace: | Jan Střelec, Martin Seitl |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Volně dostupná, viz použité zdroje |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2019 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Interpersonal facilitation |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | - |
Autoři původní metody: | J. R. Van Scotter |
Rok vydání původní metody: | 1994 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
O | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Metoda umožňuje měření jedné dimenze kontextuální pracovní výkonnosti zaměstnance hodnotitelem (nejčastěji nadřízeným nebo kolegou) v oblastech jako je efektivní komunikace, podpora spolupracovníků, pomoc druhým bez požádání atd. Výsledky popisují tendenci zaměstnance ke kontextuální pracovní výkonnosti - nápomocnému, ohleduplnému a kooperujícímu chování. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
X | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Metoda obsahuje 13 (ve zkrácené verzi 7) položek (krátkých vět), které hodnotitel posuzuje na pětibodové ordinální škále Likertova typu, vyjadřující pravděpodobnost (1 = s nízkou pravděpodobností; 5 = s vysokou pravděpodobností) s jakou pracovník při výkonu své práce vykazuje zaměstnanec jednotlivé typy chování. Všechny položky sytí jeden společný faktor. | |||
Forma administrace: | X | Tužka – papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální PC stanici | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
O | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 5 - 10 minut. | |||
Vyhodnocení: 5 minut. Výsledek dotazníku je určen součtem bodů, které jsou na škále Likertova typu hodnotitelem zatrženy u jednotlivých položek, a které představují míru pravděpodobnosti daného chování. | ||||
Interpretace: 10 minut. Při interpretaci výsledku můžeme vycházet z definice interpersonální facilitace Van Schottera (1994), který ji vymezuje jako stupeň, v němž zaměstnanec pomáhá ostatním, přispívá k efektivnímu plnění úkolů nebo pomáhá udržovat sociální a psychologické klima usnadňující dosahování cílů organizace. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Škála interpersonální facilitace nedisponuje postupem pro vypracování výstupní zprávy či zpětné vazby pro zaměstnance. Zpětnou vazbu lze podat ústně na základě interpretačních informací v níže uvedených zdrojích. | ||||
Normy: |
České normy ke Škále interpersonální facilitace nejsou dostupné. Pro orientační zhodnocení dle normy lze normy vypočítat z průměru (24,6) a směrodatné odchylky (5,56) získaných na americkém souboru (N = 511) pro ověřovací studii (Van Scotter & Motowidlo, 1996). | |||
Doporučené standardní skóry: |
Škála interpersonální facilitace neobsahuje standardní skóry. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | X | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | X | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | O | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Metoda je volně přístupná ke stažení - obsahuje ji v přílohách diplomová práce s názvem: Vztahová vazba v zaměstnání a predikce interpersonální složky pracovní výkonnosti (Střelec, 2019). | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Výzkum Střelce a Seitla (2019) uvádí negativní korelaci mezi škálou Vazba (součást EWR-I) a Škálou interpersonální facilitace, kterou zjistili pomocí Spearmanova korelačního koeficientu (rs = - 0,32, p < 0,001). Nesignifikantní souvislosti sledovali i u škály Interpersonální deaktivace (rs = - 0,14, p < 0,103) a Interpersonální hyperaktivace (rs = - 0,14, p < 0,099). Respondenti (N = 136), kteří vyplňovali metodu EWR-I byli kvalifikovaní zaměstnanci výrobní společnosti, zabývající se lehkým strojírenstvím a optickou výrobou. Jejich hodnotiteli (vyplňovali Škálu interpersonální facilitace po 6-9 měsících, N = 50) byli jejich přímí nadřízení (každý respondent byl hodnocen jedním hodnotitelem a zároveň někteří hodnotitelé hodnotili více respondentů). | |
Reliabilita: |
Škála dosahuje v anglickém originále (Van Scotter, 1994) vysoké vnitřní konzistence (α = 0,94; N = 147). Tuto hodnotu vnitřní konzistence potvrdil i Střelec (2019), který získal ve své analýze koeficient Cronbachovy alfy taktéž 0,94 (N = 52). Hodnotu α = 0,90 uvádí výzkum (Střelec & Seitl, 2019), ve kterém byla využita zkrácená sedmipoložková verze. Výběrový soubor tvořilo 50 hodnotitelů a 136 hodnocených. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Nejsou. | |
Zdroje: |
|