Škála interpersonální facilitace

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Základní informace
Název metody (lokální): Škála interpersonální facilitace
Zkratka metody (lokální): -
Autoři adaptace lokalizace: Jan Střelec, Martin Seitl
Lokální vydavatel/distributor metody: Volně dostupná, viz použité zdroje
Rok vydání aktuální verze metody: 2019
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Interpersonal facilitation
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): -
Autoři původní metody: J. R. Van Scotter
Rok vydání původní metody: 1994
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
O Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Metoda umožňuje měření jedné dimenze kontextuální pracovní výkonnosti zaměstnance hodnotitelem (nejčastěji nadřízeným nebo kolegou) v oblastech jako je efektivní komunikace, podpora spolupracovníků, pomoc druhým bez požádání atd. Výsledky popisují tendenci zaměstnance ke kontextuální pracovní výkonnosti - nápomocnému, ohleduplnému a kooperujícímu chování.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Metoda obsahuje 13 (ve zkrácené verzi 7) položek (krátkých vět), které hodnotitel posuzuje na pětibodové ordinální škále Likertova typu, vyjadřující pravděpodobnost (1 = s nízkou pravděpodobností; 5 = s vysokou pravděpodobností) s jakou pracovník při výkonu své práce vykazuje zaměstnanec jednotlivé typy chování. Všechny položky sytí jeden společný faktor.


Forma administrace: X Tužka – papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
O Skupinová
Délka administrace: Administrace: 5 - 10 minut.
Vyhodnocení: 5 minut. Výsledek dotazníku je určen součtem bodů, které jsou na škále Likertova typu hodnotitelem zatrženy u jednotlivých položek, a které představují míru pravděpodobnosti daného chování.
Interpretace: 10 minut. Při interpretaci výsledku můžeme vycházet z definice interpersonální facilitace Van Schottera (1994), který ji vymezuje jako stupeň, v němž zaměstnanec pomáhá ostatním, přispívá k efektivnímu plnění úkolů nebo pomáhá udržovat sociální a psychologické klima usnadňující dosahování cílů organizace.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Škála interpersonální facilitace nedisponuje postupem pro vypracování výstupní zprávy či zpětné vazby pro zaměstnance. Zpětnou vazbu lze podat ústně na základě interpretačních informací v níže uvedených zdrojích.

Normy:

České normy ke Škále interpersonální facilitace nejsou dostupné. Pro orientační zhodnocení dle normy lze standardizované skóry vypočítat z průměrné sumy (24,6) a směrodatné odchylky (5,56) získaných na americkém souboru (N = 511) pro ověřovací studii (Van Scotter & Motowidlo, 1996).

Doporučené standardní skóry:

Škála interpersonální facilitace neobsahuje standardní skóry.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): X       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: X       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Metoda je volně přístupná ke stažení - obsahuje ji v přílohách diplomová práce s názvem: Vztahová vazba v zaměstnání a predikce interpersonální složky pracovní výkonnosti (Střelec, 2019).

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Výzkum Střelce a Seitla (2019) uvádí negativní korelaci mezi škálou Vazba (součást EWR-I) a Škálou interpersonální facilitace, kterou zjistili pomocí Spearmanova korelačního koeficientu (rs = - 0,32, p < 0,001). Nesignifikantní souvislosti sledovali i u škály Interpersonální deaktivace (rs = - 0,14, p < 0,103) a Interpersonální hyperaktivace (rs = - 0,14, p < 0,099). Respondenti (N = 136), kteří vyplňovali metodu EWR-I byli kvalifikovaní zaměstnanci výrobní společnosti, zabývající se lehkým strojírenstvím a optickou výrobou. Jejich hodnotiteli (vyplňovali Škálu interpersonální facilitace po 6-9 měsících, N = 50) byli jejich přímí nadřízení (každý respondent byl hodnocen jedním hodnotitelem a zároveň někteří hodnotitelé hodnotili více respondentů).

     
Reliabilita:

Škála dosahuje v anglickém originále (Van Scotter, 1994) vysoké vnitřní konzistence (α = 0,94; N = 147). Tuto hodnotu vnitřní konzistence potvrdil i Střelec (2019), který získal ve své analýze koeficient Cronbachovy alfy taktéž 0,94 (N = 52). Hodnotu α = 0,90 uvádí výzkum (Střelec & Seitl, 2019), ve kterém byla využita zkrácená sedmipoložková verze. Výběrový soubor tvořilo 50 hodnotitelů a 136 hodnocených.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Hypšová, P., & Seitl, M. (2022). Překlad a adaptace Škály pracovní dedikace do českého jazyka. E-Psychologie, 16(2), 38–55. https://doi.org/10.29364/epsy.443
  2. Střelec, J. (2019). Vztahová vazba v zaměstnání a predikce interpersonální složky pracovní výkonnosti. Univerzita Palackého v Olomouci. https://theses.cz/id/2ygcoi/
  3. Střelec, J., & Seitl, M. (2019). Vliv vztahové vazby na interpersonální složku pracovní výkonnosti. In P. Kačmár, J. Bavoľár, & L. Lovaš (Eds.), Psychológia práce a organizácie 2018 – minulosť, prítomnosť a výzvy do budúcnosti. Katedra psychológie Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
  4. Van Scotter, J. R. (1994). Evidence for the usefulness of task performance, job dedication and interpersonali facilitation as components of overal performance. University of Florida.
  5. Van Scotter, J. R., & Motowidlo, S. J. (1996). Interpersonal facilitation and job dedication as separate facets of contextual performance. Journal of applied psychology, 81(5), 525–531.