Verbální zdatnost: Porovnání verzí
(Není zobrazeno 7 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 4: | Řádek 4: | ||
| Název metody (lokální):|| Verbální zdatnost | | Název metody (lokální):|| Verbální zdatnost | ||
|- | |- | ||
− | | Zkratka metody (lokální): || | + | | Zkratka metody (lokální): || – |
|- | |- | ||
| Autoři adaptace lokalizace: || Adéla Plechatá | | Autoři adaptace lokalizace: || Adéla Plechatá | ||
|- | |- | ||
− | | Lokální vydavatel/ distributor metody: || TCC online s.r.o. | + | | Lokální vydavatel/distributor metody: || TCC online, s. r. o. |
|- | |- | ||
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2020 | | Rok vydání aktuální verze metody: || 2020 | ||
Řádek 14: | Řádek 14: | ||
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Verbální zdatnost Basic | | Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Verbální zdatnost Basic | ||
|- | |- | ||
− | | Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || | + | | Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || – |
|- | |- | ||
− | | | + | | Autoři původní metody: || Adéla Plechatá |
|- | |- | ||
| Rok vydání původní metody: || 2017 | | Rok vydání původní metody: || 2017 | ||
Řádek 39: | Řádek 39: | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
− | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | .. | + | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Jedná se o výkonový inteligenční test zaměřený na verbální schopnosti. Test měří fluidní i krystalickou inteligenci verbální oblasti. Test je komplexní a zaměřuje se na verbální obratnost, pohotovost, schopnost vyjadřování a na práci s psanými informacemi. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> | | colspan="3" | <hr> | ||
Řádek 49: | Řádek 49: | ||
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | | || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | ||
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – rys |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – typ |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – stav |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – dynamika |
|- | |- | ||
| || O || Hodnoty a motivace | | || O || Hodnoty a motivace | ||
Řádek 74: | Řádek 74: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | ||
− | Test kombinuje různé typy úloh a má 4 základní škály | + | Test kombinuje různé typy úloh a má 4 základní škály – analýza, zobecnění, slovní zásoba a pohotovost pod časovým tlakem. Test má celkem 83 položek. Úlohy mají zvyšující se obtížnost. |
+ | |||
+ | - Analýza – měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je nalézt slovo z nabízených čtyř možností se stejným vztahem, jako má zadaná dvojice slov. Subtest se skládá z 30 úloh. | ||
+ | |||
+ | - Zobecnění – měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je vybrat dvě slova, která mají nejbližší nadřazený pojem nebo jsou spjata vztahem jako zadaná pětice slov. Subtest se skládá z 22 úloh. | ||
+ | |||
+ | - Slovní zásoba – měří krystalickou verbální inteligenci. Úkolem je vybrat z nabídnutých čtyř možností slovo s nejbližším shodným významem k zadanému slovu. Subtest se skládá z 22 úloh. | ||
+ | |||
+ | - Pohotovost pod časových tlakem – měří tzv. kapacitu myšlení spojenou s verbální krystalickou inteligencí. Na respondenta je vytvářen časový tlak, po 30 vteřinách dojde k upozornění na spotřebovaný čas. Subtest se skládá z 9 úloh. | ||
+ | |||
+ | Test má slovenskou a anglickou jazykovou mutaci včetně výstupní zprávy, normy jsou ale pouze české. | ||
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
− | | Forma administrace: || O || Tužka - papír | + | | Forma administrace: || O || Tužka-papír |
|- | |- | ||
− | | || | + | | || O || Manuální manipulace |
|- | |- | ||
− | | || X || Na lokální stanici | + | | || X || Na lokální PC stanici |
|- | |- | ||
| || X || On-line | | || X || On-line | ||
Řádek 92: | Řádek 102: | ||
| || X || Skupinová | | || X || Skupinová | ||
|- | |- | ||
− | | Délka administrace: || colspan="2" | Administrace: | + | | Délka administrace: || colspan="2" | Administrace: 25–30 minut. |
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Vyhodnocení: | + | | || colspan="2" | Vyhodnocení: Automatické vyhodnocení ihned po vyplnění testu. |
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Interpretace: | + | | || colspan="2" | Interpretace: Automatická interpretace – probíhá on-line. |
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Příprava | + | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automatická zpětná vazba ihned po vyplnění testu. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | ||
− | Normy byly vytvořeny na souboru, který byl | + | Normy byly vytvořeny na souboru, který byl obsahoval 179 členů dospělé pracující populace. Data norem jsou platná k 10. 7. 2020. Soubor byl rozdělen na základě věku, pohlaví, vzdělání, pozice a kontaktu s klienty. Věk: do 29 let (N = 81), 30–44 let (N = 60), nad 45 let (N = 21), nevyplněno (N = 17). Pohlaví: ženy (N = 82), muži (N = 79), nevyplněno (N = 18). Vzdělání: středoškolské (N = 34), střední odborné s maturitou (N = 18), vysokoškolské (N = 100), |
+ | postgraduální (N = 8), nevyplněno (N = 19). Pozice: mám podřízené (N = 33), nemám podřízené (N = 112), nevyplněno (N = 34). Kontakt s klienty: jsem v přímém kontaktu s klienty (N = 52), nejsem v přímém kontaktu s klienty (N = 92), nevyplněno (N = 35). | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | ||
− | + | Percentily. | |
|- | |- | ||
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | X || Kdokoliv | | width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | X || Kdokoliv | ||
Řádek 119: | Řádek 130: | ||
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | {| | ||
|+ style="text-align: left;" | '''Výstupní zpráva / zpětná vazba''' | |+ style="text-align: left;" | '''Výstupní zpráva / zpětná vazba''' | ||
|- | |- | ||
Řádek 164: | Řádek 178: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | ||
− | Jedná se o | + | Jedná se o on-line odkazy. Manuál včetně psychometrických parametrů metody je dostupný on-line. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody | | style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody | ||
Řádek 177: | Řádek 191: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | ||
− | Test byl součástí diskriminační validizační studie s Multifaktorovým osobnostním dotazníkem MOP. Oba dotazníky jsou na sobě ve většině škál nezávislé. Výjimky tvoří negativní korelace mezi introverzí—extraverzí a slovní zásobou | + | Test byl součástí diskriminační validizační studie s Multifaktorovým osobnostním dotazníkem MOP. Oba dotazníky jsou na sobě ve většině škál nezávislé. Výjimky tvoří negativní korelace mezi introverzí—extraverzí a slovní zásobou (r = -0,272, na hladině 0,05) a počtem správných odpovědí (r = -0,264, na hladině 0,05). Další negativní korelace je mezi spoluprací—průbojností a analýzou (r = -0,252, na hladině 0,05). Pozitivní korelace sledujeme u cítění—myšlení s pohotovostí (r = 0,264, na hladině 0,05) a u uzavírání—otevírání se slovní zásobou (r = 0,245, na hladině 0,05). Jiné informace nejsou dostupné, informace o validitě nejsou úplné. |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | ||
− | Cronbachova alfa pro celý test Verbální | + | Cronbachova alfa pro celý test Verbální zdatnost dosáhla hodnoty 0,88. |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" | | ||
− | Nejsou | + | Nejsou. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> | | colspan="3" | <hr> | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | ||
− | # Plechatá, A. ( | + | # Plechatá, A. (nedatováno). ''Test verbální zdatnosti. Uživatelský manuál.'' Získáno 9. listopadu 2021 z: https://www.tcconline.cz/wp-content/uploads/files/VZ_manual.pdf |
|} | |} | ||
[[Kategorie:Metody]] | [[Kategorie:Metody]] | ||
+ | [[Kategorie:Testy schopností]] |
Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:59
Název metody (lokální): | Verbální zdatnost |
Zkratka metody (lokální): | – |
Autoři adaptace lokalizace: | Adéla Plechatá |
Lokální vydavatel/distributor metody: | TCC online, s. r. o. |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2020 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Verbální zdatnost Basic |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | – |
Autoři původní metody: | Adéla Plechatá |
Rok vydání původní metody: | 2017 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Jedná se o výkonový inteligenční test zaměřený na verbální schopnosti. Test měří fluidní i krystalickou inteligenci verbální oblasti. Test je komplexní a zaměřuje se na verbální obratnost, pohotovost, schopnost vyjadřování a na práci s psanými informacemi. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
X | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Test kombinuje různé typy úloh a má 4 základní škály – analýza, zobecnění, slovní zásoba a pohotovost pod časovým tlakem. Test má celkem 83 položek. Úlohy mají zvyšující se obtížnost. - Analýza – měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je nalézt slovo z nabízených čtyř možností se stejným vztahem, jako má zadaná dvojice slov. Subtest se skládá z 30 úloh. - Zobecnění – měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je vybrat dvě slova, která mají nejbližší nadřazený pojem nebo jsou spjata vztahem jako zadaná pětice slov. Subtest se skládá z 22 úloh. - Slovní zásoba – měří krystalickou verbální inteligenci. Úkolem je vybrat z nabídnutých čtyř možností slovo s nejbližším shodným významem k zadanému slovu. Subtest se skládá z 22 úloh. - Pohotovost pod časových tlakem – měří tzv. kapacitu myšlení spojenou s verbální krystalickou inteligencí. Na respondenta je vytvářen časový tlak, po 30 vteřinách dojde k upozornění na spotřebovaný čas. Subtest se skládá z 9 úloh. Test má slovenskou a anglickou jazykovou mutaci včetně výstupní zprávy, normy jsou ale pouze české. | |||
Forma administrace: | O | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
X | Na lokální PC stanici | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 25–30 minut. | |||
Vyhodnocení: Automatické vyhodnocení ihned po vyplnění testu. | ||||
Interpretace: Automatická interpretace – probíhá on-line. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automatická zpětná vazba ihned po vyplnění testu. | ||||
Normy: |
Normy byly vytvořeny na souboru, který byl obsahoval 179 členů dospělé pracující populace. Data norem jsou platná k 10. 7. 2020. Soubor byl rozdělen na základě věku, pohlaví, vzdělání, pozice a kontaktu s klienty. Věk: do 29 let (N = 81), 30–44 let (N = 60), nad 45 let (N = 21), nevyplněno (N = 17). Pohlaví: ženy (N = 82), muži (N = 79), nevyplněno (N = 18). Vzdělání: středoškolské (N = 34), střední odborné s maturitou (N = 18), vysokoškolské (N = 100), postgraduální (N = 8), nevyplněno (N = 19). Pozice: mám podřízené (N = 33), nemám podřízené (N = 112), nevyplněno (N = 34). Kontakt s klienty: jsem v přímém kontaktu s klienty (N = 52), nejsem v přímém kontaktu s klienty (N = 92), nevyplněno (N = 35). | |||
Doporučené standardní skóry: |
Percentily. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | X | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
X | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
X | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
X | Klient | |
X | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Jedná se o on-line odkazy. Manuál včetně psychometrických parametrů metody je dostupný on-line. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Test byl součástí diskriminační validizační studie s Multifaktorovým osobnostním dotazníkem MOP. Oba dotazníky jsou na sobě ve většině škál nezávislé. Výjimky tvoří negativní korelace mezi introverzí—extraverzí a slovní zásobou (r = -0,272, na hladině 0,05) a počtem správných odpovědí (r = -0,264, na hladině 0,05). Další negativní korelace je mezi spoluprací—průbojností a analýzou (r = -0,252, na hladině 0,05). Pozitivní korelace sledujeme u cítění—myšlení s pohotovostí (r = 0,264, na hladině 0,05) a u uzavírání—otevírání se slovní zásobou (r = 0,245, na hladině 0,05). Jiné informace nejsou dostupné, informace o validitě nejsou úplné. | |
Reliabilita: |
Cronbachova alfa pro celý test Verbální zdatnost dosáhla hodnoty 0,88. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Nejsou. | |
Zdroje: |
|