Test struktury inteligence: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: ||  Alena Plháková  
 
| Autoři adaptace lokalizace: ||  Alena Plháková  
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Hogrefe - Testcentrum
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Hogrefe Testcentrum
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2015
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2015
Řádek 18: Řádek 18:
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): ||  I-S-T 2000 R
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): ||  I-S-T 2000 R
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || Rudolf Amthauer, Burkhard Brocke, Detlev Liepmann, André Beauducel
+
| Autoři původní metody: || Rudolf Amthauer, Burkhard Brocke, Detlev Liepmann, André Beauducel
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 2001
 
| Rok vydání původní metody: || 2001
Řádek 41: Řádek 41:
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Výkonový test jenž je zaměřen na strukturu inteligence a další vlastnosti osobnosti, které s ní související, jako jsou paměť a znalosti.  
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Výkonový test, jenž je zaměřen na strukturu inteligence a další vlastnosti osobnosti, které s ní souvisejí, jako jsou paměť a znalosti.  
Inteligence je v rámci této metody posuzována nejen jako celková schopnost, ale také modulárně dle jednotlivých typů inteligence. Test je určen pro měření těchto poznávacích schopností:
+
Inteligence je v rámci této metody posuzována nejen jako celková schopnost, ale také modulárně, dle jednotlivých typů inteligence. Test je určen pro měření těchto poznávacích schopností:
- Verbální inteligence
+
 
- Numerická inteligence
+
- Verbální inteligence.
- Figurální inteligence
+
 
- Celková úroveň poznávacích schopností
+
- Numerická inteligence.
- Paměť
+
 
- Znalosti (verbálně, numericky a figurálně kódované)
+
- Figurální inteligence.
- Krystalizovaná inteligence
+
 
- Fluidní inteligence (Seitl, 2016; Svoboda, 2010; Amthauer et al., 2005)
+
- Celková úroveň poznávacích schopností.
 +
 
 +
- Paměť.
 +
 
 +
- Znalosti (verbálně, numericky a figurálně kódované).
 +
 
 +
- Krystalizovaná inteligence.
 +
 
 +
- Fluidní inteligence (Seitl, 2016; Svoboda, 2010; Amthauer et al., 2005).
 +
 
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 58: Řádek 67:
 
| || X || Struktura inteligence
 
| || X || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: paměť
+
| || X || Specifické kognitivní funkce: paměť
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - rys
+
| || O || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 85: Řádek 94:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
I-S-T 2000 R operacionalizuje CHC teroii inteligence. Určen je subjektům starším 13 let. Má paralelní formy A a B (tyto formy lze využívat při vstupním a periodickém posuzování). I-S-T 2000 R obsahuje celkem 180 úloh a 9 škál - subtestů pro inteligenci: 1. Doplňování vět (IN) - zkoumá úsudek, zdravý rozum, smysl pro skutečnost, samostatnost v myšlení u mladistvých; 2. Analogie (AN) - zjišťuje kombinančí schopnost a flexibilitu v myšlení, chápání vztahů, aj.; 3.  Zobecňování (GE) - vyjadřuje schopnost abstrakce, tvoření pojmů, vyjadřovací schopnosti, u mladistvých rozumovou vzdělavatelnost; 4. Početní úlohy (AL) - neverbální operace v oblasti reálných čísel; 5. Číselné řady (NU) - zkoumají induktivní myšlení spojené s čísly a teoretické početní myšlení; 6. Početní znaménka (PZ); 7. Výběr obrazců (PL) - zaměřen na představivost a její bohatost, dále názorově celostní myšlení a konstruktivní momenty v myšlení; 8. Úlohy s kostkami (SP) - zaměřeno na prostorovou představivost; 9. Úlohy s matice. Dále obsahuje test dvě pamětové škály (23 úloh) a jednu znalostní škálů (84 úloh).  
+
I-S-T 2000 R operacionalizuje CHC teorii inteligence. Určen je subjektům starším 13 let. Má paralelní formy A a B (tyto formy lze využívat při vstupním a periodickém posuzování). I-S-T 2000 R obsahuje celkem 180 úloh a 9 škál (subtestů) pro inteligenci: 1. doplňování vět (IN) zkoumá úsudek, zdravý rozum, smysl pro skutečnost, samostatnost v myšlení u mladistvých; 2. analogie (AN) zjišťuje kombinační schopnost a flexibilitu v myšlení, chápání vztahů aj.; 3.  zobecňování (GE) vyjadřuje schopnost abstrakce, tvoření pojmů, vyjadřovací schopnosti, u mladistvých rozumovou vzdělavatelnost; 4. početní úlohy (AL) neverbální operace v oblasti reálných čísel; 5. číselné řady (NU) zkoumají induktivní myšlení spojené s čísly a teoretické početní myšlení; 6. početní znaménka (PZ); 7. výběr obrazců (PL) zaměřen na představivost a její bohatost, dále názorově celostní myšlení a konstruktivní momenty v myšlení; 8. úlohy s kostkami (SP) zaměřeno na prostorovou představivost; 9. úlohy s maticemi. Dále test obsahuje dvě paměťové škály (23 úloh) a jednu znalostní škálu (84 úloh).  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || X || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || X || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || O || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || X || On-line
 
| || X || On-line
Řádek 103: Řádek 112:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Administraci lze sestavit modulárně dle diagnostické zakázky, přičemž administrovat lze i jeden subtest. Délka administrace se tedy odvíjí od zvolených škál. Plná administrace včetně pamětových úloh zabere 2 hodiny a 40 minut.  
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Administraci lze sestavit modulárně dle diagnostické zakázky, přičemž administrovat lze i jeden subtest. Délka administrace se tedy odvíjí od zvolených škál. Plná administrace včetně paměťových úloh zabere 2 hodiny a 40 minut.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: V případě online verze (systém HTS 5) automaticky bezprostředně po administraci, ve verzi tužka-papír cca 15-30 minut s manuálem.  
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: V případě on-line verze (systém HTS5) automaticky, bezprostředně po administraci; u verze tužka-papír cca 15–30 minut s manuálem.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace: V případě online verze (systém HTS 5) automaticky bezprostředně po administraci, ve verzi tužka-papír záleží na zkušenostech uživatele.  
+
| || colspan="2" | Interpretace: V případě on-line verze (systém HTS5) automaticky, bezprostředně po administraci; u verze tužka-papír záleží na zkušenostech uživatele.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě online verze (systém HTS 5) automaticky bezprostředně po administraci, ve verzi tužka-papír záleží na zkušenostech uživatele.  
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě on-line verze (systém HTS5) automaticky, bezprostředně po administraci; u verze tužka-papír záleží na zkušenostech uživatele.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
V současné době jsou k dispozici zcela nové české normy (N = 2988), které jsou vytvořené na několika reprezentativních souborech pro různé skupiny, a to ať už podle věku (do 65 let), rodu, tak i vzdělání (gymnazisté/ ostatní školy a učiliště/ pro celou populaci). Normy poskytované pro Paměť jsou pouze
+
V současné době jsou k dispozici zcela nové české normy (N = 2988), které jsou vytvořeny na několika reprezentativních souborech pro různé skupiny, a to podle věku (do 65 let), rodu i vzdělání (gymnazisté / ostatní školy a učiliště / pro celou populaci). Normy poskytované pro paměť jsou pouze orientační, jelikož byly tvořeny na základě jediného souboru dat. Tento fakt je třeba brát v potaz při interpretaci výsledků (Seitl, 2016; Svoboda, 2010; Amthauer et al., 2005).  
orientačními, jelikož byly tvořeny na základě jediného souboru dat. Na tento fakt je třeba brát v potaz při interpretaci
 
výsledků (Seitl, 2016; Svoboda, 2010; Amthauer et al., 2005).  
 
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Řádek 180: Řádek 187:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Fyzický materiál - kompletní testová sada či jednotlivé komponenty (příručka s psychometrickými parametry, základní modul A i B, základní modul - paměť A i B, rozšiřující modul A i B, záznamové listy A i B, záznamový list - paměť,  protokol, šablony A i B, profil výsledků), online testování jednorázové nebo v rámci systému HTS 5 dle počtu zakoupených administrací.
+
Fyzický materiál kompletní testová sada či jednotlivé komponenty (příručka s psychometrickými parametry, základní modul A i B, základní modul paměť A i B, rozšiřující modul A i B, záznamové listy A i B, záznamový list paměť,  protokol, šablony A i B, profil výsledků); on-line testování jednorázové nebo v rámci systému HTS5 dle počtu zakoupených administrací.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 193: Řádek 200:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Německá verze I-S-T byla porovnávána s některými dalšími výkonovými testy schopností. Poměrně nízká korelace byla nalezena mezi škálami I-S-T a aspektem rychlosti v testu pozornosti d2. Poněkud vyšší korelace byla získána mezi škálami I-S-T a výsledky v testech znalostí HAWIE-R (Hamburg-Wechsler-Inteligenztest für Erwachsene). Mezi testem I-S-T a Ravenovými maticemi se korelace pohybovala u verbálních schopností 0,54, figurálních schopností 0,50, usuzování 0,69. Při korelaci se školními známkami byly zaznamenány nejvyšší korelace mezi známkami v matematicko-přírodovědných předmětech a škálami numerických schopností a usuzování.  
+
Německá verze I-S-T byla porovnávána s některými dalšími výkonovými testy schopností. Poměrně nízká korelace byla nalezena mezi škálami I-S-T a aspektem rychlosti v testu pozornosti d2. Poněkud vyšší korelace byla získána mezi škálami I-S-T a výsledky v testech znalostí HAWIE-R (Hamburg-Wechsler-Inteligenztest für Erwachsene). Mezi testem I-S-T a Ravenovými maticemi se korelace pohybovala u verbálních schopností na hodnotě 0,54, u figurálních schopností na hodnotě 0,50 a v případě usuzování na hodnotě 0,69. Při korelaci se školními známkami byly zaznamenány nejvyšší korelace mezi známkami v matematicko-přírodovědných předmětech a škálami numerických schopností a usuzování.  
V rozšiřujícím modulu byla konstruktová validita fluidní i krystalické inteligence potvrzena explorativní i konfirmační faktorovou analýzou i tzv. mnohonásobným škálováním při N = 661. Pro ověřování kriteriální validity byl I-S-T korelován se starším testem I-S-T 2000 pro N = 240, pro "usuzování bez podílu znalostí" je korelace na hodnotě 0,98 a pro" znalosti bez podílu usuzování" hodnoty 0,92. Německá verze testu I-S-T 2000 R byla porovnávána s jinými vhodnými testovými metodami. Při Ń = 173 pro faktor krystalizované inteligence dosahovaly nejvyšší korelace I-S-T 2000 R a HAWIE-R (0,68). Faktor fluidní inteligence je nejvyšší s maticemi CFT 20, tedy 0,58. Při korelaci se školními známkami koreloval faktor krystalizované inteligence se známkami z dějepisu, fyziky a zeměpisu poměrně shodně od -0,34 do -0,38, faktor fluidní inteligence naopak nejvíce koreloval se známkami z matematiky na hodnotě -0,43.
+
V rozšiřujícím modulu byla konstruktová validita fluidní i krystalické inteligence potvrzena explorativní i konfirmační faktorovou analýzou i tzv. mnohonásobným škálováním při N = 661. Pro ověřování kriteriální validity byl I-S-T korelován se starším testem I-S-T 2000 pro N = 240; pro „usuzování bez podílu znalostí“ je korelace na hodnotě 0,98 a pro „znalosti bez podílu usuzování“ nabývá hodnoty 0,92. Německá verze testu I-S-T 2000 R byla porovnávána s jinými vhodnými testovými metodami. Při N = 173 pro faktor krystalizované inteligence dosahovaly nejvyšší korelace I-S-T 2000 R s HAWIE-R (0,68). Faktor fluidní inteligence je nejvyšší s maticemi CFT 20, konrétně 0,58. Při korelaci se školními známkami koreloval faktor krystalizované inteligence se známkami z dějepisu, fyziky a zeměpisu poměrně shodně od -0,34 do -0,38, faktor fluidní inteligence naopak nejvíce koreloval se známkami z matematiky na hodnotě -0,43.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Základní modul: odhady reliability pro obsahové škály a celkovou hodnotu usuzování s podílem znalostí: 1. verbální inteligence (Cronbachovo alfa = 0,88) 2. numerická inteligence (Cronbachovo alfa = 0,95) 3. figurální inteligence (Cronbachovo alfa = 0,87) 4. usuzování (Cronbachovo alfa = 0,96) 5. paměť (Cronbachovo alfa = 0,93).Odhad reliabilty pro jednotlivé skupiny úloh se pohybuje na hodnotách Cronbachovy alfy pro celý soubor 0,69 - 0,95. V jednotlivých skupinách úloh má nejnižší odhad reliability skupina "Doplňování vět" (Cronbachova alfa = 0,69).
+
Základní modul: odhady reliability pro obsahové škály a celkovou hodnotu usuzování s podílem znalostí: 1. verbální inteligence (Cronbachova alfa = 0,88), 2. numerická inteligence (Cronbachova alfa = 0,95), 3. figurální inteligence (Cronbachova alfa = 0,87), 4. usuzování (Cronbachova alfa = 0,96), 5. paměť (Cronbachova alfa = 0,93). Odhad reliability pro jednotlivé skupiny úloh se pohybuje na hodnotách Cronbachovy alfy 0,69–0,95 pro celý soubor. V jednotlivých skupinách úloh má nejnižší odhad reliability skupina „doplňování vět“ (Cronbachova alfa = 0,69).
Rozšiřující modul: U rozšiřujícího modulu je odhad reliability celkem na hodnotě Cronbachovy alfy = 0,93 při n = 661.   
+
 
Split-half r = 0,97. Test - retest r = 0,947 po 3 až 6 dnech, po 3 letech je r = 0,871.  
+
Rozšiřující modul: U rozšiřujícího modulu je odhad reliability celkem na hodnotě Cronbach alfa = 0,93, při N = 661.  
 +
   
 +
Split-half: r = 0,97. Test-retest: r = 0,947 po 3 až 6 dnech; po 3 letech r = 0,871.  
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
Při administraci a vyhodnocování online je nutná licence k některé z variant HTS 5.
+
Při administraci a vyhodnocování on-line je nutná licence k některé z variant HTS5.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Liepmann, D., Beauducel, A., Brocke, B., Amthauer, R. (2005). IST 2000 R.Hogrefe.
+
# Liepmann, D., Beauducel, A., Brocke, B., & Amthauer, R. (2005). ''IST 2000 R.'' Hogrefe.  
# Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Univerzita Palackého v Olomouci.
+
# Plháková, A. (2005). ''I-S-T 2000 R: Test struktury inteligence.'' Hogrefe Testcentrum.
# Plháková, A. (2005). I-S-T 2000 R: Test struktury inteligence. Hogrefe - Testcentrum.
+
# Seitl, M. (2016). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
# Svoboda, M., Humpolíček P.,Šnorek, V. (Ed.). (2013). Psychodiagnostika dospělých. Portál.  
+
# Svoboda, M., Humpolíček P., & Šnorek, V. (Eds.) (2013). ''Psychodiagnostika dospělých.'' Praha: Portál.  
  
 
|}
 
|}
  
[[Kategorie:Metody]]
+
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:58


Základní informace
Název metody (lokální): Test struktury inteligence
Zkratka metody (lokální): I-S-T 2000 R
Autoři adaptace lokalizace: Alena Plháková
Lokální vydavatel/distributor metody: Hogrefe – Testcentrum
Rok vydání aktuální verze metody: 2015
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Amthauerův test struktury inteligence
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): I-S-T 2000 R
Autoři původní metody: Rudolf Amthauer, Burkhard Brocke, Detlev Liepmann, André Beauducel
Rok vydání původní metody: 2001
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
X Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Výkonový test, jenž je zaměřen na strukturu inteligence a další vlastnosti osobnosti, které s ní souvisejí, jako jsou paměť a znalosti.

Inteligence je v rámci této metody posuzována nejen jako celková schopnost, ale také modulárně, dle jednotlivých typů inteligence. Test je určen pro měření těchto poznávacích schopností:

- Verbální inteligence.

- Numerická inteligence.

- Figurální inteligence.

- Celková úroveň poznávacích schopností.

- Paměť.

- Znalosti (verbálně, numericky a figurálně kódované).

- Krystalizovaná inteligence.

- Fluidní inteligence (Seitl, 2016; Svoboda, 2010; Amthauer et al., 2005).


Psychologická doména: X GMA
X Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: paměť
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

I-S-T 2000 R operacionalizuje CHC teorii inteligence. Určen je subjektům starším 13 let. Má paralelní formy A a B (tyto formy lze využívat při vstupním a periodickém posuzování). I-S-T 2000 R obsahuje celkem 180 úloh a 9 škál (subtestů) pro inteligenci: 1. doplňování vět (IN) – zkoumá úsudek, zdravý rozum, smysl pro skutečnost, samostatnost v myšlení u mladistvých; 2. analogie (AN) – zjišťuje kombinační schopnost a flexibilitu v myšlení, chápání vztahů aj.; 3. zobecňování (GE) – vyjadřuje schopnost abstrakce, tvoření pojmů, vyjadřovací schopnosti, u mladistvých rozumovou vzdělavatelnost; 4. početní úlohy (AL) – neverbální operace v oblasti reálných čísel; 5. číselné řady (NU) – zkoumají induktivní myšlení spojené s čísly a teoretické početní myšlení; 6. početní znaménka (PZ); 7. výběr obrazců (PL) – zaměřen na představivost a její bohatost, dále názorově celostní myšlení a konstruktivní momenty v myšlení; 8. úlohy s kostkami (SP) – zaměřeno na prostorovou představivost; 9. úlohy s maticemi. Dále test obsahuje dvě paměťové škály (23 úloh) a jednu znalostní škálu (84 úloh).


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Administraci lze sestavit modulárně dle diagnostické zakázky, přičemž administrovat lze i jeden subtest. Délka administrace se tedy odvíjí od zvolených škál. Plná administrace včetně paměťových úloh zabere 2 hodiny a 40 minut.
Vyhodnocení: V případě on-line verze (systém HTS5) automaticky, bezprostředně po administraci; u verze tužka-papír cca 15–30 minut s manuálem.
Interpretace: V případě on-line verze (systém HTS5) automaticky, bezprostředně po administraci; u verze tužka-papír záleží na zkušenostech uživatele.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě on-line verze (systém HTS5) automaticky, bezprostředně po administraci; u verze tužka-papír záleží na zkušenostech uživatele.

Normy:

V současné době jsou k dispozici zcela nové české normy (N = 2988), které jsou vytvořeny na několika reprezentativních souborech pro různé skupiny, a to podle věku (do 65 let), rodu i vzdělání (gymnazisté / ostatní školy a učiliště / pro celou populaci). Normy poskytované pro paměť jsou pouze orientační, jelikož byly tvořeny na základě jediného souboru dat. Tento fakt je třeba brát v potaz při interpretaci výsledků (Seitl, 2016; Svoboda, 2010; Amthauer et al., 2005).

Doporučené standardní skóry:

Percentily, IQ.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
X Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Fyzický materiál – kompletní testová sada či jednotlivé komponenty (příručka s psychometrickými parametry, základní modul A i B, základní modul – paměť A i B, rozšiřující modul A i B, záznamové listy A i B, záznamový list – paměť, protokol, šablony A i B, profil výsledků); on-line testování jednorázové nebo v rámci systému HTS5 dle počtu zakoupených administrací.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Německá verze I-S-T byla porovnávána s některými dalšími výkonovými testy schopností. Poměrně nízká korelace byla nalezena mezi škálami I-S-T a aspektem rychlosti v testu pozornosti d2. Poněkud vyšší korelace byla získána mezi škálami I-S-T a výsledky v testech znalostí HAWIE-R (Hamburg-Wechsler-Inteligenztest für Erwachsene). Mezi testem I-S-T a Ravenovými maticemi se korelace pohybovala u verbálních schopností na hodnotě 0,54, u figurálních schopností na hodnotě 0,50 a v případě usuzování na hodnotě 0,69. Při korelaci se školními známkami byly zaznamenány nejvyšší korelace mezi známkami v matematicko-přírodovědných předmětech a škálami numerických schopností a usuzování. V rozšiřujícím modulu byla konstruktová validita fluidní i krystalické inteligence potvrzena explorativní i konfirmační faktorovou analýzou i tzv. mnohonásobným škálováním při N = 661. Pro ověřování kriteriální validity byl I-S-T korelován se starším testem I-S-T 2000 pro N = 240; pro „usuzování bez podílu znalostí“ je korelace na hodnotě 0,98 a pro „znalosti bez podílu usuzování“ nabývá hodnoty 0,92. Německá verze testu I-S-T 2000 R byla porovnávána s jinými vhodnými testovými metodami. Při N = 173 pro faktor krystalizované inteligence dosahovaly nejvyšší korelace I-S-T 2000 R s HAWIE-R (0,68). Faktor fluidní inteligence je nejvyšší s maticemi CFT 20, konrétně 0,58. Při korelaci se školními známkami koreloval faktor krystalizované inteligence se známkami z dějepisu, fyziky a zeměpisu poměrně shodně od -0,34 do -0,38, faktor fluidní inteligence naopak nejvíce koreloval se známkami z matematiky na hodnotě -0,43.

     
Reliabilita:

Základní modul: odhady reliability pro obsahové škály a celkovou hodnotu usuzování s podílem znalostí: 1. verbální inteligence (Cronbachova alfa = 0,88), 2. numerická inteligence (Cronbachova alfa = 0,95), 3. figurální inteligence (Cronbachova alfa = 0,87), 4. usuzování (Cronbachova alfa = 0,96), 5. paměť (Cronbachova alfa = 0,93). Odhad reliability pro jednotlivé skupiny úloh se pohybuje na hodnotách Cronbachovy alfy 0,69–0,95 pro celý soubor. V jednotlivých skupinách úloh má nejnižší odhad reliability skupina „doplňování vět“ (Cronbachova alfa = 0,69).

Rozšiřující modul: U rozšiřujícího modulu je odhad reliability celkem na hodnotě Cronbach alfa = 0,93, při N = 661.

Split-half: r = 0,97. Test-retest: r = 0,947 po 3 až 6 dnech; po 3 letech r = 0,871.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Při administraci a vyhodnocování on-line je nutná licence k některé z variant HTS5.


Zdroje:
  1. Liepmann, D., Beauducel, A., Brocke, B., & Amthauer, R. (2005). IST 2000 R. Hogrefe.
  2. Plháková, A. (2005). I-S-T 2000 R: Test struktury inteligence. Hogrefe – Testcentrum.
  3. Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  4. Svoboda, M., Humpolíček P., & Šnorek, V. (Eds.) (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál.