Verbální zdatnost: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Založena nová stránka s textem „{| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Verbální zdatnost |- | Zkratka metody (lokální): ||…“)
 
Řádek 4: Řádek 4:
 
|  Název metody (lokální):|| Verbální zdatnost   
 
|  Název metody (lokální):|| Verbální zdatnost   
 
|-  
 
|-  
| Zkratka metody (lokální): || ......
+
| Zkratka metody (lokální): || -
 
|-  
 
|-  
| Autoři adaptace lokalizace: || ......
+
| Autoři adaptace lokalizace: || Adéla Plechatá
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || ......
+
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || TCC online s.r.o. Vlkova 841/46, Žižkov (Praha 3), 130 00 Praha
 
|-  
 
|-  
| Rok vydání aktuální verze metody: || ......
+
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2020
 
|-  
 
|-  
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || ......
+
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Verbální zdatnost Basic
 
|-  
 
|-  
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || ......
+
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || -
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || ......
+
| Původní autoři metody: || Adéla Plechatá
 
|-  
 
|-  
| Rok vydání původní metody: || ......
+
| Rok vydání původní metody: || 2017
 
|}
 
|}
 
{|
 
{|
 
|+ style="text-align: left;" | '''Popis metody'''
 
|+ style="text-align: left;" | '''Popis metody'''
 
|-  
 
|-  
| width="20%" | Oborová klasifikace: || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Psychologie práce
+
| width="20%" | Oborová klasifikace: || width="5%" | X &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Psychologie práce
 
|-  
 
|-  
| || O || Psychologie organizace
+
| || X || Psychologie organizace
 
|-
 
|-
| || O || Dopravní psychologie
+
| || X || Dopravní psychologie
 
|-  
 
|-  
| || X || Forenzní psychologie
+
| || O || Forenzní psychologie
 
|-  
 
|-  
| || O || Poradenství pro volbu povolání
+
| || X || Poradenství pro volbu povolání
 
|-  
 
|-  
| || O || Poradenství pro profesní vzdělávání
+
| || X || Poradenství pro profesní vzdělávání
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Koučink a osobnostní rozvoj
 
| || O || Koučink a osobnostní rozvoj
Řádek 45: Řádek 45:
 
| Psychologická doména: || O || GMA
 
| Psychologická doména: || O || GMA
 
|-  
 
|-  
| || O || Struktura inteligence
+
| || X || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
Řádek 74: Řádek 74:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
......
+
Test kombinuje různé typy úloh a má 4 základní škály - analýza, zobecnění, slovní zásoba a pohotovost pod časovým tlakem. Test má celkem 83 položek. Úlohy mají zvýšující se obtížnost. Analýza - měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je nálezt slovo z nabízených čtyř možností se stejným vztahem, jako má zadaná dvojice slov. Subtest se skládá z 30 úloh. Zobecnění - měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je vybrat dvě slova, která mají nejbližším nadřazeným pojmem nebo jsou spjata vztahem jako zadaná pětice slov. Subtest se skládá z 22 úloh. Slovní zásoba - měří krystalickou verbální inteligenci. Úkolem je vybrat z nabídnutých čtyř možností slovo s nejbližsím shodným významem k zadanému slovu. Subtest se skládá z 22 úloh. Pohotovost pod časových tlakem - měří tzv. kapacitu myšlení spojenou s verbální krystalickou inteligencí. Na respondenta je vytvářen časový tlak, po 30 vteřinách dojde k upozornění na spotřebovaný čas. Subtest se skládá z 9 úloh. Test má slovenskou a anglickou ajyzkovou mutaci včetně výstupní zprávy, normy jsou ale pouze české.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
Řádek 80: Řádek 80:
 
| Forma administrace: || O || Tužka - papír
 
| Forma administrace: || O || Tužka - papír
 
|-  
 
|-  
| || O || Manuální manipulace
+
| || X || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || X || Na lokální stanici PC
 
|-  
 
|-  
| || O || On-line
+
| || X || On-line
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| Způsob administrace: || O || Individuální
+
| Způsob administrace: || X || Individuální
 
|-
 
|-
| || O || Skupinová
+
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: ......
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 25 - 30 minut
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: ......
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: automatické vyhodnocení ihned po vyplnění testu
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace: ......
+
| || colspan="2" | Interpretace: automatická interpretace - probíhá online
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava  výstupní zprávy / zpětné vazby: ......
+
| || colspan="2" | Příprava  výstupní zprávy / zpětné vazby: automatická zpětná vazba ihned po vyplnění testu
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
......
+
Normy byly vytvořeny na souboru, který byl tvořen 179 členy dospělé pracující populace. Data norem jsou platná k 10.7.2020. Soubor byl rozdělen na základě věku, pohlaví, vzdělání, pozice a kontaktu s klienty. Věk - N = 81 do 29 let, N = 60 od 30 - 44 let, N = 21 nad 45 let, N = 17 - nevyplněno. Pohlaví - N = 82 - ženy, N = 79 - muži, N = 18 - nevyplněno. Vzdělání - N = 34 - středoškolské, N = 18 - střední odborné s maturitou, N = 100 - vysokoškolské, N = 8 - postgraduální, N = 19 - nevyplněno. Pozice - N = 33 - mám podřízené, N = 112 - nemám podřízené, N = 34 - nevyplněno. Kontakt s klienty - N = 52 - jsem v přímém kontaktu s klienty, N = 92 - nejsem v přímém kontaktu s klienty, N = 35 - nevyplněno.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
......
+
percentily
 
|-  
 
|-  
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
+
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | X &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
|-  
 
|-  
 
| O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
 
| O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
Řádek 127: Řádek 127:
 
| || O || Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
 
| || O || Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
 
|-  
 
|-  
| || O || Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
+
| || X || Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="2" | Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou:  || O || Ano
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="2" | Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou:  || X || Ano
 
|-  
 
|-  
 
| O || Ne
 
| O || Ne
Řádek 141: Řádek 141:
 
| O || Grafika
 
| O || Grafika
 
|-  
 
|-  
| O || Text a grafika
+
| X || Text a grafika
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 147: Řádek 147:
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="3" | Rozsah výstupní zprávy: || O || Velmi stručný &nbsp; &nbsp; &nbsp;
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="3" | Rozsah výstupní zprávy: || O || Velmi stručný &nbsp; &nbsp; &nbsp;
 
|-  
 
|-  
| O || Základní textové interpretace &nbsp; &nbsp; &nbsp;
+
| X || Základní textové interpretace &nbsp; &nbsp; &nbsp;
 
|-
 
|-
 
| O || Podrobné textové interpretace &nbsp; &nbsp;
 
| O || Podrobné textové interpretace &nbsp; &nbsp;
Řádek 153: Řádek 153:
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" |Příjemce zprávy: || O || Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" |Příjemce zprávy: || X || Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
 
|-  
 
|-  
| O || Klient
+
| X || Klient
 
|-  
 
|-  
| O || Třetí strana bez kvalifikace
+
| X || Třetí strana bez kvalifikace
 
|-  
 
|-  
 
| O || Všechny zainteresované strany
 
| O || Všechny zainteresované strany
Řádek 164: Řádek 164:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
......
+
Jedná se o online odkazy. Manuál včetně psychometrických parametrů metody je dostupný online.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 170: Řádek 170:
 
| O || Opakované při nákupu fyzického materiálu
 
| O || Opakované při nákupu fyzického materiálu
 
|-  
 
|-  
| O || Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
+
| X || Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
 
|-  
 
|-  
 
| O || Opakované při nákupu on-line vyhodnocení
 
| O || Opakované při nákupu on-line vyhodnocení
Řádek 177: Řádek 177:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
......
+
Test byl součástí diskriminační validizační studie s Multifaktorovým osobnostním dotazníkem MOP. Oba dotazníky jsou na sobě ve většině škál nezávislé. Výjimky tvoří negativní korelace mezi introverzí—extraverzí a slovní zásobou, r= -0,272 (na hladině 0,05) a počtem správných odpovědí, r= -0,264 (na hladině 0,05), další negativní korelace je mezi spoluprací—průbojností a analýzou, r= -0,252 (na hladině 0,05). Pozitivní korelace sledujeme u cítění— myšlení a pohotovostí, r= 0,264 (na hladině 0,05) a uzavíráním—otevíráním a slovní zásobou, r= 0,245 (na hladině 0,05). Jiné informace nejsou dostupné, infromace o validitě nejsou úplné.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
......
+
Cronbachova alfa pro celý test Verbální zdatnosti dosáhla hodnoty 0,88.  
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
......
+
Nejsou zvláštní požadavky
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# ....
+
# Plechatá, A. (nedat.). Test verbální zdatnosti. Uživatelský manuál. Získáno 9.10.2021 z https://www.tcconline.cz/wp-content/uploads/files/VZ_manual.pdf
 
# ....
 
# ....
 
# ....
 
# ....

Verze z 10. 11. 2021, 09:27

Základní informace
Název metody (lokální): Verbální zdatnost
Zkratka metody (lokální): -
Autoři adaptace lokalizace: Adéla Plechatá
Lokální vydavatel/ distributor metody: TCC online s.r.o. Vlkova 841/46, Žižkov (Praha 3), 130 00 Praha
Rok vydání aktuální verze metody: 2020
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Verbální zdatnost Basic
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): -
Původní autoři metody: Adéla Plechatá
Rok vydání původní metody: 2017
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: .....

Psychologická doména: O GMA
X Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
O Osobnost - rys
O Osobnost - typ
O Osobnost - stav
O Osobnost - dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Test kombinuje různé typy úloh a má 4 základní škály - analýza, zobecnění, slovní zásoba a pohotovost pod časovým tlakem. Test má celkem 83 položek. Úlohy mají zvýšující se obtížnost. Analýza - měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je nálezt slovo z nabízených čtyř možností se stejným vztahem, jako má zadaná dvojice slov. Subtest se skládá z 30 úloh. Zobecnění - měří fluidní verbální inteligenci. Úkolem je vybrat dvě slova, která mají nejbližším nadřazeným pojmem nebo jsou spjata vztahem jako zadaná pětice slov. Subtest se skládá z 22 úloh. Slovní zásoba - měří krystalickou verbální inteligenci. Úkolem je vybrat z nabídnutých čtyř možností slovo s nejbližsím shodným významem k zadanému slovu. Subtest se skládá z 22 úloh. Pohotovost pod časových tlakem - měří tzv. kapacitu myšlení spojenou s verbální krystalickou inteligencí. Na respondenta je vytvářen časový tlak, po 30 vteřinách dojde k upozornění na spotřebovaný čas. Subtest se skládá z 9 úloh. Test má slovenskou a anglickou ajyzkovou mutaci včetně výstupní zprávy, normy jsou ale pouze české.


Forma administrace: O Tužka - papír
X Manuální manipulace
X Na lokální stanici PC
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 25 - 30 minut
Vyhodnocení: automatické vyhodnocení ihned po vyplnění testu
Interpretace: automatická interpretace - probíhá online
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: automatická zpětná vazba ihned po vyplnění testu

Normy:

Normy byly vytvořeny na souboru, který byl tvořen 179 členy dospělé pracující populace. Data norem jsou platná k 10.7.2020. Soubor byl rozdělen na základě věku, pohlaví, vzdělání, pozice a kontaktu s klienty. Věk - N = 81 do 29 let, N = 60 od 30 - 44 let, N = 21 nad 45 let, N = 17 - nevyplněno. Pohlaví - N = 82 - ženy, N = 79 - muži, N = 18 - nevyplněno. Vzdělání - N = 34 - středoškolské, N = 18 - střední odborné s maturitou, N = 100 - vysokoškolské, N = 8 - postgraduální, N = 19 - nevyplněno. Pozice - N = 33 - mám podřízené, N = 112 - nemám podřízené, N = 34 - nevyplněno. Kontakt s klienty - N = 52 - jsem v přímém kontaktu s klienty, N = 92 - nejsem v přímém kontaktu s klienty, N = 35 - nevyplněno.

Doporučené standardní skóry:

percentily

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): X       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
X Klient
X Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Jedná se o online odkazy. Manuál včetně psychometrických parametrů metody je dostupný online.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Test byl součástí diskriminační validizační studie s Multifaktorovým osobnostním dotazníkem MOP. Oba dotazníky jsou na sobě ve většině škál nezávislé. Výjimky tvoří negativní korelace mezi introverzí—extraverzí a slovní zásobou, r= -0,272 (na hladině 0,05) a počtem správných odpovědí, r= -0,264 (na hladině 0,05), další negativní korelace je mezi spoluprací—průbojností a analýzou, r= -0,252 (na hladině 0,05). Pozitivní korelace sledujeme u cítění— myšlení a pohotovostí, r= 0,264 (na hladině 0,05) a uzavíráním—otevíráním a slovní zásobou, r= 0,245 (na hladině 0,05). Jiné informace nejsou dostupné, infromace o validitě nejsou úplné.

     
Reliabilita:

Cronbachova alfa pro celý test Verbální zdatnosti dosáhla hodnoty 0,88.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou zvláštní požadavky


Zdroje:
  1. Plechatá, A. (nedat.). Test verbální zdatnosti. Uživatelský manuál. Získáno 9.10.2021 z https://www.tcconline.cz/wp-content/uploads/files/VZ_manual.pdf
  2. ....
  3. ....