Kognitron: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Kognitron}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Kognitron |- | Zkratka meto…“)
 
Řádek 116: Řádek 116:
 
| || colspan="2" | Interpretace: Bezprostředně.
 
| || colspan="2" | Interpretace: Bezprostředně.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava  výstupní zprávy / zpětné vazby: Výstupní zpráva obsahuje vyhodnocení správných
+
| || colspan="2" | Příprava  výstupní zprávy / zpětné vazby: Výstupní zpráva obsahuje vyhodnocení správných a nesprávných reakcí uchazeče, včetně grafického
a nesprávných reakcí uchazeče, včetně grafického
 
 
znázornění - profil (grafické zobrazení standardních skórů), zobrazení průběhu (grafické zobrazení výsledků), protokol testu, diagramy (grafické zobrazení proměnných). Další úprava pro klienta je nutná (15 minut).  
 
znázornění - profil (grafické zobrazení standardních skórů), zobrazení průběhu (grafické zobrazení výsledků), protokol testu, diagramy (grafické zobrazení proměnných). Další úprava pro klienta je nutná (15 minut).  
 
|-  
 
|-  
Řádek 156: Řádek 155:
 
• Švédští dospělí – N = 327 švédských dospělých; 216 mužů a 111 žen ve věku 20 až 61 let
 
• Švédští dospělí – N = 327 švédských dospělých; 216 mužů a 111 žen ve věku 20 až 61 let
  
S5
+
S5 - Standardizační vzorek – N = 394 osob, z nichž je 122 mužů a 272 žen ve věku 18 až 88 let; lze využít celkovou normu i normy rozdělené dle věku a úrovně vzdělání
 
 
Standardizační vzorek – N = 394 osob, z nichž je 122 mužů a 272 žen ve věku 18 až 88 let; lze využít celkovou normu i normy rozdělené dle věku a úrovně vzdělání
 
  
 
S6
 
S6
Řádek 313: Řádek 310:
 
• S11 – vnitřní konzistence (Cronbachův alfa koeficient) pro proměnnou průměrný čas odpovědi „korektní zamítnutí“ je rovna 0,95 a pro proměnnou průměrný čas odpovědi „shoda – stejné tvary" je to 0,93
 
• S11 – vnitřní konzistence (Cronbachův alfa koeficient) pro proměnnou průměrný čas odpovědi „korektní zamítnutí“ je rovna 0,95 a pro proměnnou průměrný čas odpovědi „shoda – stejné tvary" je to 0,93
 
V longitudinální studii provedené na 82 osobách (48% muži, 52% ženy) ve věku 17 až 78 let byla retestová reliabilita r = 0,88.
 
V longitudinální studii provedené na 82 osobách (48% muži, 52% ženy) ve věku 17 až 78 let byla retestová reliabilita r = 0,88.
*S3 – nejsou k dispozici normy, proto reliabilita zatím vypočítána nebyla
+
 
 +
* S3 – nejsou k dispozici normy, proto reliabilita zatím vypočítána nebyla
  
 
S4, S6
 
S4, S6

Verze z 7. 12. 2021, 10:42


Základní informace
Název metody (lokální): Kognitron
Zkratka metody (lokální): COG
Autoři adaptace lokalizace: S. Hoskovcová
Lokální vydavatel/ distributor metody: Assessment Systems Czech Republic
Rok vydání aktuální verze metody: 2011
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Cognitrone
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): COG
Původní autoři metody: G. Schuhfried, M. Wagner, T. Karner
Rok vydání původní metody: 1995
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Na základě srovnávání jednotlivých tvarů a odhadu jejich shody metoda měří pozornost a schopnost koncentrace pozornosti daného probanda. V závislosti na konkrétní formě testu lze využít již od 4 let věku probanda.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: pozornost, koncentrace
O Osobnost - rys
O Osobnost - typ
O Osobnost - stav
O Osobnost - dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Metoda vychází z Reuleckeho (1991) teorie koncentrace pozornosti, v němž je soustředění chápáno jako stav charakterizovaný třemi proměnnými – energie (náročný stav soustředění vyžadující energii), funkce (funkce soustředění při vykonávání úkolu), přesnost (kvalita vykonaného úkolu). Existuje 10 forem testu – 7 forem s volnou dobou zpracování (S1-S3, S7-S9, S11) a 3 formy s pevnou dobou zpracování 1,8 s. (S4-S6).

• S1-S4, S2-S5 a S3-S6 obsahují stejný podnětový materiál, avšak liší se komplexností předloh

• S7 obsahuje redukovaný podnětový materiál – srovnání pouze s jedním referenčním tvarem

• S8 a S9 obsahují snadný podnětový materiál a jsou časově omezené pouze na 7 minut Podle formy testu je možná administrace již od 4 let věku.

Hlavní proměnné

• formy testu S1-S3, S7, S11: průměrný čas odpovědi „korektní zamítnutí“ (s)

• formy testu S4-S6: součet „správné reakce“, součet „chybné reakce“

• formy testu S8-S9: součet „reakce“ (správné a chybné reakce), percentil „chybné reakce“


Forma administrace: O Tužka - papír
O Manuální manipulace
X Na lokální stanici PC
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 5-20 minut (včetně instrukce a fáze zácviku, doba provedení se liší podle formy testu, počítačová administrace – stejné instrukce, zadání a nároky; nezávislé na osobě administrátora → objektivita metody).
Vyhodnocení: Bezprostředně. Odpovědi probanda jsou automaticky registrovány a automaticky probíhá také výpočet proměnných a výpočet standardních skórů → vyloučení chyby způsobené ručním výpočtem.
Interpretace: Bezprostředně.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Výstupní zpráva obsahuje vyhodnocení správných a nesprávných reakcí uchazeče, včetně grafického

znázornění - profil (grafické zobrazení standardních skórů), zobrazení průběhu (grafické zobrazení výsledků), protokol testu, diagramy (grafické zobrazení proměnných). Další úprava pro klienta je nutná (15 minut).


Normy:

Pro formy testu S1 – S6 a S8, S9 a S11 existují standardizační vzorky velikosti N=165 až N=1475, které jsou z větší části rozdělené i podle věku a stupně vzdělání. Navíc jsou k těmto formám k dispozici i některé speciální normy: normy problémových řidičů, švédských dospělých, nezaměstnaných, normy pro školáky. Reprezentativnost vzorku – údaje z rakouského sčítání lidu v roce 1991; německého sčítání lidu po sjednocení Německa

S1

• Standardizační vzorek - N = 555 běžná populace (CZ manuál)/ N = 870 (AJ manuál); 15/20 let - 88 osob; 21/25 let - 158 osob; 26/30 let - 173 osob; 31/25 let - 126 osob; 36/40 let - 81 osob; 41/45 let - 57 osob; 46/50 let - 47 osob; 51/55 let - 24 osob; 56/60 let - 36 osob; 61/65 let - 12 osob; 66/70 let - 17 osob; 71/75 let - 20 osob; 76/80 let - 17 osob; 81+ let - 14 osob

• Problémoví řidiči – N = 1218 problémových řidičů ve věku 16 až 85 let

• Školáci – kromě toho existuje standardizační vzorek N = 240 dětí

• Lidé navštěvující dopravně-psychologické vyšetření – portugalská norma (tyto normy lze získat jako zvláštní normu 80004)

• Švédští dospělí – N= 1 98 švédských dospělých; 142 mužů a 56 žen ve věku 19-59 let

S2

• Standardizační vzorek – N = 221 osob ve věku 16-83 let

• Lidé navštěvující dopravně-psychologické vyšetření – Portugalsko (tyto normy lze získat jako zvláštní normu 80004)

• Letecký dispečer – Portugalsko (tyto normy lze získat jako zvláštní normu 80003)

S3 - Standardizační vzorek – N = 165 osob, 51 mužů a 114 žen ve věku 18 - 89 let

S4

• Standardizační vzorek – N = 530 dospělých ve věku 17 až 80 let; 262 mužů A 268 žen; lze využívat celkovou normu i normy rozdělené dle věkových skupin

• Nezaměstnaní – N = 410 nezaměstnaných ve věku 19 až 59 let; dílčí normy rozdělené podle věkových skupin

• Švédští dospělí – N = 327 švédských dospělých; 216 mužů a 111 žen ve věku 20 až 61 let

S5 - Standardizační vzorek – N = 394 osob, z nichž je 122 mužů a 272 žen ve věku 18 až 88 let; lze využít celkovou normu i normy rozdělené dle věku a úrovně vzdělání

S6

• Uchazeči o pozici pilota – N = 284 mužů ve věku 17 až 40 let; ucházejí se o vzdělání pilotů a musí před zahájením studia absolvovat psychologické testy

• Piloti – Portugalsko (tyto normy lze získat jako zvláštní normu 80004)

S7 - Školáci – na standardizaci této formy testu se zatím pracuje; v současnosti byla získána data od 75 dětí ve věku 8 až 14 let z Vídeňských škol

S8 - Standardizační vzorek – N= 1 93 osob, 113 mužů a 80 žen ve věku 13 až 85 let; vzorek získaný ve výzkumné laboratoři firmy SCHUHFRIED GmbH

S9 - Standardizační vzorek – N = 281 osob, 117 mužů a 164 žen ve věku 4 - 88 let; výzkumná laboratoř firmy SCHUHFRIED GmbH

S11 - Standardizační vzorek – N = 787 mužů a N = 688 žen ve věku 15 až 91 let z Rakouska; EU1 - 9; EU2 - 307; EU3 -658; EU4 - 343; EU5 - 135; vzorek z let 2005 a 2007

  • Jediné existující české normy – Berufskraftfahrer - Tschechien

• N = 178 (176 mužů, 2 ženy), rozsah věku 21;1 až 71;7 let

• Rozložení stupně vzdělání: 0/12/101/53/12

• Období průzkumu: 2018-2020

Doporučené standardní skóry:

Percentily

• 0. až 16. percentil – výrazně podprůměrný

• 16. až 24. percentil – mírně podprůměrný výsledek dané proměnné

• 25. až 75. percentil – průměrný pro danou proměnnou

• 76. až 84. percentil – mírně nadprůměrný výsledek proměnné

• 84. a vyšší percentil – výrazně nadprůměrný výsledek dané proměnné

Každý standardní skór se vztahuje k použitému referenčnímu vzorku.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
X Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: X Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Metoda je nainstalována v počítači uživatele jako software. Vzhledem k tomu, že je metoda často aktualizována vydavateli, je doporučováno, aby byl testový software aktualizován alespoň každých pět let. Licence jsou zpoplatněny buď časově nebo na počet administrací.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
X Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Řada studií přináší důkazy o různých typech validity (obsahová validita, konvergentní resp. diskriminační validita, konstruktová validita a kriteriální validita). V oblasti dopravní psychologie četné studie prokazují platnost metody pro tuto oblast využití. KRITERIÁLNÍ VALIDITA Calé (1992) - výsledky získané při Cognitrone Testu lze použít k predikci typologií řidiče (N = 246) - vzorek řidičů N = 72 (účastníci více než jedné nehody v krátké době) - významná korelace mezi výsledkem testu a četností nehod Adaptovaní a neadaptovaní řidiči - vzorek dobrovolných řidičů N = 248 a N = 120 řidičů, kteří se dopustili přestupků - jasná korelace mezi výsledky testů a chybami a konflikty zaznamenanými při sledování chování řidičů Karner (2000) - studie srovnávající řidiče, kteří se dopustili přestupků souvisejících s alkoholem a standardní skupinou - významné rozdíly – výrazně horší výsledky testu první skupiny Neuwirth a Dorfer (2001) - kohortový vzorek subjektů, jejichž řidičská způsobilost byla posuzována ve zkušebním středisku v Jižním Tyrolsku - významné rozdíly mezi všemi uvedenými skupinami (psychiatričtí a neurologičtí klienti, klienti, kteří zneužívali alkohol) a standardní skupinou Sommer a Häusler (2006) - studie zkoumala validitu dvou zkušebních baterií Traffic Expert System (Schuhfried, 2005), pro posouzení schopností specifických pro řízení, baterie zahrnovaly test Kognitron - vzorek N = 164 MUŽŮ (74%) a N = 58 ŽEN (26%) - ve věku od 16 do 91 let (průměrný věk 59 let, medián věku 64 let; někteří respondenti byli řidiči, kteří se již dopustili dopravních přestupků - účast ve studii dobrovolná - vzdělání: EU 2 – 39 osob; EU 3 – 96 osob; EU 4 – 25 osob; EU 5 52 osob - výsledky prokázaly, že standardní zkušební baterie správně klasifikovala 80,2% celkového vzorku, to odpovídá koeficientu platnosti R = 0,68. Klasifikační poměr pro testovací baterii Plus byl 86,5% to odpovídá koeficientu platnosti R = 0,78. - S relativním významem 20,3% (standardní zkušební baterie) a 13,6% (Plus zkušební baterie) tak výsledky podporují kriteriální validitu metody COG. Konstruktová validita Wagner (1999) - Důkaz konstruktové validity zkušebních forem testu s flexibilní pracovní dobou - Dle Reuleckeho (1991) modelu koncentrace návrh použití proměnné „správné zamítnutí“ jako indikátoru koncentrace pouze při alespoň 90% správných odpovědí; později kritérium sníženo na 85%, toto kritérium bylo použito při vytváření norem - N = 625 z normovaného vzorku, využit Raschův model

Další důkazy o konstruktové validitě COG poskytly navazující studie. Při pokusu definovat, které testy souvisejí s konstrukcí (konvergentní) a které nesouvisejí s konstrukcí (diskriminující) v souvislosti s testy pozornosti, je důležité vzít v úvahu to, co Neumann (1992) označuje za „předpoklad duality klasického výzkumu pozornosti“. Koncept shrnuje takto:„Pozornost není jednou z mnoha součástí celkového systému; místo toho stojí proti ostatním složkám a ovlivňuje kvalitu jejich fungování.” – To znamená, že určitý stupeň pozornosti hraje roli v každém úkolu. Pohled na pozornost jako na heterogenní konstrukci umožňuje porovnat pozorované korelace s ohledem na podobnost jednotlivých testů. Wagner (1997) hodnotí podobnost Kognitronu (COG), vizuálního pronásledování (LVT), determinačního testu (DT) a tachistoskopického testu vnímání provozu (TAVTMB) pomocí „obecného modelu pro rozlišení různých typů pozornosti a koncentrace“ (Berg, 1991), zaměřující se především na rozměr „procesů osobní regulace“. Tyto procesy regulace lze popsat na čtyřech hierarchických úrovních. Na základě práce Berga (1991) jsou zde úrovně chápány jako uspořádané v hierarchii, v jejímž rámci se zvyšuje složitost úkolů. Úkoly na vyšších úrovních zahrnují více „klasifikačních kroků“, a jsou proto jasněji definovány než testy na nižších úrovních. Korelace mezi více podobnými testy by proto měly být vyšší (konvergentní platnost) než korelace mezi různými testy.Studie Wagner (1997) zjistila očekávané korelace mezi čtyřmi uvedenými testy; to lze považovat za důkaz diskriminační validity metody Kognitron.

     
Reliabilita:

U jednotlivých forem testu se liší (dáno různým zadáním, výší požadavků jednotlivých testů), údaj reliability existuje u těch forem testu, u kterých zároveň existují také normy. Reliabilita je v zásadě velmi vysoká a pohybuje se kolem r = 0,95 (split-half).

S1, S2, S11

• S1 – U proměnné průměrný čas odpovědi „korektní zamítnutí“ dosahuje split-half reliability 0,95; pro proměnnou průměrný čas odpovědi „shoda – stejné tvary" je to 0,94 • S2 – split-half reliabilita proměnné průměrný čas odpovědi „korektní zamítnutí“ je 0,92; pro proměnnou průměrný čas odpovědi „shoda – stejné tvary" je to 0,93. • S11 – vnitřní konzistence (Cronbachův alfa koeficient) pro proměnnou průměrný čas odpovědi „korektní zamítnutí“ je rovna 0,95 a pro proměnnou průměrný čas odpovědi „shoda – stejné tvary" je to 0,93 V longitudinální studii provedené na 82 osobách (48% muži, 52% ženy) ve věku 17 až 78 let byla retestová reliabilita r = 0,88.

  • S3 – nejsou k dispozici normy, proto reliabilita zatím vypočítána nebyla

S4, S6

• Časové ohraničení 1,8 sekund na každý vzor • S4 – součet „správných reakcí“ split-half reliabilita 0,86; součet „chybných reakcí“ split-half reliabilita 0,89 • S6 – součet „správných reakcí“ split-half reliabilita 0,93; součet „chybných reakcí“ split-half reliabilita 0,97

S8, S9

• S8 – split-half reliabilita 0,97 • S9 – split-half reliabilita 0,95

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Při administraci testu je možné využít speciální panel nebo klávesnici. Monitor musí být umístěn ve stejné výši jako reakční panel. Není přípustné postavit monitor na stolní počítač. Zobrazení vizuálního podnětového materiálu je u VTS velmi precizní – jak na CRT, tak na LCD monitorech. U zařízení, která nebyla kalibrována, se u metody COG počítá s malými technickými chybami měření ± 3 procentních bodů (podle použitého hardware a software). HW – nekalibrovaná zařízení – provádí se test hardware, který měří přesnou dobu odezvy monitoru (údaj použit jako korekční hodnota pro všechny relevantní testy); kalibrovaná zařízení – je možné zaručit technické měření s přesností v setinách procenta SW – testování aspektů pozornosti vyžaduje velmi přesné měření času! uchazeč zpracovává metodu u počítače, ve kterém je metoda nainstalována jako software – následně umožňuje software výsledky také vyhodnotit Volitelné příslušenství: Standartní panel Model 64025; Univerzální panel Model 64024


Zdroje:
  1. Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Univerzita Palackého v Olomouci.
  2. Wagner, M., Karner, T. (2011). Vienna Test System Manual: COG. Mödling: SCHUHFRIED GmbH.
  3. Zaoral, A. (2010). Manuál doporučených psychodiagnostických metod pro vyšetřování a posuzování psychické způsobilosti k řízení motorových vozidel. Brno: Centrum dopravního výzkumu.

Internetové odkazy:

  1. https://cz.asystems.as/sluzby-produkty/vienna-test-system-vts/
  2. https://lafayetteinstrumenteurope.com/product_detail.asp?ItemID=345