Test struktury inteligence: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Test struktury inteligence}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Test struktu…“) |
|||
Řádek 43: | Řádek 43: | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Výkonový test jenž je zaměřen na strukturu inteligence a další vlastnosti osobnosti, které s ní související, jako jsou paměť a znalosti. | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Výkonový test jenž je zaměřen na strukturu inteligence a další vlastnosti osobnosti, které s ní související, jako jsou paměť a znalosti. | ||
Inteligence je v rámci této metody posuzována nejen jako celková schopnost, ale také modulárně dle jednotlivých typů inteligence. Test je určen pro měření těchto poznávacích schopností: | Inteligence je v rámci této metody posuzována nejen jako celková schopnost, ale také modulárně dle jednotlivých typů inteligence. Test je určen pro měření těchto poznávacích schopností: | ||
− | |||
- Verbální inteligence | - Verbální inteligence | ||
- Numerická inteligence | - Numerická inteligence | ||
Řádek 115: | Řádek 114: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | ||
− | + | V současné době jsou k dispozici zcela nové české normy (N = 2988), které jsou vytvořené na několika reprezentativních souborech pro různé skupiny, a to ať už podle věku (do 65 let), rodu, tak i vzdělání (gymnazisté/ ostatní školy a učiliště/ pro celou populaci). Normy poskytované pro Paměť jsou pouze | |
orientačními, jelikož byly tvořeny na základě jediného souboru dat. Na tento fakt je třeba brát v potaz při interpretaci | orientačními, jelikož byly tvořeny na základě jediného souboru dat. Na tento fakt je třeba brát v potaz při interpretaci | ||
výsledků (Seitl, 2016; Svoboda, 2010; Amthauer et al., 2005). | výsledků (Seitl, 2016; Svoboda, 2010; Amthauer et al., 2005). |
Verze z 20. 3. 2022, 22:20
Název metody (lokální): | Test struktury inteligence |
Zkratka metody (lokální): | I-S-T 2000 R |
Autoři adaptace lokalizace: | Alena Plháková |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Hogrefe - Testcentrum |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2015 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Amthauerův test struktury inteligence |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | I-S-T 2000 R |
Původní autoři metody: | Rudolf Amthauer, Burkhard Brocke, Detlev Liepmann, André Beauducel |
Rok vydání původní metody: | 2001 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
X | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Výkonový test jenž je zaměřen na strukturu inteligence a další vlastnosti osobnosti, které s ní související, jako jsou paměť a znalosti.
Inteligence je v rámci této metody posuzována nejen jako celková schopnost, ale také modulárně dle jednotlivých typů inteligence. Test je určen pro měření těchto poznávacích schopností: - Verbální inteligence - Numerická inteligence - Figurální inteligence - Celková úroveň poznávacích schopností - Paměť - Znalosti (verbálně, numericky a figurálně kódované) - Krystalizovaná inteligence - Fluidní inteligence (Seitl, 2016; Svoboda, 2010; Amthauer et al., 2005) | |||
Psychologická doména: | X | GMA | ||
X | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: paměť | |||
O | Osobnost - rys | |||
O | Osobnost - typ | |||
O | Osobnost - stav | |||
O | Osobnost - dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
I-S-T 2000 R operacionalizuje CHC teroii inteligence. Určen je subjektům starším 13 let. Má paralelní formy A a B (tyto formy lze využívat při vstupním a periodickém posuzování). I-S-T 2000 R obsahuje celkem 180 úloh a 9 škál - subtestů pro inteligenci: 1. Doplňování vět (IN) - zkoumá úsudek, zdravý rozum, smysl pro skutečnost, samostatnost v myšlení u mladistvých; 2. Analogie (AN) - zjišťuje kombinančí schopnost a flexibilitu v myšlení, chápání vztahů, aj.; 3. Zobecňování (GE) - vyjadřuje schopnost abstrakce, tvoření pojmů, vyjadřovací schopnosti, u mladistvých rozumovou vzdělavatelnost; 4. Početní úlohy (AL) - neverbální operace v oblasti reálných čísel; 5. Číselné řady (NU) - zkoumají induktivní myšlení spojené s čísly a teoretické početní myšlení; 6. Početní znaménka (PZ); 7. Výběr obrazců (PL) - zaměřen na představivost a její bohatost, dále názorově celostní myšlení a konstruktivní momenty v myšlení; 8. Úlohy s kostkami (SP) - zaměřeno na prostorovou představivost; 9. Úlohy s matice. Dále obsahuje test dvě pamětové škály (23 úloh) a jednu znalostní škálů (84 úloh). | |||
Forma administrace: | X | Tužka - papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální stanici PC | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Administraci lze sestavit modulárně dle diagnostické zakázky, přičemž administrovat lze i jeden subtest. Délka administrace se tedy odvíjí od zvolených škál. Plná administrace včetně pamětových úloh zabere 2 hodiny a 40 minut. | |||
Vyhodnocení: V případě online verze (systém HTS 5) automaticky bezprostředně po administraci, ve verzi tužka-papír cca 15-30 minut s manuálem. | ||||
Interpretace: V případě online verze (systém HTS 5) automaticky bezprostředně po administraci, ve verzi tužka-papír záleží na zkušenostech uživatele. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě online verze (systém HTS 5) automaticky bezprostředně po administraci, ve verzi tužka-papír záleží na zkušenostech uživatele. | ||||
Normy: |
V současné době jsou k dispozici zcela nové české normy (N = 2988), které jsou vytvořené na několika reprezentativních souborech pro různé skupiny, a to ať už podle věku (do 65 let), rodu, tak i vzdělání (gymnazisté/ ostatní školy a učiliště/ pro celou populaci). Normy poskytované pro Paměť jsou pouze orientačními, jelikož byly tvořeny na základě jediného souboru dat. Na tento fakt je třeba brát v potaz při interpretaci výsledků (Seitl, 2016; Svoboda, 2010; Amthauer et al., 2005). | |||
Doporučené standardní skóry: |
Percentily, IQ. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
X | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
X | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
X | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Fyzický materiál - kompletní testová sada či jednotlivé komponenty (příručka s psychometrickými parametry, základní modul A i B, základní modul - paměť A i B, rozšiřující modul A i B, záznamové listy A i B, záznamový list - paměť, protokol, šablony A i B, profil výsledků), online testování jednorázové nebo v rámci systému HTS 5 dle počtu zakoupených administrací. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Německá verze I-S-T byla porovnávána s některými dalšími výkonovými testy schopností. Poměrně nízká korelace byla nalezena mezi škálami I-S-T a aspektem rychlosti v testu pozornosti d2. Poněkud vyšší korelace byla získána mezi škálami I-S-T a výsledky v testech znalostí HAWIE-R (Hamburg-Wechsler-Inteligenztest für Erwachsene). Mezi testem I-S-T a Ravenovými maticemi se korelace pohybovala u verbálních schopností 0,54, figurálních schopností 0,50, usuzování 0,69. Při korelaci se školními známkami byly zaznamenány nejvyšší korelace mezi známkami v matematicko-přírodovědných předmětech a škálami numerických schopností a usuzování. V rozšiřujícím modulu byla konstruktová validita fluidní i krystalické inteligence potvrzena explorativní i konfirmační faktorovou analýzou i tzv. mnohonásobným škálováním při N = 661. Pro ověřování kriteriální validity byl I-S-T korelován se starším testem I-S-T 2000 pro N = 240, pro "usuzování bez podílu znalostí" je korelace na hodnotě 0,98 a pro" znalosti bez podílu usuzování" hodnoty 0,92. Německá verze testu I-S-T 2000 R byla porovnávána s jinými vhodnými testovými metodami. Při Ń = 173 pro faktor krystalizované inteligence dosahovaly nejvyšší korelace I-S-T 2000 R a HAWIE-R (0,68). Faktor fluidní inteligence je nejvyšší s maticemi CFT 20, tedy 0,58. Při korelaci se školními známkami koreloval faktor krystalizované inteligence se známkami z dějepisu, fyziky a zeměpisu poměrně shodně od -0,34 do -0,38, faktor fluidní inteligence naopak nejvíce koreloval se známkami z matematiky na hodnotě -0,43. | |
Reliabilita: |
Základní modul: odhady reliability pro obsahové škály a celkovou hodnotu usuzování s podílem znalostí: 1. verbální inteligence (Cronbachovo alfa = 0,88) 2. numerická inteligence (Cronbachovo alfa = 0,95) 3. figurální inteligence (Cronbachovo alfa = 0,87) 4. usuzování (Cronbachovo alfa = 0,96) 5. paměť (Cronbachovo alfa = 0,93).Odhad reliabilty pro jednotlivé skupiny úloh se pohybuje na hodnotách Cronbachovy alfy pro celý soubor 0,69 - 0,95. V jednotlivých skupinách úloh má nejnižší odhad reliability skupina "Doplňování vět" (Cronbachova alfa = 0,69). Rozšiřující modul: U rozšiřujícího modulu je odhad reliability celkem na hodnotě Cronbachovy alfy = 0,93 při n = 661. Split-half r = 0,97. Test - retest r = 0,947 po 3 až 6 dnech, po 3 letech je r = 0,871. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Při administraci a vyhodnocování online je nutná licence k některé z variant HTS 5. | |
Zdroje: |
|