Dotazník volby povolání a plánování profesní kariéry

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Základní informace
Název metody (lokální): Dotazník volby povolání a plánování profesní kariéry
Zkratka metody (lokální): DVP
Autoři adaptace lokalizace: Simona Hoskovcová
Lokální vydavatel/ distributor metody: Hogrefe Testcentrum
Rok vydání aktuální verze metody: 2003
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Self-Directed Search
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): SDS
Původní autoři metody: John L. Holland, Melissa A. Messer, Simone Jöring, Francois Stoll, Christian Bergmann, Ferdinand Eder
Rok vydání původní metody: 1970
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: DVP je sebeposuzovací dotazník, který slouží jako podpora při výběru zaměstnání a plánování profesní kariéry. Na základě odpovědí testované osoby se během dotazníku hodnotí její schopnosti, dovednosti, preference povolání, ale například i porovnání schopností a dovedností ve srovnání s vrstevníky. Výsledkem dotazníku je grafický profil. Je zhodnoceno, na kolik si je testovaná osoba svou volbou jistá, popřípadě jaké jsou nedořešené aspekty v rozhodnutí.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
O Osobnost - rys
X Osobnost - typ
O Osobnost - stav
O Osobnost - dynamika
O Hodnoty a motivace
X Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Sebeposuzovací dotazník plánování profesní kariéry a povolání obsahuje celkem 240 položek a je tvořen šesti škálami, které představují jednotlivé osobnostní typy: realistický, investigativní/vědecký, umělecký, sociální, podnikavý a komfortní. Těchto šest osobnostních typů je uspořádáno do hexagonálního modelu a ke každému je přiřazena konkrétní skupina pracovních činností: řemeslně-technické, vědecko-výzkumné, umělecko-tvořivé, vychovávající a pečující, vůdčí a prodávající, uspořádávající a spravující. Hexagonální model vyjadřuje shodu mezi osobnostními rysy a skupinou pracovních činností. Každá ze šesti škál obsahuje jedenáct dichotomických položek v oblasti činností, jedenáct dichotomických položek v oblasti schopností, čtrnáct dichotomických položek v oblasti povolání a dvě položky na sedmibodové škále likertova typu zachycující odhad vlastních schopností v porovnání s vrstevníky.


Forma administrace: X Tužka - papír
O Manuální manipulace
O Na lokální stanici PC
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Délka administrace záleží na schopnostech respondenta, průměrně je odhadována na 10 – 45 minut.
Vyhodnocení: Vyhodnocení všech skórů se odhaduje na 10 – 15 minut.
Interpretace: Délka interpretace není uvedena.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Příprava zpětné vazby trvá v průměru 10 minut.

Normy:

U české verze metody nejsou dostupné informace o psychometrických charakteristikách.

Doporučené standardní skóry:

U této metody nejsou žádné doporučené standardní skóry, protože skórování je ipsativní. Dotazník je sám již výstupní zprávou určenou pro respondenta, obsahující vyhodnocení i interpretaci.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): X       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: X       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
X Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Metoda je dodávána jako fyzický materiál, který se skládá z jednoho dotazníku a jednoho rejstříku profesí. Součástí testového balíku není uživatelský manuál, ani technický (psychometrický) manuál, doplňkové technické aktualizace, ani rozšiřující informace.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

U české verze metody nejsou dostupné informace týkající se psychometrických charakteristik. Validita anglické verze byla zjišťována na vzorku 1206 profesionálnách účetních z Kanadě. V tomto výzkumu bylo zjištěno, že dotazník je dobře strukturovaný. Položky, u kterých se předpokládá, že budou měřit jeden typ osobnosti, tvoří jednodimenzionální set. Subtesty Činnost a Dovednost nediskriminují mezi typy Podnikový a Sociální. Pouze subtest Zájem rozlišuje mezi všemi ostatními osobnostními typy popsanými Hollandem.

     
Reliabilita:

U české verze metody nejsou dostupné informace týkající se psychometrických charakteristik. V původní verzi, kde psychometrické parametry vycházejí ze vzorků 2000 studentů a dospělých z 25 států, vnitřní konzistence pro reverziliní škálu je 0,90 - 0,94, a pro jednotlivé škály vykazuje hodnotu 0,72 - 0,92. Test – retest reliabilita pro vzorek 45 žen a 28 mužů ve věku od 14 – 28 let je od 0,76 - 0,89, v časovém rozmezí od 4 – 12 týdnů.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Vyplnění dotazníku nevyžaduje žádné zvláštní požadavky.


Zdroje:
  1. Kašpárková, L., 2014. Recence dotazníku volby povolání a plánování profesní kariéry. Online Testforum.cz. Dostupné na: https://testforum.cz/article/view/TF2015-5-37/10507
  2. Rachman, D., Amernic, D. a Aranya, N., 1981. A Factor-Analytic Study of the Construct Validity of Holland's Self-Directed Search Test. Educational and Psychological Measurement, 41(2), str. 425-437.
  3. Spokane, A. a Holland, J., 1995. The Self-Directed Search: A Family of Self-Guided Career Interventions. Journal of Career Assessment, 3(4), str. 373-390.