Test deduktivního a kreativního myšlení

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Verze z 19. 1. 2023, 12:53, kterou vytvořil 20015837 (diskuse | příspěvky) (Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Test deduktivního a kreativního myšlení}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Základní informace
Název metody (lokální): Test deduktivního a kreativního myšlení
Zkratka metody (lokální): ASK
Autoři adaptace lokalizace: Dana Černochová
Lokální vydavatel/distributor metody: Hogrefe – Testcentrum
Rok vydání aktuální verze metody: 2014
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Analyse des Schlussfolgernden und Kreativen Denkens (Test of Inferential and Creative Thinking)
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): ASK
Autoři původní metody: Heinz Schuler, Benedikt Hell
Rok vydání původní metody: 2005
Popis metody
Oborová klasifikace: O       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Metoda se zaměřuje na měření schopností deduktivního a kreativního myšlení. Odkazuje se na CHC teorii kognitivních schopností.

Deduktivní myšlení představuje v testu schopnost posoudit komplexní informace a vyvodit z nich správné závěry. Kreativní myšlení zde vystupuje jako komplementární oblast umožňující další diagnostické možnosti. Je definováno jako schopnost rozpoznat vztahy a společné znaky různých situací a nalézt nápady a možnosti řešení otevřeného problému. Modulová koncepce metody umožňuje měření jen jednoho konstruktu v závislosti na diagnostické zakázce. Cílovou skupinou jsou probandi s minimálně maturitním vzděláním.


Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: deduktivní myšlení; divergentní myšlení/kreativní myšlení
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Test ASK měří deduktivní myšlení a kreativní myšlení a je tedy tvořen dvěma škálami. Deduktivní myšlení zastupuje centrální komponentu obecné inteligence sycenou z velké části g-faktorem. Kreativní myšlení zde vystupuje jako synonymum k pojmu divergentní myšlení. ASK obsahuje celkem 53 úloh. Škála Deduktivní myšlení (43 úloh) se skládá ze 3 subtestů: Interpretace informací (II), Tvoření úsudku (TÚ) a Rozlišení faktu a názoru (FN). Ke každému subtestu je určen odlišný požadovaný počet odpovědí od probanda. Škála Kreativní myšlení (10 úloh) je konstruována ze subtestů: Tvoření vět (TV), Tvoření hypotéz (TH), Definování podmínek (DP) a Tvoření kategorií (TK). V případě vyplnění těchto subtestů není požadovaný počet odpovědí omezený. Administrace metody je prováděna pomocí formy tužka-papír nebo počítačového programu HTS, jež umožňuje administraci škály Deduktivní myšlení a vyhodnocení obou škál včetně vytvoření zprávy pro probanda. Možnost administrace škály Kreativní myšlení je představena pouze ve formě tužka-papír. Je třeba využit testové sešity a stopky. Testový sešit Deduktivní myšlení je nutnou součástí pro zpracování subtestu Interpretace informací (II) škály Deduktivní myšlení.


Forma administrace: X Tužka – papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Délka administrace je závislá na diagnostické zakázce, od které se odvíjí zaměření buď na modulovou, nebo na celkovou škálu. V případě formy tužka-papír administrace škály Deduktivní myšlení zabere 31 minut, Kreativní myšlení – 39 minut. Plná administrace (včetně instrukcí) trvá 70 minut. V případě on-line formy (HTS) není délka administrace uvedená.
Vyhodnocení: 5-7 minut pro zkušené hodnotitele; 12-15 minut pro méně zkušené hodnotitele.
Interpretace: Délka interpretace není uvedená. V případě on-line formy (HTS) bezprostředně po vyhodnocení.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě on-line formy (HTS) obdrží uživatel metody výstupní zprávu automaticky. Informace o délce přípravy zpětné vazby není uvedená.

Normy:

Aktuálně jsou používány české normy (N = 754) získané od respondentů ve věku 18 až 56 let. Soubor tvořilo 385 žen ve věku 18 až 55 let (M = 20,57 let; SD = 30,8) a 369 mužů ve věku 19 až 58 let (M = 20,63; SD = 2,97). Normy jsou založeny na souboru studentů z České zemědělské univerzity a studentů a absolventů filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Nejsou dostupné informace o roku, kdy byla data pro normy získána. Dle autorky není tento vybraný soubor reprezentativní. Standardní skóre a percentily lze vztáhnout pouze na populaci s odpovídajícím minimálně maturitnímu vzdělání.

Doporučené standardní skóry:

Standardní skóry a percentily.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
X Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Nabízí se možnost zakoupení fyzického materiálu v kompletní formě nebo podle jednotlivých součástí – příručka s psychometrickými parametry, 20 ks testovacích sešitů Deduktivní myšlení, 20 ks testovacích sešitů Kreativní myšlení, 40 ks vyhodnocovacích listů, šablony pro škálu Deduktivní myšlení. K dispozici je také objednání jednorázového on-line testování nebo určitý počet kreditů v rámci systému HTS5.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Validitě je věnovaná poměrně velká část v příručce. Nechybí kritika v rámci jejího posuzování. K ověření prediktivní validity posloužil zjištěný středně silný vztah (r = 0,49; korigováno) mezi ASK a průměrnou známkou z ekonomie, které studenti příslušného oboru (N = 311) dosáhli po vyplňování testu. Následná vícenásobná regrese odhalila vzrůstající prediktivní sílu ASK vůči kritériu průměrné známky z ekonomie přidáním škály Kreativní myšlení. Metoda také koreluje s průměrnou maturitní známkou r = 0,38 při N = 363. Zde obě škály také vystupují jako prediktory na základě provedení vícenásobné regrese. Obě škály korelují podobně vysoko (0,47 < r < 0,48) s Biografickým dotazníkem (N = 49) zkonstruovaným autory metody a do vícenásobné regrese vstupují s téměř stejnou vahou (β = 0,32, resp. 0,33). Toto kritérium bylo však kritizováno, neboť je určeno relativně široce a nedostatečně zachycuje oblast kreativity. Z těchto důvodů bylo toto kritérium zpřísněno a limitováno na pouhé 3 otázky, jejich společný index koreluje jen s Kreativním myšlením r = 0,3. Korelace skóru Deduktivního myšlení s WPT (Wonderlic Personnel Test) dosahuje r = 0,68 při N=419, s BIS (Berlínský test struktury inteligence) pak r = 0,79 při N = 117. Velmi silná korelace r = 0,81 byla zjištěna mezi Deduktivním myšlením a hlavním faktorem extrahovaným z celkových skórů WPT a BIS. Kreativní myšlení koreluje r = 0,80 signifikantně více s VTK (Test verbální kreativity) než celkový skór Deduktivní myšlení s r = 0,53 při N = 117. Také byl nalezen uspokojivý vztah (r = 0,29) mezi Kreativním myšlením a CPS při N = 49. Konfirmační a explorační analýza na německém (N = 419), českém (N = 754) a italském souboru (N = 284) prokazatelně potvrzuje dvoufaktorovou povahu metody (Faraci et al., 2016).

     
Reliabilita:

Reliabilita jednotlivých subškál Deduktivního myšlení (DM) zjišťovaná na českém souboru: 1. Interpretace informací (Cronbachova alfa = 0,51); 2. Tvoření úsudku (Cronbachova alfa = 0,53); 3. Rozlišení faktu a názoru (Cronbachova alfa = 0,83). Reliabilita celkového skóru DM – Cronbachova alfa = 0,88. Reliabilita jednotlivých subškál Kreativního myšlení (KM) měřená na českém souboru: 1. Tvoření vět (r = 0,57; korelace dvou položek); 2.Tvoření hypotéz (Cronbachova alfa = 0,77); 3. Definování podmínek (r = 0,7; korelace dvou položek); 4. Tvoření kategorií (r = 0,67; korelace dvou položek). Reliabilita celkového skóru KM – Cronbachova alfa = 0,81. Bylo také provedeno šetření na původním souboru s cílem zjištění vnitřní konzistence, které poukazuje na poměrně podobné hodnoty, a zjištění retestové reliability, jež byla prováděna s 15měsíčním časovým odstupem na N = 47, kde lze nalézt uspokojivé výsledky – Deduktivní myšlení s r = 0,78, Kreativní myšlení s r = 0,77 a celkový skór ASK s r = 0,86.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Metoda je určena klientům, jež ovládají češtinu na téměř dokonalé úrovni.


Zdroje:
  1. Černochová, D. (2014). ASK – Test deduktivního a kreativního myšlení. Hogrefe – Testcentrum.
  2. Faraci, P., Hell, B., & Schuler, H. (2016). Psychometric Evaluation of the Italian Adaptation of the Test of Inferential and Creative Thinking. Creativity Research Journal, 28(3), 379–384. https://doi.org/10.1080/10400419.2016.1195617