Test deduktivního a kreativního myšlení
Název metody (lokální): | Test deduktivního a kreativního myšlení |
Zkratka metody (lokální): | ASK |
Autoři adaptace lokalizace: | Dana Černochová |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Hogrefe – Testcentrum |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2014 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Analyse des Schlussfolgernden und Kreativen Denkens (Test of Inferential and Creative Thinking) |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | ASK |
Autoři původní metody: | Heinz Schuler, Benedikt Hell |
Rok vydání původní metody: | 2005 |
Oborová klasifikace: | O | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Metoda se zaměřuje na měření schopností deduktivního a kreativního myšlení. Odkazuje se na CHC teorii kognitivních schopností.
Deduktivní myšlení představuje v testu schopnost posoudit komplexní informace a vyvodit z nich správné závěry. Kreativní myšlení zde vystupuje jako komplementární oblast umožňující další diagnostické možnosti. Je definováno jako schopnost rozpoznat vztahy a společné znaky různých situací a nalézt nápady a možnosti řešení otevřeného problému. Modulová koncepce metody umožňuje měření jen jednoho konstruktu v závislosti na diagnostické zakázce. Cílovou skupinou jsou probandi s minimálně maturitním vzděláním. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: deduktivní myšlení; divergentní myšlení/kreativní myšlení | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Test ASK měří deduktivní myšlení a kreativní myšlení a je tedy tvořen dvěma škálami. Deduktivní myšlení zastupuje centrální komponentu obecné inteligence sycenou z velké části g-faktorem. Kreativní myšlení zde vystupuje jako synonymum k pojmu divergentní myšlení. ASK obsahuje celkem 53 úloh. Škála Deduktivní myšlení (43 úloh) se skládá ze 3 subtestů: Interpretace informací (II), Tvoření úsudku (TÚ) a Rozlišení faktu a názoru (FN). Ke každému subtestu je určen odlišný požadovaný počet odpovědí od probanda. Škála Kreativní myšlení (10 úloh) je konstruována ze subtestů: Tvoření vět (TV), Tvoření hypotéz (TH), Definování podmínek (DP) a Tvoření kategorií (TK). V případě vyplnění těchto subtestů není požadovaný počet odpovědí omezený. Administrace metody je prováděna pomocí formy tužka-papír nebo počítačového programu HTS, jež umožňuje administraci škály Deduktivní myšlení a vyhodnocení obou škál včetně vytvoření zprávy pro probanda. Možnost administrace škály Kreativní myšlení je představena pouze ve formě tužka-papír. Je třeba využit testové sešity a stopky. Testový sešit Deduktivní myšlení je nutnou součástí pro zpracování subtestu Interpretace informací (II) škály Deduktivní myšlení. | |||
Forma administrace: | X | Tužka – papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální PC stanici | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Délka administrace je závislá na diagnostické zakázce, od které se odvíjí zaměření buď na modulovou, nebo na celkovou škálu. V případě formy tužka-papír administrace škály Deduktivní myšlení zabere 31 minut, Kreativní myšlení – 39 minut. Plná administrace (včetně instrukcí) trvá 70 minut. V případě on-line formy (HTS) není délka administrace uvedená. | |||
Vyhodnocení: 5-7 minut pro zkušené hodnotitele; 12-15 minut pro méně zkušené hodnotitele. | ||||
Interpretace: Délka interpretace není uvedená. V případě on-line formy (HTS) bezprostředně po vyhodnocení. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě on-line formy (HTS) obdrží uživatel metody výstupní zprávu automaticky. Informace o délce přípravy zpětné vazby není uvedená. | ||||
Normy: |
Aktuálně jsou používány české normy (N = 754) získané od respondentů ve věku 18 až 56 let. Soubor tvořilo 385 žen ve věku 18 až 55 let (M = 20,57 let; SD = 30,8) a 369 mužů ve věku 19 až 58 let (M = 20,63; SD = 2,97). Normy jsou založeny na souboru studentů z České zemědělské univerzity a studentů a absolventů filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Nejsou dostupné informace o roku, kdy byla data pro normy získána. Dle autorky není tento vybraný soubor reprezentativní. Standardní skóre a percentily lze vztáhnout pouze na populaci s odpovídajícím minimálně maturitnímu vzdělání. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Standardní skóry a percentily. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
X | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
X | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
X | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Nabízí se možnost zakoupení fyzického materiálu v kompletní formě nebo podle jednotlivých součástí – příručka s psychometrickými parametry, 20 ks testovacích sešitů Deduktivní myšlení, 20 ks testovacích sešitů Kreativní myšlení, 40 ks vyhodnocovacích listů, šablony pro škálu Deduktivní myšlení. K dispozici je také objednání jednorázového on-line testování nebo určitý počet kreditů v rámci systému HTS5. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Validitě je věnovaná poměrně velká část v příručce. Nechybí kritika v rámci jejího posuzování. K ověření prediktivní validity posloužil zjištěný středně silný vztah (r = 0,49; korigováno) mezi ASK a průměrnou známkou z ekonomie, které studenti příslušného oboru (N = 311) dosáhli po vyplňování testu. Následná vícenásobná regrese odhalila vzrůstající prediktivní sílu ASK vůči kritériu průměrné známky z ekonomie přidáním škály Kreativní myšlení. Metoda také koreluje s průměrnou maturitní známkou r = 0,38 při N = 363. Zde obě škály také vystupují jako prediktory na základě provedení vícenásobné regrese. Obě škály korelují podobně vysoko (0,47 < r < 0,48) s Biografickým dotazníkem (N = 49) zkonstruovaným autory metody a do vícenásobné regrese vstupují s téměř stejnou vahou (β = 0,32, resp. 0,33). Toto kritérium bylo však kritizováno, neboť je určeno relativně široce a nedostatečně zachycuje oblast kreativity. Z těchto důvodů bylo toto kritérium zpřísněno a limitováno na pouhé 3 otázky, jejich společný index koreluje jen s Kreativním myšlením r = 0,3. Korelace skóru Deduktivního myšlení s WPT (Wonderlic Personnel Test) dosahuje r = 0,68 při N=419, s BIS (Berlínský test struktury inteligence) pak r = 0,79 při N = 117. Velmi silná korelace r = 0,81 byla zjištěna mezi Deduktivním myšlením a hlavním faktorem extrahovaným z celkových skórů WPT a BIS. Kreativní myšlení koreluje r = 0,80 signifikantně více s VTK (Test verbální kreativity) než celkový skór Deduktivní myšlení s r = 0,53 při N = 117. Také byl nalezen uspokojivý vztah (r = 0,29) mezi Kreativním myšlením a CPS při N = 49. Konfirmační a explorační analýza na německém (N = 419), českém (N = 754) a italském souboru (N = 284) prokazatelně potvrzuje dvoufaktorovou povahu metody (Faraci et al., 2016). | |
Reliabilita: |
Reliabilita jednotlivých subškál Deduktivního myšlení (DM) zjišťovaná na českém souboru: 1. Interpretace informací (Cronbachova alfa = 0,51); 2. Tvoření úsudku (Cronbachova alfa = 0,53); 3. Rozlišení faktu a názoru (Cronbachova alfa = 0,83). Reliabilita celkového skóru DM – Cronbachova alfa = 0,88. Reliabilita jednotlivých subškál Kreativního myšlení (KM) měřená na českém souboru: 1. Tvoření vět (r = 0,57; korelace dvou položek); 2.Tvoření hypotéz (Cronbachova alfa = 0,77); 3. Definování podmínek (r = 0,7; korelace dvou položek); 4. Tvoření kategorií (r = 0,67; korelace dvou položek). Reliabilita celkového skóru KM – Cronbachova alfa = 0,81. Bylo také provedeno šetření na původním souboru s cílem zjištění vnitřní konzistence, které poukazuje na poměrně podobné hodnoty, a zjištění retestové reliability, jež byla prováděna s 15měsíčním časovým odstupem na N = 47, kde lze nalézt uspokojivé výsledky – Deduktivní myšlení s r = 0,78, Kreativní myšlení s r = 0,77 a celkový skór ASK s r = 0,86. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Metoda je určena klientům, jež ovládají češtinu na téměř dokonalé úrovni. | |
Zdroje: |
|