Škály potenciálu pro práci se zákazníkem

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Základní informace
Název metody (lokální): Škály potenciálu pro práci se zákazníkem
Zkratka metody (lokální): SKASUK
Autoři adaptace lokalizace: Tomáš Kováč
Lokální vydavatel/distributor metody: Psychodiagnostika Brno, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2003
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Skalen zur Service und Kundenorientierung
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): SKASUK
Autoři původní metody: Hans-Georg Sonnenberg
Rok vydání původní metody: 1998
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Osobnostní dotazník zaměřený na rysy osobnosti a zdroje motivace podporující úspěšnou obchodní činnost. Uplatnění je orientováno na rozvoj a výběr zaměstnanců v oblasti služeb a kontaktu s klienty.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
X Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Dotazník zaměřený na časově relativně stabilní osobnostní vlastnosti, a také na motivační a na kompetenci zaměřené koncepty. Metoda sleduje také motiv výkonu, motiv moci (odvozené z práce D. McClellanda), motiv pomáhat a motiv zařadit se. Dotazník obsahuje celkem čtyři motivační a čtyři kompenzační škály. Ty jsou tvořeny 96 výroky, ke kterým respondent vyjadřuje svůj postoj výběrem ze dvou možností, a to 1 = souhlasím s daným tvrzením, nebo 0 = nesouhlasím s daným tvrzením. Mezi motivační škály patří snaha o sociální uznání, motivace pomáhat, výkonová motivace a dominance. Kompenzační škály zahrnují extraverzi, empatie, sebepozorování a frustrační tolerance.


Forma administrace: X Tužka – papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 20 minut.
Vyhodnocení: 5 minut.
Interpretace: 5 minut.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná.

Normy:

Aktuální normy byly získány na vzorku N = 1654 respondentů z různých poradenských projektů, a to ve věku 17 až 35 let. 53,8 % z toho byly ženy, 42,1 muži a u zbylých 4,1 % chyběly údaje o rodu. Většina z respondentů působila v rezortu financí. Data byla získána v letech 1996 až 1998.

Doporučené standardní skóry:

Staniny a percentily.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
X A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: X       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Součástí testu v pracovním kompletu je příručka (1x), testový sešit (10x), záznamový arch (100x) a šablony pro vyhodnocování (2x). V případě potřeby lze možno dokoupit sadu záznamových archů (100x).

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Na výzkumném vzorku N = 370 zaměstnanců bank v oblasti majetkového poradenství byly zjištěny signifikantní korekce mezi škálami SKASUK a škálami metodiky MMG /Schmalt a kol./, korelace p < 0,01. Přestože jsou korelace v očekávaném směru (pozitivní korelace např. extraverze vs. naděje na zařazení se, dominance vs. naděje na kontrolu, výkonová motivace vs. naděje na úspěch; negativní korelace frustrační tolerance vs. strach z neúspěchu, strach z kontroly, strach z odmítnutí), pohybují se na úrovni slabého vztahu.

     
Reliabilita:

Reliabilita ve smyslu vnitřní konzistence (Cronbachova alfa) byla ověřována v několika studiích. Získané hodnoty byly v intervalech extraverze: α = 0,71 - 0,83; snaha o sociální uznání: α = 0,50 - 0,55; dominance: α = 0,65 - 0,84; empatie: α = 0,55 - 0,57; motivace pomáhat: α = 0,51 - 0,55; sebepozorování: α = 0,58 - 0,60; výkonová motivace: α = 0,66 - 0,75; frustrační tolerance: α= 0,62 - 0,67.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou stanoveny.


Zdroje:
  1. Gillernová, I. & Niederlová, M. (2017). Náměty pro rozvoj profesních dovedností sociálního charakteru u učitelů. In Gregar, A. & Horák, M. (Eds.) Mezinárodní konference – sborník příspěvků psychologie práce a organizace 2017 pracovní potenciál a jeho proměny v čase. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2017. p. 454-463. ISBN 978-80-7454-714-0.
  2. Sonnenberg, H. (2003). SKASUK – Škály potenciálu pro práci se zákazníkem. Psychodiagnostika Brno.
  3. Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Portál.
  4. Škály potenciálu pro práci se zákazníkem. (n.d.). Psychodiagnostika. Získáno z: http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/Katalog_popis.asp?kod=688&ZozArg=1&Kateg=2&MT=