Dotazník typologie osobnosti (Golden Personality Type Profiler)

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Základní informace
Název metody (lokální): Dotazník typologie osobnosti (Golden Personality Type Profiler)
Zkratka metody (lokální): GPOP
Autoři adaptace lokalizace: Václav Havlůj, Simona Hoskovcová, Markéta Niederlová
Lokální vydavatel/distributor metody: Hogrefe – Testcentrum, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2009
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): ORA Personal Profiler
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): GPTP
Autoři původní metody: Johnson, Golden
Rok vydání původní metody: 1999
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Komplexní profilový dotazník osobnosti založený na Jungově typologii osobnosti.

Je využit v poradenství, psychologii práce, osobním rozvoji a koučování, ale také při rozvoji týmu a zvyšování sociálních kompetencí (Seitl, 2015; Hogrefe – Testcentrum, 2009).


Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
O Osobnost – rys
X Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Metoda rozlišuje mezi 16 typy osobnosti. Každý z nich je založený na kombinaci skóru v pěti dimenzích, přičemž čtyři vycházejí z Jungovy typologie a pátá z Hütherova konceptu „centrálního adaptačního syndromu“. Každá z těchto dimenzí je tvořena dvojicí škál, které se dále dělí na pět subškál. První čtyři popisují způsob, jakým jedinec směřuje svou energii, zpracovává informace a rozhoduje se. Pátá globální dimenze určuje způsob, jakým jedinec reaguje na stres.

Přehled dimenzí: extraverze – introverze, smysly – intuice, myšlení – cítění, orientace na rozhodování – vnímání, napětí – uvolnění.

Celkem metodu tvoří 116 položek. (Hogrefe – Testcentrum, 2009).


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 35 minut.
Vyhodnocení: Vyhodnocení je možné pouze v programu HTS (Hogrefe TestSystem) a je k dispozici bezprostředně po administraci či zápisu dat.
Interpretace: Interpretace je k dispozici bezprostředně po vyhodnocení v systému HTS5. Přes obsáhlost zprávy je doporučeno interpretaci dále rozšířit o informace v publikaci Typický člověk (Hogrefe – Testcentrum, 2009).
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Bezprostředně po vyhodnocení v HTS5. Výstupní zpráva zahrnuje obsáhlé slovní i grafické prezentace výsledků. Při podávání zpětné vazby je nedocenitelnou oporou publikace Typický člověk.

Normy:

Aktuální soubor pro normy tvořilo 1338 občanů ČR, administrace proběhla formou tužka-papír nebo on-line. 1048 osob bylo ze středního či vrcholového managementu a 290 respondentů bylo studenty VŠ. Další informace nejsou dostupné.

Doporučené standardní skóry:

Percentil.

Kvalifikační požadavky na použití metody
(A, B, C dle www.testcentrum.cz):
O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
X A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Je možné si objednat manuál v PDF, který je uložen na CD nosiči. Na výběr je buď fyzická forma testu, nebo lze zakoupit kredity pro on-line administraci v systému HTS. Kredity jsou také vyžadovány pro vyhodnocení testu. Možné je také zakoupit pouze jednorázové testování. K metodě vyšla i doprovodná publikace Typický člověk (Hogrefe – Testcentrum, 2009).

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Existuje signifikantní souvislost mezi škálami dotazníku GPOP a škálami inventáře NEO-PI-R vycházejícího z pětifaktorové teorie osobnosti, jak předpokládal autor původní verze dotazníku. Hodnoty korelačních koeficientů mezi škálami, u nichž byla očekávána vyšší korelace, nabývají hodnot od r = 0,429 do r = 0,875. Nejsilnější korelace se projevila mezi škálami extraverze v obou metodách (r = 0,875) a škálou introverze v GPOP a extraverze v NEO-PI-R (r = -0,825), nejslabší pak mezi škálou přívětivost v NEO-PI-R a škálou cítění v GPOP (r = 0,429), potažmo myšlení (r = -0,543)“ (Jarošová, 2014).

     
Reliabilita:

Koeficienty vnitřní konzistence dosahují po zaokrouhlení hodnot mezi 0,8 a 0,9, což hovoří o stabilní struktuře testu. Tyto výsledky jsou potvrzeny také split-half koeficienty pro jednotlivé škály v rozmezí 0,75–0,92 (Jarošová, 2014).

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Metoda spadá do kategorie A. K její administraci je potřeba alespoň bakalářský titul z psychologie. Možný je také titul z příbuzných oborů doplněný absolvováním kurzu práce s metodou GPOP. Pro vyhodnocení je nutná licence pro HTS5 (Hogrefe – Testcentrum, 2009).


Zdroje:
  1. Hogrefe – Testcentrum. (2009). Dotazník typologie osobnosti – GPOP. Získáno z: http://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=_96
  2. Jarošová, Z. (2014). Validizační studie Dotazníku typologie osobnosti GPOP: porovnání s osobnostním inventářem NEO-PI-R [Diplomová práce]. Praha: Univerzita Karlova.
  3. Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.